• Koleszterinfelhalmozódást csökkentő vegyületet találtak

Amerikai tudósok olyan vegyületet találtak, mely megszünteti a sejtekben a koleszterinfelhalmozódást. Ez segíthet az olyan koleszterinfelhalmozódással járó betegségek gyógyításában, mint például a Niemann-Pick betegség.

Amerikai tudósok egerekben azonosítottak egy olyan vegyületet, amely megszünteti a sejtekben felhalmozódó felesleges koleszterint. A felfedezés megnyitja az utat az abnormális koleszterinfelhalmozódással járó, örökletes rendellenességek gyógyítása felé.

A Niemann-Pick betegség

Ilyen rendellenesség a C típusú Niemann-Pick betegség, amelyre az jellemző, hogy genetikai mutáció miatt koleszterin halmozódik fel a sejtek lizoszómájában, abban a sejtszervecskében, mely többek között megemészti a sejtbe behatoló mikrobákat vagy az elhasználódott más sejtszervecskéket. A lizoszómákban felszaporodó koleszterin májbetegségeket, elbutulást és idegelfajulást okoz.

A kutatók azt találták, hogy a CYCLO koleszterinmegkötő vegyület egyszeri adásától is hirtelen felszabadul a sejtekben felgyülemlett koleszterin, és normálisan metabolizálódik (feldolgozódik).

Egyetlen injekció is hat

Az NP-C mutációt mutató egerek már egyetlen CYCLO-injekció után elkezdték ugyanúgy feldolgozni a koleszterint, mint a normális egerek. Majd 49 nap elteltével az egerekben lényegesen alacsonyabb volt a szöveti koleszterin, mint a kezelésben nem részesített egereknél. A kezelt egereknek javult a májfunkciójuk, és kisebb volt náluk az idegelfajulás is.

A felfedezést közzé tevő John Dietschy azonban felhívja a figyelme, hogy még nem az NP-C gyógymódját találták meg. "Még nem értjük, mi is történik molekuláris szinten, csak azt látjuk, hogy ez a vegyület valahogyan ellensúlyozza a genetikai defektust, amely egyeseknél koleszterinfelhalmozódáshoz vezet".

A kutatók következő lépésként azt szeretnék kideríteni, hogy mekkora koncentrációban szükséges a CYCLO jelenléte a koleszterin felszabadításához, mennyi ideig tart a vegyület hatása, és mennyi CYCLO-ra van szükség a beteg állat életének meghosszabbításához. Ehhez először azt fogják vizsgálni, hogy milyen hatása van a vegyületnek, ha hetente adják be.

A kísérletről a Proceedings of the National Academy of Sciences, az amerikai tudományos akadémia hivatalos folyóirata számolt be.

(FH)

Fiatalkori mellrák

Tóth András

Szűcs Adriána modellel beszélgettünk, aki 16 kemoterápián van túl.

Mi az a divertikulózis?

Dr. Mármarosi István

Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

Elhízás - Mi van a háttérben?

Az elhízott emberek között csak igen ritkán találunk betegséget a háttérben, általában régi beidegződések és pszichológiai problémák lehetnek a fő okok.

Koleszterin kvíz

A koleszterin minden emberi és állati sejtben megtalálható vegyület. A koleszterin kisebb részét táplálékkal vesszük magunkhoz, a másik, nagyobb hányada a májban képződik. Részt vesz a sejtmembránok felépítésében, az epesavak egyik alkotója, számtalan hormon előállításának kiindulási anyaga. Ön mennyit tud a koleszterinről? Tesztelje tudását!

Ma már a tojásfogyasztásra buzdítanak

Rengeteg A-, D- és különféle B-vitaminokat tartalmaz a tojás. Ezenkívül kiváló fehérjeforrás is. Ma már nem tiltanak senkit a tojásfogyasztástól, a benne lévő koleszterinről is kiderült, hogy erre a típusú koleszterinre szüksége van a szervezetnek.

Hasznos tippek a koleszterinszint csökkentéséért

A megfelelő táplálkozás és a testmozgás segít a koleszterinszint normalizálásában. Ezek az első lépések nemcsak a megelőzésben, de a kezelés során is. A koleszterinszintet csökkentő gyógyszerek nem helyettesítik az egészséges életmódot és táplálkozást, sem az egészséges életmód és táplálkozás nem helyettesíti az orvos által elrendelt gyógyszeres kezelést.

A haskörfogat fontosabb jelzőszám, mint a BMI

A világ legnagyobb elhízással kapcsolatos vizsgálatát az USA-ban végezték. Dallas városában véletlenszerűen válogattak be önkénteseket, és 2971 embernél végeztek labor, teljes kardiológiai és a legmodernebb képalkotó vizsgálatokat.

Miért magas a koleszterinszintem?

A magas koleszterinszint alattomosan károsítja érrendszerünket: panaszokat sokáig nem okoz, ám már fiatal felnőttkorban is visszafordíthatatlan károsodásokat idéz elő az arra hajlamos egyének érfalán. A koleszterin hosszabb távon növeli az érszűkület, a szívkoszorúér-betegség, az infarktus és a stroke kockázatát.