• Kertészkedés ízületkímélő módon

        Szerző:
        WEBBeteg

        A kerti munka nem csupán fárasztó, de az ízületeket is rendkívül megterheli. Korosztálytól függetlenül fokozottan így van ez tavasz elején, a téli pihenő után. Akinek porckopása vagy ízületi fájdalmai vannak, különösen megterhelőnek érezheti az első pár napot.

        Íme néhány praktikus tipp az Ízületőr szakértőitől.

        A 35 évnél idősebb magyarok közel 70 százaléka végez kerti munkát, amikor szezonja van. Egyharmaduk (36 százalék) napi rendszerességgel teszi ezt, további 10 százalékuk heti 4-5 alkalommal. Megdöbbentő, hogy a fiatalabb – 35-50 éves – korosztály fele (!) tapasztal fájdalmat az olyan hétköznapi teendők végzése közben, mint a házimunka, a cipekedés vagy a kertészkedés.

        Leggyakoribb panaszok kertészkedés után

        •    derékfájdalom
        •    térdfájdalom
        •    csípőfájdalom
        •    izomhúzódás
        •    izomgörcs
        •    túlerőltetés
        •    ízületi merevség

        Vezet a térdfájdalom (36 százalék), ezt követik a derék- (26 százalék), illetve a vállpanaszok (20 százalék). A fájdalom leggyakoribb oka lehet a porckopás, amely már a 35 és 50 év közöttiek egynegyedét érinti – derült ki a Magyar Gyógytornász-Fizioterapeuták Társaságának 2014-es felméréséből.

        Tavasz kezdetén felkészülünk a kertészkedésre: letakarítjuk a kerti utakat, elővesszük és megtisztítjuk a kerti szerszámokat. Majd nagy elánnal nekilátunk a munkálatoknak: felássuk az ágyásokat, meglazítjuk a talajt, kiszórjuk a komposztot, megtrágyázzuk a földet, megpermetezzük a gyümölcsfákat, formára metsszük a bokrokat, sövényeket. Kapálunk, gereblyézünk, sokat hajlongunk. Ha már szépen kizöldült a kert, elkezdjük a gyomlálást, kiültetjük a virághagymákat, elvetjük a magokat. Közben rengeteget térdelünk, hajolunk, görnyedünk, sokat vagyunk egyhelyben. Másnap pedig az izomláztól, megerőltetéstől alig bírunk megmozdulni.

        Hirdetések

        A kerti munkákból adódó panaszok hátterében leggyakrabban izomhúzódás, izomgörcs, a csigolyaközti porckorong elváltozása valamint a kisízületek (a gerincben a csigolyákat összekötő ízületek) kopása állhat. Az izomhúzódást az izmok tartós statikus terhelése eredményezi. A problémát leggyakrabban túlerőltetés, gyakori helytelen emelési technika illetve egy rossz mozdulat váltja ki. Mindezek következtében az ideggyökre nyomó hatás is kialakulhat, amely a csípőbe, fartájékra, combba kisugárzó fájdalmat okozhat. Húzódás bármely izomnál felléphet, ám kertészkedés közben főleg a deréktáji terület érintett.

        40 felett elkerülhetetlen a porckopás?

        40 év felett sokan ismerik a térdfájdalom érzését. A szinte népbetegségnek számító porckopás okairól, megelőzésének és kezelésének lehetőségeiről dr. Dobos Márta, az Oxygen Medical holisztikus szemléletű ortopéd orvosa beszélt. 40 felett elkerülhetetlen a porckopás?>>

        A fájdalom az enyhétől a kínzóig terjedhet, gyakran izommerevséggel, mozgásbeszűküléssel jár. A kertészkedés során a derékfájdalom kialakulásában gyakori okként szerepel a hideg hatás, a deréktáji izomzat megfázása, amelynek elkerülésére réteges, derekat védő öltözködés ajánlott.

        A fájdalom gyakori oka: porckopás

        A degenaratív ízületi elváltozás, vagy egyszerűbben a porckopás az egyik leggyakoribb ízületi betegség, ráadásul viszonylag fiatal korban elkezdődik. Oka az ízületeket párnázó kemény, de rugalmas szövet, a porc kopása: ilyenkor a sérült porcfelület dörzsölődik, gyulladás jöhet létre, ami fájdalmat, merevséget és mozgási nehézségeket okoz. A porckopás egy idő után vissza ugyan nem fordítható, de lassítható, késleltethető folyamat.

        A fájdalomcsillapítás nem elég!

        Bármennyire is erőltettük meg magunkat kertészkedés közben, a folyamatos fájdalomcsillapítás nem megoldás. Az ízületi problémára a patikában recept nélkül is kaphatunk porcépítő készítményeket, amelyeket kúraszerűen érdemes szedni.

        Lábszárgörcs: Mi okozza, mit tehet ellene?

        Mi a teendő lábszárgörcs estén? A lábszárgörcs többnyire a sportolók, a nők, a kismamák és az idősek problémája. Sokszor éjszaka alakul ki, és megzavarja a nyugodt alvást. Lábszárgörcs: Mi okozza, mit tehet ellene?>>

        Megfelelő mozdulatok

        Kíméljük magunkat!

        • Osszuk be a feladatokat úgy, hogy ne erőltessük túl magunkat. Különösen az olyan munkákat osszuk be hosszabb időre, akár több napra vagy hétre, amelyek egy mozgássorra épülnek, így egyes tagjainkat, ízületeinket különösen terhelik.
        • Legyünk tekintettel erőlétünkre és korlátainkra.
        • Sose mászkáljunk a kertben üres kézzel, használjunk ki minden alkalmat arra, hogy valamit a helyére vigyünk.
        • Pihenjünk. Ne végezzünk egy fajta munkát túl sokáig, szünet nélkül. Pihenjünk vagy váltogassuk az elvégzendő feladatokat.
        • Gyakran változtassunk testhelyzetet, és néha sétáljunk egyet. Ha fáradtak, vagy kimerültek vagyunk, fejezzük be a munkát.
        • Hetente több alkalommal kertészkedni rövid ideig jobb, mint heti egyszer teljesen kimerülni benne.
        Tippek az egyes kerti munkákra

        •    ágyások felásása: A hajlás elkerülése érdekében használjunk hosszú nyelű szerszámokat!
        •    kapálás, talajlazítás: Válasszunk hosszú nyelű, jó fogású szerszámokat, használjuk őket előre görnyedés nélkül!
        •    gyomlálás: Kerüljük a hosszú ideig tartó, görnyedt testtartást!
        •    virághagymák, palánták kiültetése: Gyakran változtassunk testhelyzetet és használjunk térdünk alá párnát!
        •    dugványozás: Hosszantartó munka során üljünk alacsony székre!
        •    fák, bokrok, sövények metszése: Válasszunk ízületkímélő fogantyúval rendelkező szerszámot vagy viseljünk csuklóvédőt!
        •    permetezés: Kisebb részekre elosztva végezzük!
        •    gereblyézés: Támadóállásban testsúlyáthelyezéssel és egyenes háttal végezzük!
        •    öntözés: Inkább többször forduljunk és használjunk kisebb locsolókannát.
        •    talicskázás: Egyenes háttal, térdek hajlításával emeljük meg a talicskát!
        •    fűnyírás: Túlterhelhetjük a vállízületeket, a vibrálás megterhelő lehet a kisízületek számára, a fűnyíró traktor hátproblémákat okozhat. A fűnyíró gyűjtőjének kiürítésekor a veszély a gerincoszlop meghajlításában és elfordításában rejlik.


         

        (prex.hu; forrás: www.izuletor.hu)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Kiégés szindróma

        Dr. Balogh Katalin

        Azokat sújtja, akik munkájuk során társadalmi segítő funkciót látnak el.

        Mi az a divertikulózis?

        Dr. Mármarosi István

        Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

        A derékfájás (lumbágó) - Hogyan előzheti meg és mit tehet ellene?

        A lumbágó, azaz köznapi nevén a derékfájás, a 20-50 éves korosztályban minden harmadik-negyedik embert érintő betegség, ezáltal a leggyakoribb mozgásszervi megbetegedésnek számít.

        Derékfájás, hátfájás - Harcoljon a krónikus gerincfájdalom ellen

        A krónikus gerincpanasz a betegszabadságok leggyakoribb oka az iparilag fejlett országokban. Nemzetközi statisztikák szerint a felnőtt lakosság kb. 90 százaléka életében legalább egyszer szenved nyak-, hát- vagy derékfájástól.

        A térdfájás lehetséges és leggyakoribb okai

        A térdfájás, térdfájdalom gyakran jelentkező ízületi panasz, mely bármely életkorban előfordulhat. Fiatalok esetében legtöbbször túlerőltetés, sportolás következtében kialakuló nyáktömlőgyulladás, illetve sérülés, idősebb életkorban pedig porckopás következményeként jelentkezhet a térdízület fájdalma.

        Tanácsok a derékfájás megelőzéséhez

        Mit tehet dereka és háta egészségének megőrzéséért?

        Életmeghosszabbító hatása van a kerti munkának

        Felmérések kimutatták, hogy már magának a természet zöld színének a látványa is csökkenti a szervezetben a gyulladásszintet.

        Több mint TestŐr előzetes

        Japánban a kertépítést nemcsak művészetnek, de meditációs folyamatnak is tekintik. Házi praktikák kezdő és haladó kertépítőknek.
        Nyári partiitalok másképp. Cukor és adalékanyagok nélkül, teajégkockákkal.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA