• Emberi DNS állatokban? - Tanulmány

Noha már évek óta folynak olyan kísérletek, amelyekben állati géneket emberivel helyettesítenek, vagy emberi szerveket növesztenek állatokban, a brit Orvosi Tudományok Akadémiájának tudósai a kutatások továbbfejlesztése előtt meg akarnak bizonyosodni róla, hogy az emberek tisztában vannak vele, mi zajlik a laboratóriumokban.

Brit tudósok tanulmányozzák, miként használják fel az emberi DNS-t állatkísérletekben, hol legyen a határa az ilyen jellegű, vita tárgyát képező kutatásoknak - hangzott el egy hétfői londoni sajtótájékoztatón.

Robin Lovell-Badge őssejtszakértő, a kedden induló tanulmány egyik résztvevője elmondta: két fő típusa van az ilyen jellegű kísérleteknek.

Az egyiknél kicserélik az állat valamely génjét annak humán megfelelőjére. Így hoztak létre például egérmodellt a Down-szindróma vizsgálatára.

A génterápia lehetőségei

A genetikai betegségek kezelése csak tüneti terápiára szorítkozik, nincs lehetőség magának a kiváltó tényezőnek a kiiktatására. A genetikai betegségek jövőbeni gyógyítására ugyanakkor ígéretes kutatások vannak folyamatban, melyek a génterápia, génsebészet eszköztárát vonultatják fel.
        A génterápia lehetőségei>>

A másik kísérlettípusban állatokban próbáltak későbbi átültetésre alkalmas, emberi szerveket növeszteni. Ilyen kísérlet volt, amikor fület növesztettek egy egér hátán.

"Jó oka van ezeknek (a vizsgálatoknak), ám felháboríthat egyeseket" - magyarázta Lovell-Badge. Ellentmondásos fogadtatása volt annak a két évvel ezelőtt bejelentett kutatási tervnek is, amely arról szólt, hogy tehén és nyúl petesejtek felhasználásával hoznának létre humán embriót.

A tudósok most azt kívánják meghatározni, hol húzódik az ésszerűségi és etikai határ az állatokban felhasznált emberi eredetű DNS esetében.

Fiatalkori mellrák

Tóth András

Szűcs Adriána modellel beszélgettünk, aki 16 kemoterápián van túl.

Mi az a divertikulózis?

Dr. Mármarosi István

Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

A génterápia lehetőségei

Egészséges lesz a gyermekem? A genetikai tanácsadás segít

Mikor valaki gyermeket vár, leginkább az foglalkoztatja, egészséges lesz-e a kis jövevény. Különösen nagy az aggodalom, ha a családban ismétlődő, súlyos betegség van, vagy korábban beteg gyermek született, vagy valamilyen káros hatás érte a nőt várandóssága alatt.

Milliókat menthetne meg a vérből való rákszűrés

Óriási előrelépést hozna a rák diagnosztikájában, kezelésében és szűrésében, ha megbízhatóan ki lehetne mutatni a fejlődő daganatból a vérbe kerülő anyagokat. Számos laboratóriumban dolgoznak olyan vértesztek előállításán, amellyel igen korai, még kezelhető formájában lehetne felfedezni a betegséget. Az mta.hu összeállítása.

Apa csak egy van!?

Az apaság intézménye nem merül ki csupán a gyermeknemzésben - ennél jóval több és összetettebb: az életre szóló érzelmi kötődésen túl a férfi számára voltaképpen egy fontos szerep, identitás, feladat, kihívás és lehetőség is egyszerre. Probléma akkor merülhet fel, ha felvetődik a gyanú, hogy a gyermek biológiai apja esetleg nem azonos az őt nevelő apával...

Eredményes DNS kutatás Szegeden

A daganatos betegségek hatékonyabb gyógyításához, és egyes fertőző betegségek legyőzéséhez is hozzájárulhatnak azok a kutatások, amelyeket Vértessy Beáta, az MTA Szegedi Biológiai Központ Enzimológiai Intézetének igazgatóhelyettese és kutatócsoportja végez.

Az alvajárás okai

Egy négygenerációs család génjeinek vizsgálatakor az derült ki, hogy az alvajáró családtagok mindegyikénél megtalálható egy hibás szakasz a 20-as kromoszómán - idézte amerikai kutatók tanulmányát kedden a BBC hírportálja.