• Karácsonykor is étkezhetünk egészségesen! Hogyan?

        Szerző:
        WEBBeteg

        Az adventi időszakban nagyon sok ünnepi finomság, különlegesség kerül az asztalra, de az ünnepi vásári forgatagban is szívesen kóstolgatjuk az édességeket, a jellegzetes ünnepi ételeket.

        Az évnek nem minden szakában juthatunk hozzá ilyen csemegékhez, és nem is kell lemondanunk róluk, csak tartsunk mértéket, és figyeljünk oda néhány apróságra. Adunk pár hasznos tippet, hogy az ünnepek után se kelljen a fölösleges kilók matt aggódnia!

        A karácsonyi ünneplésnek a finom ünnepi vacsora is része. Egy hagyományos háromfogásos karácsonyi vacsora akár 1500 kalóriát is kitehet. Felmérések szerint az emberek karácsony és újév között átlagosan 370 grammot híznak.

        Tippek az egészséges karácsonyi étkezéshez

        Allergénmentes karácsonyi menü gyermekeknek

        Kisgyermekes szülőként gondolnunk kell arra, hogy a korábbi jól bevált karácsonyi menüsort a kicsi életkorának megfelelően alakítsuk át. Dr. Hidvégi Edit, a Budai Allergiaközpont gasztroenterológusának tanácsai segíthetnek ebben. Allergénmentes karácsonyi menü gyermekeknek>>

        A főfogás előtt tálaljon fel salátát vagy egy könnyű levest, ami csillapítja az éhséget és kis mértékben telíti is a gyomrot, így a főételből kevesebbet fogyasztunk. Ugyanezen okból étkezés előtt egy pohár friss vizet is megihat.

        Néhány kalóriát úgy is spórolhatunk, ha kihagyjuk a menüből a szószokat, és a zsíros, olajos köreteket. Sült burgonya és krokett helyett fogyasszanak például rizst. A kalóriadús tejszínes öntetek helyett is választhat egészségesebb változatot.

        A nehéz édességek (pl. csokoládémousse) helyett desszertként kínáljon egészséges gyümölcssalátát vagy gyümölcsös krémtúrót.

        Tipp: A teltségérzet 15-20 perccel az étkezés megkezdése után jelentkezik. Szánjon tehát elegendő időt az étkezésre ünnepek alkalmával és hétköznapokon is! Az egyes fogások közt tartson egy kis szünetet! Így elkerülheti, hogy többet egyen, mint amennyire szervezetének szüksége van.

        Hirdetések

        A forralt bor hideg időben különösen csábító lehet, de nem árt tisztában lenni azzal, hogy egyetlen csészényi 200 kalóriát tartalmaz. Természetesen meg lehet kóstolni, de a második pohár helyett igyunk inkább meleg teát vagy narancslevet.

        Sokan szívesen fogyasztanak étkezés után pálinkát vagy egyéb alkoholos italokat. Ezek is plusz kalóriát jelentenek, ezért kerülje a fogyasztásukat!

        Sütemények egészségesebb változatban

        Elsősegély alkoholmérgezés esetén

        Alkoholmérgezésről akkor beszélhetünk, ha a véralkoholszint eléri a 2,5-4 ezreléket, ami körülbelül 100 g alkohol fogyasztása után következik be. A kilélegzett levegő alkoholszaga általában egyértelművé teszi, hogy az érintett alkoholt fogyasztott-e. Itt meg kell jegyezni, hogy a cukorbetegeknek is lehet acetonos leheletük! Ha felmerül az alkoholmérgezés gyanúja, azonnal hívjon mentőt, mert a súlyos alkoholmérgezés halálhoz is vezethet, mivel légzésbénulást okozhat. Melyek az alkoholmérgezés tünetei? Mi a teendő a mentők kiérkezéséig? Elsősegély alkoholmérgezés esetén>>

        A vajas, cukros sütemények fogyasztása sem tesz jót. Van azonban néhány trükk, amivel kalóriákat spórolhatunk.

        Sütésnél használjon teljes kiőrlésű lisztet, ami több vitamint és ballasztanyagot tartalmaz, mint a fehér liszt, így serkentve az emésztést. Fele-fele arányban is vegyítheti a kétféle lisztet. A süteményekbe zabpelyhet és szárított gyümölcsöket is tehet.

        A recept szerint előírt cukormennyiséget is csökkentheti, és azzal is kalóriát spórol, ha a készen vett kekszeket nem mártja csokoládéba. A bolti és házi süteményekre is érvényes, hogy ha semmiképp sem szeretné kihagyni a csokimázt, akkor ne vonja be vele teljesen a süteményt, csak részben, vagy készítsen a csokiból mintát.

        Tipp: A süteményeket vágja kisebb szeletekre, így többet megehet belőle és kisebb mennyiség elfogyasztása után is úgy érezheti, hogy annyit evett, amennyit szeretett volna.

        Ha többet eszünk, mozogjunk is többet!

        Ha kicsit többet mozgunk, nem kell aggódnunk a plusz kalóriák miatt. Sétáljon családjával a friss levegőn, menjenek el szánkózni vagy korcsolyázni a gyerekekkel. A hógolyózás és hóemberépítés is remek családi szórakozás és edzésnek is kiváló. Biztonsága érdekében csak nappali fényviszonyok mellett sétáljon, sportoljon a szabadban!

        További hasznos egészségtippek

        Minden finomságot meg szabad kóstolni, de csak mértékkel! Ha így tesz, semmiről sem kell lemondania, miközben fittnek és egészségesnek érezheti magát.

        • Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

          Sütemények és csokoládé helyett egyen inkább gyümölcsöt, aszalt gyümölcsöt vagy sült almát.
        • Bár a diófélék igazán értékes vitaminforrások, csak mértékkel fogyasszuk, mert kalóriatartalmuk magas. A mogyoróra, diófélékre allergiások számára tilos fogyasztani ezekből, és a belőlük készült édességekből!
        • Igyon meg naponta legalább két liter folyadékot, a legjobb vizet vagy édesítetlen gyümölcsteát fogyasztani. Az elegendő mennyiségű folyadék fokozza az anyagcserét és féken tartja az étvágyat.
        • Ha a csokoládéról és csokoládébevonatról nem tud lemondani, válasszon magas kakaótartalmú étcsokoládét.
        • Ha mindenképp ragaszkodik az édességekhez, akkor az olajban sült és vajas sütemények helyett válasszon kalóriaszegény édességeket.

        Tipp: Az édességeket ne habzsolja, fogyassza lassan a finomságokat, hogy minél tovább élvezhesse az ízeket! Így könnyebb mértéket tartani!

        Jellegzetes karácsonyi édességek kalóriatartalma

        Karácsonyi édesség

        Kalória

        omlós teasütemény

        53

        diós, mandulás vagy mogyorós csók

        68

        mézeskalács (1 darab)

        49

        marcipán (15 g)

        69

        dió (egy szem)

        72

        sült alma (200 g)

        204

        forralt bor (200 ml)

        210

        (WEBBeteg – B. M.; Forrás: gesundheit.de)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Látászavar, szédülés?

        Dr. Kapocsi Judit

        A kezeletlen vagy rosszul beállított magas vérnyomás szövődményei is lehetnek.

        Gyümölcsök és puffadás

        Dr. Hidvégi Edit

        Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

        10 egyszerű tanács a rák megelőzéséhez

        Az alábbiakban közöljük a 10 legfontosabb teendőt, melyet az Amerikai Dietetikusok Szövetsége tett közzé chicagói konferenciáján. Bár a legtöbb tanács közismert, a legtöbben mégsem teszünk meg mindent, hogy csökkentsük a rákos megbetegedés esélyét.

        Nehéz a rohanó életvitelt összeegyeztetni az egészséges táplálkozással, de nem lehetetlen

        A nagyvárosi élet velejárója, hogy sokan nem tudnak otthon ebédelni. Ilyenkor nehéz megoldani az egészséges táplálkozást, pedig ez az egészségmegőrzés alapja. De az ételrendelés ma már nem csak a menzaszintű ételeket jelenti, sőt vannak olyan helyek, ahol a szénhidrátcsökkentett diétától a fehérjedús diétán át cukormentes ételek is választhatók.

        Táplálkozási trendek 2018-ban

        A táplálkozástudomány egy folyamatosan fejlődő tudományág, ahol Hérakleitoszt szavaival élve „az egyetlen állandó a változás maga”. Napi rendszerességgel látnak napvilágot új tanulmányok, és jelennek meg a legújabb kutatások eredményei. Az egészségtudatosság is egyre nagyobb teret hódít, számos felmérés (ELEF2014, Nielsen 2016, GFK 2016) szerint a magyar emberek többsége úgy véli, hogy a genetikai, biológiai adottságokon túl az egészség megőrzésének a kulcsa, ha mi magunk is teszünk érte, vagyis az egészségtudatos életmód.

        A rostok szerepe az étrendben

        Az élelmi (diétás) rostok a táplálékban lévő emészthetetlen, összetett szénhidrátok, más néven poliszacharidok. Létfontosságú szerepet töltenek be az emésztésben.

        Tejcukorérzékeny betegek táplálkozása

        Tejcukor-érzékenységről (laktózintoleranciáról) akkor beszélünk, ha a tejcukor (laktóz) bontó enzim (laktáz) részlegesen vagy teljesen hiányzik a szervezetből. Ezáltal a tejcukor emésztetlenül halad a vastagbélbe, ahol a baktériumok elbontják rövid szénláncú zsírsavakká és gázokká.

        Manapság trendi egészséges ételt enni

        Végre egy divathullám, ami tényleg követni való. Pár éve megfigyelhető, hogy egyre divatosabb a reformétkezés. Az emberek próbálnak odafigyelni arra, hogy mit esznek, és az étteremben is próbálnak az egészséges ételek közül választani. Egyre több embernek az életét nehezíti meg valamilyen ételintolerancia. A haladó szellemű éttermek ma már ezekre is felkészültek és nem jelent problémát számukra, ha valaki gluténmentes, laktózmentes fogásra vágyik.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA