• Omega-3 és omega-6 - Miből mennyit?

        Szerző:
        WEBBeteg

        Szervezetünkben az omega-3 zsírsavakhoz tartozó EPA és DHA zsírsavakból gyulladáscsökkentő, míg az omega-6 zsírsavak túlfogyasztásából eredően gyulladást fokozó hatású hormonszerű anyagok (eikozanoidok) keletkeznek folyamatosan. Emiatt nagyon fontos ezen zsírsavak megfelelő aránya a szervezetben, mely megteremtése táplálkozással és étrend-kiegészítőkkel könnyen elérhető.

        Az ideális omega-3/omega-6 arány 1:1 és 1:4 közt van. Sajnos azonban nyugaton ez az arány sokkal rosszabb, kb. 20-30x annyi omega-6 van táplálkozásunkban, mint omega-3. Ez nem meglepő, hiszen a növényi olajok hemzsegnek Ω6-zsírsavakban, míg az Ω3-nak ember számára is megfelelő forrásait (EPA és DHA) csak alig fogyasztjuk, hiszen az csakis sós vízi halakban és herkentyűkben fordul elő.

        Hogyan érhető el a megfelelő zsírsavarány?

        Egyrészt csökkentenünk kell az Ω6 bevitelünket, másrészt növelni az Ω3-mat (főleg EPA-t és DHA-t). Ω6-ban dúsak a növényi olajok és magvak, illetve a legtöbb takarmányozott állat zsírja is. A kókuszzsír és teavaj Ω6 tartalma csupán 1-2%, ezeknek a legalacsonyabb, így érdemes zsiradéknak sütéshez csak ezeket használni. (A napraforgóolaj kb. 50% Ω6-ot, míg a szójaolaj kb. 70% Ω6-ot tartalmaz!) Ezen felül érdemes elkerülni az magas Ω6 tartalmú olajos magvak túlzott fogyasztását is. A kesudió, mandula, törökmogyoró és makadámiadió kivételével minden olajos mag hemzseg az Ω6-tól.

        Hirdetések

        Megfelelő Ω3 bevitelről (EPA és DHA) leginkább tisztított halolaj szedésével vagy zsírosabb tengeri halak és herkentyűk fogyasztásával tudunk gondoskodni (bár ez utóbbi megoldás kevésbé megfelelő, ugyanis sokszor elég sok méreganyag akkumulálódik bennük a sós vizek szennyezettsége miatt).

        Hogyan válasszunk megfelelő halolaj készítményt, és mennyit érdemes fogyasztani?

        Tudta?

        A növényi Ω3, az alfa-linolénsav, ami pl. a lenmagolajban és dióban is megtalálható, nem hasznosul emberben megfelelően, sőt a gyulladáscsökkentő hatású gamma-linolénsav termelődését is csökkentheti!

        Sokféle halolaj készítmény van. Európában, így itthon sem kötelező föltüntetni, hogy az adott halolaj természetes trigliceridek formájában vagy mesterségesen átalakított etil-észter formájában tartalmazza a jótékony hatású Ω3 zsírsavakat. Azok a halolajak, melyek 38 százaléknál több Ω3-mat tartalmaznak kémiailag átalakítottak. A szűz halolajak (többnyire lazacból vannak) ugyan több vitamint tartalmaznak, viszont szennyezettebbek, hiszen nem mennek át tisztítási folyamaton (és hát a halolajat nem a vitamin, hanem az EPA és DHA tartalma miatt szedünk). A legjobb választás, mind hatóanyag/szennyezőanyag viszonylatban, mind gazdaságosság szempontjából a tisztított halolajat tartalmazó készítmények, különösen a kanalas formák. A kanalas formák további előnye, hogy a kapszulákkal szemben ezeknél nem tudnak a gyártók rossz minőségű olajat használni, hiszen annak erős íze van. Egy kapszula esetében pedig ez észrevétlen maradhat.

        Amikor készítményt választunk, érdemes kiszámolnunk, hogy mennyi hatóanyagot tartalmaz a készítmény. Ilyenkor az EPA és DHA tartalmukat adjuk össze. Szív- és érrendszerre nézve már 500mg EPA + DHA is jelentős megelőző hatással bír, idegrendszeri problémák esetén ennél jóval több kell. A helyes szöveti Ω3: Ω6 arány eléréséhez, azaz a jelentős gyulladáscsökkentéshez viszont bő 3000mg EPA+DHA-ra van szükség még akkor is, ha Ω6-ban szegény a táplálkozásunk. Ha gyakran használunk napraforgóolajat vagy hasonló magas Ω6 tartalmú zsiradékot, akkor ennél is több szükséges ezek kompenzálására. Érdemes tehát olyan készítményt keresnünk, amivel napi 3000mg EPA és DHA bevitele gazdaságosan megoldható.

        (WEBBeteg - Szabó Gál Bence; Források)

         

        Legutóbb frissült:
        Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
        • WEBBeteg.hu
      • Legfrissebb cikkek
      • Önök ajánlották
      • Kerékpározás

        A legfontosabb egészségügyi vonatkozás, hogy kiválóan edzi a szív- és vérkeringési rendszert.

        Stressz és őszülés

        Valóban van összefüggés a harag, a stressz és az őszülés között vagy ez csak riogatás?

        Élelmiszereink víztartalma

        Az élelmiszereink víztartalma befolyásolja szervezetünk hidratáltságát. Az élelmiszereink víztartalma széles skálán ingadozik.

        Tévhitek az oltóanyagok összetevőiről

        Milyen gyakori tévhitek keringenek a köztudatban az oltóanyagok összetevőivel kapcsolatban?

      •  





        Hozzászólások (1)
        Írta: mavi
        Nagyon jól ,lényegretörően összefoglalt cikk!Rövid hasznos megjegyzés:Endometriosis, fájdalmas menstruáció és táplálkozás összefüggése kapcsán számos esetben vizsgálták az omega 3 jótékony hatását, megfontolandó az omega zsírsavak megfelelő arányának elérése ilyen esetekben is, a tünetek csökkentésének elérésére.