• Infra vagy finn? - A szaunázás titkai

        Szerző:
        WEBBeteg

        A szaunázás nem csak a testet, de a lelket is megújítja, felfrissíti. Lehet a méregtelenítés eszköze, kiváló stresszoldó és bizonyos esetekben különleges társasági élmény. Attól függően, mire vágyunk, választhatjuk a hagyományos finn szaunát vagy az infrakabint. Kincses Zoltán, az Oxygen Wellness Naphegy szaunamestere segít a választásban.

        Nagy különbség: a melegítés módja

        Bár a finn- és az infraszauna is az izzasztó hatással dolgozik, és mindkettőnek jótékony hatása van a közérzetre és az egészségre, mégis alapvető különbség van a működésük és használati módjuk közt.  Hiszen amíg a finn szaunában a szaunakályha melegíti fel a levegőt 70-100 fokra, addig az infrakabinokban úgynevezett infrasugárzó működésével emelkedik a hőmérséklet 45-65 fokra. 

        Ebből következik, hogy az infrakabinban a levegő csak kisebb mértékben melegszik fel, viszont a test annál inkább – kicsit úgy, mint a mikrohullámú sütőben az étel. Ez pedig az infravörös sugárzásnak köszönhető, amely a bőr alsó rétegeibe is eljut, ezzel pedig jelentősen hozzájárul a méregtelenítéshez, a gyógyuláshoz. Hatásával a sportsérülések, húzódások, rándulások gyógyulási idejét is lerövidítheti.

        Hirdetések

        Mégis melyiket válasszuk?

        Mindkét szaunatípus tökéletes választás lehet, ha tudjuk, mit szeretnénk vele elérni. – ismerteti Kincses Zoltán, az Oxygen Wellness Naphegy szaunamestere. Tegyük fel magunknak néhány alapvető kérdést, és a válaszainktól függően döntsük el, hogyan szeretnénk felfrissülni.

        Testi-lelki megújulás

        A szaunában uralkodó melegre és páratartalomra élénken reagál az egész szervezetünk: az ereinktől a bőrünkig. A bőr anyagcseréje például a forróság hatására két-háromszorosára fokozódik. A felső hámréteg megduzzad, az elszarusodott bőrsejtek fellazulnak és a zuhany alatt könnyen lemoshatók. Eltávolítását megkönnyítheti a dörzs- és masszázsszivacsok használata is. Pattanások ellen is bevethető ez a módszer, hiszen a melegben megfolyósodik a bőrsejtekben raktározott faggyú, és a felszínre jutva az izzadtsággal együtt távozik.

        További tanácsok:

        Mennyi időt szánjunk rá?

        Ha jobban ráérünk és akár egy egész délutánt vagy estét is szánunk a rekreációra, a finn szaunákban többször is érdemes 10-15 perces köröket tenni.  A különleges szaunaestek is a hagyományos szaunákban zajlanak.  Ha viszont csupán fél óránk van a szaunázásra, ideális megoldás lehet az infrakabin, amelynek használata után ugyanolyan pihenési idő és hideg zuhanyozás vagy merülő medence használata ajánlott.

        Egy kis egyedüllétre vagy inkább társaságra vágyunk?

        Az infrakabin – már csak kisebb mérete miatt is – alkalmasabb az elmélyülésre, a világtól való elvonulásra. Ráadásul ennél a formánál fontos, hogy az infravörös sugárzás egyenletesen érje a testet, tehát ajánlott egyetlen kényelmes helyzetben ülni.  A finn szaunát használhatjuk fekvő vagy ülő helyzetben is, illetve váltogathatjuk is a pozíciókat, mivel a hatás független a testtartástól.  Társasági élmények helyszínéül mindenképpen ez utóbbi típus ajánlott.

        Szeretnénk-e átélni a felöntések élményét?

        Szaunafelöntés csakis a finn szaunában elképzelhető, hiszen az infraszaunában nincs szerepe a víznek. A hagyományos szeánszoknak azonban része, hogy a szaunamester vizet locsol a forró kövekre, majd szertartásos mozdulatokkal szétteríti a nedvessé vált levegőt. Különböző illóolajokkal még intenzívebbé tehető az élmény.  

        A szaunázás szabályai

        Akár finn-, akár infraszaunáról van szó, fontos, hogy szaunázás előtt mossuk le magunkról a sminket és az illatszereket, vegyük le az ékszereket.  Ha mégis fémékszerekkel szaunázunk, azok átforrósodva akár meg is égethetik a bőrünket. Az utolsó étkezést lehetőleg a szaunázás előtt 1.5-2 órával időzítsük, az emésztés ugyanis túlzottan igénybe veszi a szervezetet. Ugyanakkor, aki éhgyomorral éli át az intenzív élményt, az alacsony vércukorszint miatt akár rosszul is lehet. Szintén nem ajánlott alkoholt fogyasztani a szeánszok előtt.

        A további szabályokról, a viseletről, a szaunalepedőről mindig a szaunamesterek adnak tájékoztatást.  

        A szaunázás

        A forró gőzös törökfürdővel ellentétben a szaunában meleg, ám relatíve száraz levegő van. Az ajánlott hőmérséklet 80-100 °C a szauna mennyezeténél és 30 °C a padló szintjén. A levegő relatív páratartalma egy tipikus szaunában 10-30 százalék közötti, ami 40-90 grammnyi vízpárának felel meg egy kilogrammnyi levegőben a fenti hőmérsékletnél. Fontos biztosítani a szauna megfelelő szellőzését.
        A szaunázás során egymást követően többször (átlagosan 2-4-szer) 5-20 percet töltenek a kamrában, amelyek között módot biztosítanak a szervezet normális hőmérsékletének visszaállására. Ez - vérmérséklettől függően - történhet langyos, hideg, sőt akár jeges vízben történő fürdőzéssel, de ugyanezt a célt szolgálhatja, ha 15-20 percet töltenek szobahőmérsékleten. A szaunakabinban eltöltött idő alatt jelentős mennyiségű vizet veszít a szervezet, amelyet ásványvíz, vagy egyéb alkoholmentes ital formájában pótolni kell.

        (orvostkeresek.hu)
         

        Legutóbb frissült:
        Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
        • WEBBeteg.hu
      • Legfrissebb cikkek
      • Önök ajánlották
      • Cukorbetegség megelőzése

        Mit tehet egy átlagember, hogy elkerülje a 2-es típusú diabétesz kialakulását? Dr. Fövényi Józseffel beszélgettünk.

        A trichomoniasis tünetei és kezelése

        Melyek e gyakori szexuális úton terjedő fertőzés tünetei nőknél, illetve férfiaknál?

        Bárányhimlő - Sok szülő tájékozatlan

        Még mindig sok a bárányhimlős beteg, pedig a vírusfertőzés védőoltással megelőzhető.

        A csecsemőkor hasi problémái

        Mi állhat a fájdalmak hátterében? Mi a jelentősége az édesanya táplálkozásának?

      •  





        Hozzászólások (0)