• Öntsünk tiszta vizet a pohárba! Tévhitek a vízfogyasztásról

        Szerző:
        WEBBeteg

        A WEBBeteg újságírójának kérésére az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet dietetikusai a vízfogyasztással kapcsolatot néhány tévhitet megismerve eloszlatták a félreértéseket.

        1. "A megfelelő időben fogyasztott víz maximalizálja az emberi test működését: 2 pohár víz rögtön felébredés után segíti a belső szervek működését, 1 pohár víz étkezés előtt 30 perccel elősegíti az emésztést."

        Fontos a megfelelő folyadékbevitel, optimális, ha több részre elosztva oldjuk meg a napi bevitelt, azonban nincs "megfelelő" időpont.

        Hirdetések

        2. "1 pohár víz fürdés előtt csökkenti a vérnyomást."

        Tudományosan megalapozatlan állítás.

        3. "1 pohár víz lefekvés előtt megelőzi az agyvérzést és az alvás közben gyakran előforduló szívrohamot."

        Tudományosan megalapozatlan állítás.

        Hasznos tudnivalók

        Az emberi szervezet 60-70 százaléka víz, amely mennyiség nélkülözhetetlen az egészséges életfunkciók fenntartásához. A test víztartalmának 1 százalékos csökkenése 24 órán belül kompenzálható, azonban folyadékpótlás hiányában vagy további vízvesztés esetén fejfájás, koncentrációs probléma, memóriazavar, és bőrszárazság léphet fel, valamint jelentősen romolhat a fizikai teljesítőképesség, a szervezet hőszabályozása és a vérkeringés. A sötétsárga vizelet ugyancsak vízhiányos állapotra utal.

        A szervezet 10 százalékot elérő vagy meghaladó vízvesztesége halálhoz vezethet. A kiszáradás veszélye leginkább a gyermekeknél és időseknél áll fenn, ezért náluk különösen ügyelni kell a megfelelő folyadékbevitelre.

        A vízszükséglet meghatározásánál figyelembe kell venni az életkort, a fizikai aktivitást és a külső hőmérsékletet. Az ajánlott napi vízbevitel 1-6 hónapos korig 100-190 ml/testtömegkg; 6-12 hónapos korig 0,8-1 l; 1-2 éves korig 1,1-1,2 l; 2-3 éves korig 1,3 l; 4-8 éves korig 1,6 l; 9-13 éves korú fiúknál 2,1 l; 9-13 éves lányoknál 1,9 l; 14 év felett 2-2,5 l.

        A napi vízbevitelbe nem csak a folyadékok, hanem a lédús zöldségek, gyümölcsök és az ételek (pl. leves, főzelék) víztartalmát is bele kell számítani. Optimális esetben a vízfogyasztás 70-80%-a folyadékokból (elsősorban vízből), 20-30 százaléka élelmiszerekből, ételekből származik.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Folyadékpótlásra és a szomjúságérzet csillapítására a legalkalmasabb a víz. A koffeintartalmú italok fogyasztását korlátozni kell, mert nagy mennyiségben fokozzák a vizeletürítést. Az alkoholtartalmú italok vizet vonnak el a szervezet sejtjeiből, ezért nem alkalmazhatók a folyadékszükséglet fedezésére. A cukrozott üdítőitalok fogyasztása ugyancsak kerülendő, mert magas energiatartalmuk miatt növelik az elhízás kialakulásának kockázatát. A cukrozott üdítők, gyümölcslevek, tejes italok vízzel való helyettesítése esetén 10-13 százalékkal csökkenthető a napi energia bevitel.

        (WEBBeteg - Fazekas Erzsébet; Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Mi az a divertikulózis?

        Dr. Mármarosi István

        Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

        Látászavar, szédülés?

        Dr. Kapocsi Judit

        A kezeletlen vagy rosszul beállított magas vérnyomás szövődményei is lehetnek.

        A vízháztartás egyensúlya - A megfelelő hidratáció fontossága

        Mi történik a folyadék- és elektrolit-háztartás zavara esetén? Miért fontos a megfelelő hidratáció?

        Tippek a napi folyadékmennyiség fedezéséhez

        A megfelelő folyadékfogyasztás alapvető az élethez. Nélkülözhetetlen a szellemi-fizikai teljesítőképességünk fenntartásához, a tanuláshoz, sportoláshoz, és segít csökkenteni számos krónikus megbetegedés kialakulásának kockázatát.

        Iszik Ön eleget? Amit a folyadékfogyasztásról tudni kell!

        Az egészséges táplálkozás egyre nagyobb hangsúlyt kap mindennapi életünkben. A korszerű, kiegyensúlyozott étkezésen belül a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékfogyasztásra is érdemes figyelmet fordítani, különösen a meleg, nyári időszakban.

        Folyadékfogyasztás és hőség

        Nyáron a hőmérséklet emelkedésével nő a kiszáradás kockázata, így fokozott odafigyelést igényel, hogy szerveztünk vízháztartását egyensúlyban tartsuk. Az étrendi változatosság a folyadékpótlást is megkönnyíti.

        Vizek és üdítőitalok - Ezeket rosszul tudta

        Nem lehet elégszer hangsúlyozni a megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztás fontosságát. Egészségünk megőrzésében, a betegségek meggyógyításában kiemelt szerepe van szervezetünk kiegyensúlyozott vízháztartásának.

        Több mint TestŐr előzetes

        Mi az összefüggés a folyadékfogyasztás és a gyakori migrén között? Mennyi vizet kell inni, hogy elkerüljük a fejfájást? Kiszámítjuk! Időtakarékos kénes szuperpakolást készítünk, majd tesztelünk, amivel nemcsak az arc, de a haj is szépíthető.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA