• Mennyi kávét igyunk egy nap?

        Szerző:
        WEBBeteg

        Kutatások bizonyítják, hogy a koffein csökkenti a depressziót és a béldaganatok kialakulásának kockázatát, növeli a sportteljesítményt, ugyanakkor igaz az is, hogy felelőtlenül fogyasztva növeli a stresszt, a csontritkulás és a szívproblémák esélyét, olyannyira, hogy még hirtelen szívmegálláshoz is vezethet. De akkor mennyi is az annyi, mennyit igyunk belőle és mikor?

        A koffein hatására a hasi, zsigeri erek összeszűkülnek, az agy viszont több vért kap. A koffein ezáltal lerövidíti a reakcióidőt, megemeli az adrenalin szintet és lehetővé teszi a nagyobb fizikai igénybevételt.

        A koffein természetes stimulánsként könnyen bejut az agyba, és pozitív módon befolyásolja az agysejteket. Viszont minél többet fogyasztunk belőle, annál jobban hozzászokik a szervezetünk, és idővel gyengébb választ ad rá.

        Hirdetések

        A zsírégető csodaszer

        A koffein a központi idegrendszerre és az agyra tehát élénkítő hatással van, továbbá gyorsítja a légzést és az anyagcserét, segít felszabadítani az elraktározott zsírt, ezáltal zsírégető hatása is van. Egy sportolókkal végzett vizsgálat szerint a koffein közvetlen metabolikus hatást gyakorol az izmokra, ezáltal növelve az állóképességet. Hatására az izmok az energiatermeléshez glikogén (a szénhidrát egy formája) helyett zsírt égetnek.

        Koffein

        Mivel ma már több olyan termék is tartalmaz koffeint, amelyről nem is gondolnánk, könnyen előfordulhat, hogy az ajánlott napi bevitelt túlhaladó mértékben juttatjuk azt a szervezetünkbe. A koffein megtalálható a különböző energia-és sportitalokban, egyes gyógyszerekben, kávéban, teában, csokiban, valamint a guaranát tartalmazó italokban is. Koffein - Ajánlott mérték és a koffeinmérgezés tünetei

        A koffein nem csak a szellemi, hanem bizonyítottan a fizikai teljesítőképességet is fokozza. A szervezetben mobilizálja a zsírsavakat és a glükózt, melyek a szervezet két fő energiaforrását adják – magyarázta dr. Borbola József, a Gottsegen György Országos Kardiológiai Intézet belgyógyász-kardiológusa.

        Csökkenti a béldaganatokat?

        Egy másik kutatás szerint pedig napi több csésze kávé jelentős mértékben csökkentheti a béldaganatok kockázatát. Az USA Országos Rákkutató Intézetének kutatása azt mutatta, hogy a napi négy csésze fekete levest fogyasztó résztvevőknél 15, a hat vagy több csészével fogyasztóknál pedig akár 40 százalékkal is alacsonyabb a betegség kialakulásának valószínűsége, és már napi egyetlen csésze kávé is közel felére csökkenti a száj- és a nyelőcsőrák kockázatát. Erről a kutatási eredményről azonban már szkeptikusan nyilatkozik a szakértő.

        5-6 kávétól egész napra gyorsabb lesz a pulzus, soka nem térhet vissza a nyugalmi állapotba. Minden nap ezt nem lehet egészségkárosodás nélkül csinálni, így tulajdonképpen megfontolandó, hogy ha 15-40 százalékkal csökkentjük a bélrendszeri daganatok kockázatát, és ugyanennyivel növeljük a szív- és érrendszeri panaszokat, akkor megéri-e? – tette fel a kérdést Borbola József.

        A magas vérnyomás és a kávéfogyasztás

        A kávé pontosan élénkítő hatása miatt örvend óriási népszerűségnek, mivel a benne rejlő koffein stimulálja központi idegrendszerünket, és emeli a pulzusszámot. Akinek magas a vérnyomása, vagy esetleg szívbetegségben szenved, pontosan ez okoz fejtörést: szabad-e egyáltalán kávét fogyasztania, vagy a biztonság (vagy inkább egészség) kedvéért, inkább a koffeinmentes változatot válassza? A magas vérnyomás és a kávéfogyasztás

        A kávé maga a boldogság

        A bochumi Ruhr Egyetem kutatómunkatársai arra az eredményre jutottak, hogy a 200 milligramm koffein (két-három adag kávé) elfogyasztása után 30 perccel elvégzett feladatokban jobb lett a kísérleti alanyok szófeldolgozása, mint koffein nélkül volt, ám csak a pozitív jelentéstartalmú szavak esetében. A negatív és a semleges tartalmú szavakkal szemben a pozitív jelentésű szavakat gyorsabban és pontosabban ismerték fel koffein hatása alatt a tesztalanyok. Így akár a kávéfogyasztás egy pozitívabb szemlélet kialakításában is szerepet játszhat.

        Az igazi feketeleves

        Ki-ki döntse el maga, hogy a fent felsoroltak mennyire szólnak az intenzív koffeinfogyasztás mellett, az viszont kétség kívül ellene szól, hogy a koffein fokozza a szív- és veseműködést.

        Nem csak az agyi, hanem értelemszerűen a vese ereit is tágítja, így lehetséges az, hogy kávézás után sokkal gyakoribb a vizelési inger. Vesebetegeknek ezért csak korlátozott mennyiség bevitele javasolt – figyelmeztetett a belgyógyász, hozzátéve: szívbetegek ugyan fogyaszthatnak koffeinos italokat (napi 1-2 kávét maximum), de szívritmuszavarban szenvedőknél növelheti a tünetek sűrűségét.

        Az energiaital hatásai

        Az úgynevezett energiaitalok fogyasztásával szervezetünk terhelhetőségét akarjuk növelni. A hatás hosszú távon azonban inkább negatív és káros: az energiaitalok ártalmasak lehetnek a szív- és érrendszerre – vélik a szakértők. Ártalmas a szívre és a szervezetre?

        Nem szünteti meg a fáradtságot

        A tévhitekkel és a fent felsorolt pozitív hatásokkal ellentétben a kávé, illetve a koffein, nem szünteti meg a fáradtságot, az a kávé hatásának elmúltával erősebben tér vissza és csak pihenéssel múlik el! A koffein csupán az ébrenlét, a szabadidő, a munka pillanatit tudja még intenzívebbé tenni.

        Ebéd után jöhet a feketeleves

        Ha jó időben és ésszerűen isszuk azonban, akkor optimális hatás is elérhető vele az emberi szervezet igényeinek megfelelően. Barna Lajosné Éva, dietetikus szerint az egyes emberek igényei nagyon különbözőek ugyan, de néhány alapszabályt mindenkinek érdemes betartania:

        Kávétudomány

        Egy 7 gramm őrleményből készített eszpresszóban kb. 100-150 milligramm koffein található. Ennek az adagnak a hatása 1-5 óráig tart. A magasabb minőségű, arabica fajták koffeintartalma alacsonyabb, mint a robustáé, így kisebb a veszélye a túladagolásnak. A hatás időtartama függ a szervezet egészségi szintjétől, a megszokástól, a kávé előtt és mellett fogyasztott ételek/italok összetételétől, a koffeinnel szembeni érzékenységtől.

        Összehasonlításképp: egy csésze teában 50 mg, egy doboz kólában pedig 50-60 mg koffein található. A szakemberek azt javasolják, hogy az összes forrásból származó koffein bevitele ne haladja meg a napi 300 mg-ot. Napi 2-3 csésze kávé, ha azt megfelelő körülmények között fogyasztjuk (és más koffeintartalmú italt aznap nem iszunk), egészséges frissítő ital, de 1 gramm koffein (kb. 10 csésze) napi elfogyasztása már izgatottságot, szédülést és rosszullétet okozhat, egészséges embereknél is.

        Arról nem is beszélve, hogy a túlzott koffeinbevitel (és itt ne csak a kávéval számoljunk, hanem teával, kólával, energiaitalokkal is) hőemelkedést, aritmikus érverést, ingerlékenységet, remegést, sőt szorongást, esetleg hasmenést is okozhat. 2-4 gramm koffein hatására pedig izomgörcsök léphetnek fel – akár a szívben is. A magas vérnyomásúaknak, a szív- és veseelégtelenségben szenvedőknek ezért óvatosan kell bánniuk a kávéval!

        Ha sportoláshoz használjuk, a teljesítmény növeléséhez szükséges dózis egy 90 kilós ember esetében körülbelül 300 mg. A kutatások azt mutatják, hogy az ezt meghaladó mennyiség már nem javítja, hanem rontja a sportteljesítményt.

        (WEBBeteg – Kósa-Boda Veronika, újságíró)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Földimogyoró-allergia

        Dr. Hidvégi Edit

        A tünetek súlyossága az enyhe irritációtól az életveszélyes reakcióig terjedhet.

        Gyümölcsök és puffadás

        Dr. Hidvégi Edit

        Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

        Tudta-e a koffeinről?

        A koffein vagy rendes polgári nevén 1,3,7-trimetil-xantin a világon talán leggyakrabban, legszélesebb körben fogyasztott élénkítő hatású alkaloid. Valóban a leggyakrabban, ha figyelembe vesszük azt a tényt, hogy világszerte a lakosság közel 80 százaléka napi rendszerességgel fogyasztja valamilyen formában.

        Koffein - Ajánlott mérték és a koffeinmérgezés tünetei

        Mivel ma már több olyan termék is tartalmaz koffeint, amelyről nem is gondolnánk, könnyen előfordulhat, hogy az ajánlott napi bevitelt túlhaladó mértékben juttatjuk azt a szervezetünkbe. A koffein megtalálható a különböző energia- és sportitalokban, egyes gyógyszerekben, kávéban, teában, csokiban, valamint a guaranát tartalmazó italokban is.

        Melyik kávé árt az egészségnek?

        Közismert dolog, hogy a túlzásba vitt kávéfogyasztás ártalmas lehet a szívre és az érrendszerre. Emeli a pulzusszámot, a vérnyomást, fokozza a szív munkáját. Sokan nem tudnak lemondani a kávézásról, szinte szertartásként beleépül a napi rutinba.

        Rendszeres kávézás - Milyen a hatása?

        A kávé élénkítő hatással van agyunkra és idegrendszerünkre is. Tévedés azonban, hogy a mindennapos kávéfogyasztás hosszú távon is emelheti teljesítményünket - állítják a Bristoli Egyetem kutatói.

        Ön is kávéfüggő?

        A koffein a világ két legelterjedtebben használt pszichoaktív drogjának egyike a másik az alkohol. Az, hogy pszichoaktív, azt jelenti, hogy hatással van a lelki életünkre, miközben számos testi tünetet is okoz.

        Hallucináció: A kávé és a stressz megtéveszti az érzékeket

        Napi öt vagy több csésze kávé növeli a hallucinációra való hajlamot, különösen akkor, ha emellett a kávézó még stresszes életet is él. Ezt igazolja a melbourni La Trobe Egyetem tanulmánya.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA