• B12-vitaminban gazdag élelmiszerek

        WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
        Szerző:
        WEBBeteg

        A B12-vitamin (cianokobalamin) fontos vitamin a szervezetünk számára, nélkülözhetetlen a növekedéshez, az idegrendszer megfelelő működéséhez és a vérképzéshez. Akinél vészes vérszegénységet (például anaemia perniciosa) diagnosztizáltak, terhes vagy szoptató kismama, esetleg vegetáriánus vagy vegán életmódot követ, annak nem árt tudni, milyen élelmiszerekkel juttathatja a szervezetébe a cianokobalamint, hogy elkerülje az akár súlyosabb problémákat, amelyeket a vitamin hiánya okozhat.

        A szigorúan állati eredetű élelmiszereket nem fogyasztók, azaz a vegánok számára rossz hír, hogy természetes formában csak és kizárólag az állati eredetű termékek tartalmaznak cianokobalamint.

        Téves információ, mely szerint a B12-vitamin-szükségletet lehet fedezni például csírákból, algákból, barnarizsből vagy szójából (ezek 0 µg (mikrogramm) mennyiséget tartalmaznak természetes állapotban), és az élesztő is csak 0,005 µg mennyiséget tartalmaz kockánként. Viszont az élesztőpehely hozzáadott vitaminként már tartalmazza a B12-t, így adott esetben jó alternatíva lehet a pótlásra. A tejtermékeket, tojást, esetleg halakat fogyasztó vegetáriánusok könnyebben bejuttathatják a szervezetükbe a B12-vitamint.

        Hirdetések

        B12-vitaminban gazdag táplálékok és azok B12-vitamin-tartalma 100 gr termékben:

        Vitamin ABC

        Húsok:

        • Sovány bárányhús, juhhús: 4,05 µg
        • Marhafelsál: 2,0 µg
        • Sertéshús (comb, karaj, csülök): 0,8 µg
        • Borjúmáj, marhamáj: 58 µg
        • Borjú-, marha-, sertésvelő: 5,7 µg
        • Borjú-, marha-, sertéstüdő: 2,5 µg
        • Sertéslép: 5,1 µg
        • Sertésmáj: 60 µg
        • Sertésnyelv: 0,8 µg
        • Sertésvese: 29 µg
        • Sertésszív: 7,8 µg

        Halak:

        • Lazac: 5 µg
        • Ponty: 1,53 µg
        • Paradicsomos hering: 6 µg

        Tej:

        • Juhtej: 0,51 µg
        • Kecsketej: 0,07 µg
        • Teljes tej (pasztőrözött): 0,3 µg

        Tejtermékek:

        • Tejpor: 2 µg
        • Kefir, joghurt (zsírdús): 0,2 µg
        • Tejszín: 0,4 µg
        • Túró (tehén, gomolya): 0,7 µg

        Sajtok:

        • Ementáli, pannónia (kemény) sajt: 1,6 µg
        • Balaton, Edami (félkemény) sajt: 1,5 µg
        • Trappista (félkemény) sajt: 1,5 µg
        • Parenyica füstölt sajt: 1,5 µg
        • Lajta, Göcseji csemege (lágy) sajt: 1,1 µg
        • Pálpuszta, Tea-sajt: 1,1 µg
        • Túra, Karaván ömlesztett sajt: 1,5 µg
        • Mackósajt: 0,9 µg

        Tojás:

        • Teljes tojás: 1,3 µg
        • Tojás sárgája: 2,8 µg
        • Tojás fehérje: 0,3 µg
        • Teljes tojáspor: 2 µg

        Mennyi B12-vitaminra van szükségünk?

        Általános táplálkozás mellett a táplálékok B12-vitamin-tartalmának csupán a 75%-a hasznosul a szervezetünkben. A felszívódáshoz elengedhetetlen az egészséges bélflóra, emiatt a gyomor-bélrendszert érintő megbetegedésben szenvedők B12-vitamin-pótlásra szorulhatnak. A túlzott alkoholfogyasztás is növeli a B12-szükségletet.

        Vitaminszükséglet:

        • Férfiak és nők számára 11 év fölött: 2-3 µg
        • Terhesség és szoptatás alatt: 3,5-4 µg
        • Csecsemők számára: 0,3-0,5 µg
        • Gyermekek számára 2-10 év között: 0,7-1,4 µg

        A folsavban gazdag táplálkozás (például spenót, sóska, salátafélék, gyümölcsök) vegetáriánusok esetében elfedheti a vitaminhiány következményeit, de ez csak átmeneti, és nem pótolja a B12-vitaminszükségletet. Az emberi vastagbélben élő jótékony baktériumok termelnek B12-vitamint, ugyanakkor ez nem hasznosul, mivel a vastagbélből már nem szívódik fel, hanem a bélsárral ürül.

        Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakemberForrás: WEBBeteg
        Felhasznált szakirodalom: Dr. Rodler I. Új tápanyagtáblázat. Medicina Könyvkiadó Rt. Budapest, 2005
        Szakértőnk: Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Kiégés szindróma

        Dr. Balogh Katalin

        Azokat sújtja, akik munkájuk során társadalmi segítő funkciót látnak el.

        Mi az a divertikulózis?

        Dr. Mármarosi István

        Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

        A B-vitaminok hiánya és tünetei

        A B-vitaminok vízben oldódó vitaminok, amely azt is jelenti, hogy a felesleg vizelettel távozik a szervezetből. Kiegyensúlyozott, változatos táplálkozással könnyen bevihetők, így súlyos hiányállapot ritkán alakul ki. Ugyanakkor fontos szerepet töltenek be a szervezet működésében, ezért az enyhébb hiány is kellemetlen tüneteket okozhat.

        B3-vitamin (niacin) - Miért fontos?

        A B3-vitamin (niacin, nikotinsav, nikotinsavamid) egy vízoldékony vitamin. A niacin egy gyűjtőfogalom, mely magába foglal két vegyületet, a nikotinsavat és a biológiailag hatékony formát, a nikotinsavamidot. A gyomor-bélrendszerből jól felszívódik, a felesleges mennyiség a veséken keresztül kiürül. B1-, B2- és B6-vitamin jelenlétében a máj képes előállítani egy triptofán nevű aminosavból.

        Mit érdemes tudni a B3-vitaminról (a niacinról)?

        A niacin többnyire koenzimek (NAD és NADP) formájában található meg az élelmiszerekben. Felszívódása már a gyomorban megkezdődik, nagy része azonban a vékonybélből vehető fel. Alacsony koncentrációban a felszívódása nátriumfüggő.

        B2-vitamin - Miért fontos?

        A B2-vitamin, más néven riboflavin (esetleg G-vitamin) egy vízoldékony, könnyen felszívódó vitamin. 1932 óta ismert, ekkor izolálták élesztőgombából.

        A táplálkozással a bőrtünetek is befolyásolhatók!

        A B-vitamin fogyasztása mellett ügyelni kell arra is, hogy minél kevesebb legyen az állatieredetűfehérje-bevitel. Ezek ugyanis megnövelhetik az inzulinszintet, ami közvetve aknés bőrelváltozást is okozhat.

        A táplálkozással a bőrtünetek is befolyásolhatók!

        A B-vitamin fogyasztása mellett ügyelni kell arra is, hogy minél kevesebb legyen az állatieredetűfehérje-bevitel. Ezek ugyanis megnövelhetik az inzulinszintet, ami közvetve aknés bőrelváltozást is okozhat.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA