• Mennyire egészséges a mák?

        Szerző:
        WEBBeteg

        A sokak által kedvelt mákról eddig is tudni lehetett, hogy fontos gyógynövény, hiszen a mai napig az egyik legerősebb fájdalomcsillapító, a morfin forrása, és más, fontos gyógyszereket, pl. a köhögéscsillapító kodeint is a terméséből vagy szalmájából állítják elő.

        Azt már talán kevesebben tudják, hogy a mák gyógyszeripari feldolgozásának úttörője Kabay János magyar gyógyszerész, akinek módszerét ma is a világ számos országában sikerrel alkalmazzák, és valószínűleg arról sem sokan hallottak, hogy a mák kémiai vizsgálatában is jelentős szerepet játszottak hazai kutatók.

        Hirdetések

        A mákkutatás hazai vonatkozásai azonban soha nem kerültek annyira reflektorfénybe, mint egy jelenleg is keringő, számos internetes oldalon is terjesztett iromány állításai:

        Hát ezt jó tudni a mákról!!!

        Szlovákiában több évvel ezelőtt egy egész temetőnyi sírt kellett exhumálni, mert áthelyezték azt a falu túlsó oldalára. Mindenki legnagyobb meglepetésére a csontok teljesen ép állapotban voltak, olyannyira, hogy tudományos vizsgálatot indítottak az okok felderítésére. Az eredmény egyszerre volt banális és megdöbbentő. Kiderült, hogy a helyi lakosság rendszeresen, heti 3-5 alkalommal fogyasztott étkezési mákot különböző ételek formájában, mivel épp a máktermesztés volt a falu egyik fő bevételi forrása. A további tudományos kutatások kiderítették, hogy a mák olajának rendkívül magas foszfor tartalma volt a "felelős" a kalcium hatékony felszívódásáért, és a csontokba beépüléséért.

        Az állítólagos exhumálásról (hol, mikor?) nem sikerült hitelt érdemlő adatokat találnom. A csontok épsége és a mákfogyasztás közötti összefüggés felfedezéséhez pedig legalább egy zsenire lenne szükség, mivel mindaz, amit a mákról tudunk, nem ad magyarázatot az állítólagos megfigyelésre.

        Az igaz, hogy a csontok épüléséhez szükség van foszforra, de nem mindegy, hogy ez az elem milyen formában kerül be a szervezetbe: elsősorban foszfátként hasznosul, a csont alapállományának nagy részét ugyanis kalcium-foszfát teszi ki.

        És itt következik két tévedés vagy csúsztatás:

        • a foszfor nem befolyásolja a kalcium felszívódását; azt elsősorban a kalcitriol, a parathormon és a kalcitonin szabályozza,
        • a mákmag foszfortartalma egyáltalán nem magas, mindössze mintegy 0,9 g/100 g. Mákból ritkán eszünk meg egyszerre 10 dekányit, de a benne található foszformennyiség könnyedén elfogyasztható pl. hal-, máj vagy lencseételekkel, vagy három csésze tejjel... És ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a mákban található foszforvegyületek vízoldékonyak, így a mákolajban legfeljebb nyomnyi mennyiségben található foszfor.

        Mi a helyzet a mákolajjal?

         Csontritkulás teszt
        Töltse ki tesztünket, és megtudhatja, hogy mennyire nagy a kockázata a csontritkulásnak az Ön esetében!
        Csontritkulás teszt>>

        A kutatások során létrehoztak két, egyenként 20-20 fős csoportot, melynek tagjai előrehaladott csontritkulásban szenvedő nők voltak. Az egyik csoport hagyományos kezelést kapott, míg a másik napi 1-1 = mokkáskanálnyi mákolajat szedett. Az eredmény mindenkit meggyőzött! A mákolajjal "kezelt" csoport valamennyi tagjának csontozata normális értéket mutatott már 12-16 hónapos kezelést követően.

        Erről a kutatásról jó lenne többet megtudni. A klinikai vizsgálatok legtöbbjét referáló PubMed-en nyoma sincs. Valószínűsítem, hogy az elmélet alátámasztását szolgáló, jól hangzó lódításról van szó. Sajnos, mai tudásunk szerint egy előrehaladott csontritkulásos beteg "értékeit" - mákkal, gyógyszerrel, vagy akár a kettő kombinációjával - lehetetlen a "normális" tartományba visszaterelni... A legtöbb, amit a legmodernebb szerekkel el lehet érni, az az állapot romlásának lassítása.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Tanácsom tehát: hetente 3-szor fogyasszon mákos ételeket, vagy rendszeresen alkalmazza a gyógynövény szaküzletekben is kapható mák-olajat. Vigyázat! Levegővel érintkezve gyorsan avasodik, ezért mihamarabb zárja vissza a kupakot, és tegye hűtőbe! A csontritkulás megelőzésére vagy az állapot javítására ugyancsak kedvező hatású a gyógynövényboltokban kapható medvehagyma alkoholos kivonatának tartós szedése. (...)

        A mák, a mákolaj telítetlen zsírsavakban gazdag (ezért avasodhat), kalcium- és magnéziumtartalma jelentős, méltán tekinthetjük az egészséges étrend részének. A mákolajjal (és a medvehagymával) azonban a csontritkulás nem előzhető meg - ez tény. Egyébként ez a bekezdés inkább tűnik marketingszövegnek (és több, mákolajat forgalmazó ilyen céllal is használja), mint ismeretterjesztésnek... Pedig a mák nem szorulna rá az ilyen talmi csillogásra: bizonyított értékei alapján is helye van a legfontosabb gyógy- és tápláléknövények között.

        (kodpiszkalo.hu, Dr. Csupor Dezső)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Demencia

        Dr. Veress Dóra

        Nyelési nehézség, félrenyelés. Megoldások táplálkozási nehézségek esetére.

        Kiurgó pulzus

        Kardioközpont

        Mindenképpen utána kell járni, milyen oka lehet a jelenségnek, majd kezelni.

        Mennyi a napi kalciumszükséglete? Mutatjuk!

        A kalcium számos fontos élettani folyamat nélkülözhetetlen szereplője, biztosítja az izom- és idegsejtek ingerelhetőségét, és szerepet játszik a véralvadásban, a szívműködésben és a vérnyomás szabályozásában is. A szervezetben lévő kalcium 99 százaléka a csontokban és fogakban található.

        10 egyszerű tanács a rák megelőzéséhez

        Az alábbiakban közöljük a 10 legfontosabb teendőt, melyet az Amerikai Dietetikusok Szövetsége tett közzé chicagói konferenciáján. Bár a legtöbb tanács közismert, a legtöbben mégsem teszünk meg mindent, hogy csökkentsük a rákos megbetegedés esélyét.

        Ezekkel károsítjuk leginkább csontjainkat

        Milyen tevékenységek vagy élelmiszerek lehetnek káros hatással a csontrendszerünkre? Összegyűjtöttük, hogy mire érdemes odafigyelnie, ha meg akarja óvni csontjait.

        Nehéz a rohanó életvitelt összeegyeztetni az egészséges táplálkozással, de nem lehetetlen

        A nagyvárosi élet velejárója, hogy sokan nem tudnak otthon ebédelni. Ilyenkor nehéz megoldani az egészséges táplálkozást, pedig ez az egészségmegőrzés alapja. De az ételrendelés ma már nem csak a menzaszintű ételeket jelenti, sőt vannak olyan helyek, ahol a szénhidrátcsökkentett diétától a fehérjedús diétán át cukormentes ételek is választhatók.

        Táplálkozási trendek 2018-ban

        A táplálkozástudomány egy folyamatosan fejlődő tudományág, ahol Hérakleitoszt szavaival élve „az egyetlen állandó a változás maga”. Napi rendszerességgel látnak napvilágot új tanulmányok, és jelennek meg a legújabb kutatások eredményei. Az egészségtudatosság is egyre nagyobb teret hódít, számos felmérés (ELEF2014, Nielsen 2016, GFK 2016) szerint a magyar emberek többsége úgy véli, hogy a genetikai, biológiai adottságokon túl az egészség megőrzésének a kulcsa, ha mi magunk is teszünk érte, vagyis az egészségtudatos életmód.

        A rostok szerepe az étrendben

        Az élelmi (diétás) rostok a táplálékban lévő emészthetetlen, összetett szénhidrátok, más néven poliszacharidok. Létfontosságú szerepet töltenek be az emésztésben.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA