• Zsiradékfogyasztás - Gyermekkorban is fontos

        Szerző:
        WEBBeteg

        A fejlődésben levő gyermekek étrendjében az esszenciális zsírsavakat tartalmazó ételféleségek különösen kiemelt szerepet kell, hogy kapjanak.

        A gyermekek mindennapi étkezésében, étkeztetésében, a zsiradékfogyasztás szempontjából igen lényeges a mennyiség és a minőség, a szervezet számára nélkülözhetetlen zsiradékok helyes arányú felhasználása, valamint a megfelelő ételkészítési technikák betartása.

        Hirdetések

        De vajon mit is takar az esszenciális zsírsav kifejezés?

         

          Hogyan juthatunk több omega-3 zsírsavhoz?


        Egy kis odafigyeléssel növelhetjük a szervezetünkbe kerülő omega-3 zsírsavak mennyiségét és megtapasztalhatjuk az omega-3 zsírsavak egészségünkre kifejtett pozitív hatásait. Hetente minimum három alkalommal fogyasszunk tengeri halból vagy busából készült ételeket. A sütéshez, főzéshez használt napraforgóolaj közel kétharmadát szójaolajjal, repceolajjal helyettesítsük, amelyek linolénsavban gazdag olajfélék.

        Esszenciális zsírsavaknak (EFA’s – essential fatty acids) azokat az úgynevezett „jó” zsírokat tekintjük, amelyek létfontosságúak minden sejt számára, hiszen döntő szerepet játszanak az immun-, az ideg-, valamint a szív-és érrendszer működésében, de a betegségek megelőzésében is. Esszenciálisnak nevezzük őket azért is, mert testünk nem képes előállításukra, ugyanakkor szüksége van rá, ezért azok bevitelét esszenciális zsírsavakat tartalmazó, főként növényi, másodsorban állati eredetű táplálékkal kell biztosítani.

        Ma már egyre többen tudják helyesen, hogy zsiradékra, a táplálékunkban található zsírforrásokra meghatározott mennyiségben igenis szüksége van a szervezetünknek: üzemanyagként szolgálnak, lényegesen több energiát biztosítva, mint a szénhidrátok. Zsírokra a fejlődésben lévő gyerekeknek a zsírban oldódó vitaminok hasznosulása miatt is szüksége van.

        Persze egyáltalán nem mindegy, hogy gyermekeink milyen zsírsavakat fogyasztanak és milyen mennyiségben. Kiegyensúlyozott étrendjükben energiaszükségletük körülbelül 30%-át a táplálékkal elfogyasztott zsíroknak kell fedezni, melynek 2/3-át telítetlen zsírsavakat tartalmazó növényi és állati eredetű élelmiszerek biztosítják.

        Az egészséges telítetlen zsírsavak alfája és omegája

        A zsírokat, zsírszerű anyagokat az őket alkotó zsírsavak alapján két nagy csoportra oszthatjuk: telített, valamint telítetlen zsírsavakra. Táplálkozási szakemberek az állati eredetű, telített zsírsavak helyett növényi eredetű zsírsavakat javasolnak nagyobb arányban fogyasztani.

         

        Tudjon meg többet a tápanyagokról és az ételek tartalmáról!


        Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása szerint a gyermekkori étrendben előnyben kell részesíteni  az egyszeresen és többszörösen telítetlen növényi zsiradékok fogyasztását – azaz a növényi olajokat és a növényi olajokat tartalmazó élelmiszereket, valamint a halat, kiváltképp a tengeri halakat – , a telített zsírsavban gazdag, főként állati eredetű zsiradékkal, élelmiszerekkel szemben.

        Sajnos a felnőttkori és a gyermekkori táplálkozási szokásokra egyaránt jellemző, hogy míg telített zsírsavakból túlságosan sok, addig a telítetlen zsírsavból aránytalanul kevés kerül a szervezetbe. A helyes mérték visszaállításához telítetlen zsírsavakban, főként esszenciális, többszörösen telítetlen zsírsavakban – amilyen az omega-3 és omega-6 zsírsav is – gazdag étrend kialakítására érdemes törekedni.

        Az omega-6 zsírsav nagy mennyiségben fordul elő a növényi olajokban, így például a napraforgó- és kukoricaolajban, míg az omega-3 zsírsav fő forrásai a repce- és szójaolaj, a tengeri halak és busa, a lenmag, dió, mogyoró, valamint egyes margarin és majonéz termékek. 

         Hogy egészségesen nőjön fel


        Az esszenciális zsírsavakat tartalmazó ételféleségekkel kapcsolatban gyermekeink étrendjének összeállításához néhány alapszabályt érdemes megszívlelnünk.

        • Az olajból kiszedett sült ételeket (rántott hús, fánk) mindig alaposan csöpögtessük le, majd tegyük háztartási papír törlőkendőre, hogy az a maradék zsiradékot is felszívja.
        • Lehetőség szerint inkább pároljuk az ételeket, különösen a zöldségféléket, hiszen így megőrzik frissességüket és vitamin tartalmukat.
        • A zsírszegény húsok mellett, rendszeresen, legalább hetente egyszer kerüljön az asztalra többszörösen telítetlen zsírsavban gazdag halféle is, például rostonsült filézett tengeri hal, vagy busa.
        • Az olajos szardínia is egészséges: a gyerekek is kedvet kaphatnak hozzá, ha lecsöpögtetjük, majd villával összetörjük és pirítósra kenjük.
        • Nassolnivalóként telítetlen zsírsavakat tartalmazó, olajos magvakból készült, mézzel édesített müzliszeleket adjunk tízóraira vagy uzsonnára.

         

        Az egészséges táplálkozás alapjait gyermekkorban kell elsajátítani. Ha ehhez megfelelő mintát adunk, később nem lesz kérdéses számukra, hogy mindennapjaikban a helyes étkezés döntő szerephez jusson.

        (www.nagyranovok.hu)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Gasztroparézis

        Dr. Felszeghy Enikő

        Az étkezési szokások megváltoztatása mellett milyen kezelés jöhet szóba?

        Kiurgó pulzus

        Kardioközpont

        Mindenképpen utána kell járni, milyen oka lehet a jelenségnek, majd kezelni.

        Olajban sütés, kirántás - Beleillik az egészséges étrendbe?

        Egy étrend összeállításakor számos összetevővel találkozhatunk, amely kritikus pont lehet az egészségmegőrzés szempontjából. Különböző nézőpontok és érvek szólnak a szénhidrátok, a zsírok, illetve a fehérjék mellett vagy épp ellen. Ezek között sokszor elég nehéz kiigazodni, hiszen nap, mint nap jelennek meg egymásnak ellentmondó kutatási eredmények. Az egyik ilyen terület a zsiradékok használata a konyhatechnológiában.

        Hasi zsírréteg - Ezekkel a veszélyekkel kell szembenézni

        A túlságosan vastag hasi zsírréteg akkor is veszélyesnek számít, ha nem társul magas testtömeg-indexszel. A szakemberek minden figyelemfelhívása ellenére az emberek többsége alulbecsüli a hasi elhízás kockázatát.

        Tej és tejtermékek: Ön tudta?

        A legújabb magyar táplálkozási ajánlás, az OKOSTÁNYÉR® szerint naponta fél liter tejet vagy ennek megfelelő tejterméket javasolt fogyasztani. Ennek oka, hogy a tejben és tejtermékekben számos értékes tápanyag - fehérjék, zsírok, szénhidrátok, vitaminok és ásványi anyagok - található, melyekre a szervezetnek szüksége van, bizonyos összetevői (kalcium) pedig ebből az élelmiszercsoportból hasznosulnak a legjobban. A tej és tejtermékek minden korcsoport számára ajánlottak, különösen a növekedésben lévő gyerekeknek az erős, egészséges fogak és a megfelelő csonttömeg kialakulása érdekében.

        Narancsbőr elleni orvosi tanácsok

        A narancsbőr (cellulit) legfőbb oka a vér- és nyirokkeringés funkcionális zavara, a hajszálerek falán keresztül több folyadék jut ki a sejtek közzé, lassul a visszaszívódás és elszállítás, ami ödémához vezet. Már egy egész sereg cég próbál segíteni a nők millióit érintő problémán, a narancsbőr eltüntetésén. A narancsbőr csökkentésére és megelőzésére már nagyon sokfajta stratégia létezik.

        Mit kell tudni az omega-3 zsírsavakról?

        A zsírsavak az élelmiszerekkel elfogyasztott zsírok, olajok lebontási termékei. Két nagy csoportjuk a telített és a telítetlen zsírsavak osztálya. A telítetlen zsírsavakat - néhány kivételtől eltekintve - a szervezet nem képes előállítani (esszenciális zsírsavak), ezért a napi szükséglet biztosításához nélkülözhetetlen a táplálék formájában történő bevitelük.

        Az agysejtek állapota befolyással van az egész szervezetre!

        Ahhoz, hogy jól döntsön az ember és hogy képes legyen a jó döntéseket végigvinni, szükséges, hogy az agysejtek jó állapotban legyenek. Fontos tehát az agy számára elengedhetetlen B-vitaminok, omega-3, omega-6 zsírsavak fogyasztása.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA