• Idősek gyógytornája

        Szerző:
        WEBBeteg

        Az egészséges élet egyik fontos jellemzője a megfelelő mozgáskészség. Romlását előidézheti sérülés, krónikus betegség, vagy az évek múlása, az öregedés.

        Mészáros Lászlóné, a Magyar Gyógytornászok Társasága geriátriai munkacsoportjának vezetője egy vizsgálatra utal: „ A fizikailag aktív idősnek nagyobb a vitál-kapacitása, jobb a reakcióideje, mozgás-sebessége, mint az ülő életmódot folytató hasonló korú, vagy akár fiatalabb emberé.”

        Ugyanakkor szükségszerű tény - jegyzi meg -, hogy mind az általános, mind a lokális terhelhetőség más az idős, mint a fiatal embernél. Épp ezért, a gyógytornászok az egyes résztvevők biológiai korához és adott betegségeihez (azok akut vagy krónikus állapotához) szabják az edzéstervet, a gyakorlatokat.

        Hirdetések

        Egyénre szabott mozgásterápiák

        Alapszabály, hogy időssel nem végeztet intenzív edzést a gyógytornász, és folyamatosan figyeli a fáradás ki nem mondott (nonverbális) jeleit. Résen van, ha csökken a mozgás amplitúdója (kisebbek a mozdulatok), ha megváltozik a légzésritmus, az arckifejezés.

        Víz alatti gyógytorna


        A vízben alkalmazott mozgásterápia, a víz alatti gyógytorna ma már igen népszerű, és rendkívül hatékony kezelési módszer. A szárazföldi mozgásnál a gravitáció, valamint a külső ellenállás befolyásolja a
        mozgáshoz szükséges erőt és az izommunkát. Ezzel szemben a vízben - a víz mélységétől függően - jóval kisebb gravitációs erő érvényesül. Víz alatti gyógytorna>>

        A teljesen inaktív 60 év felettieknek nem ajánlott a zenére végzett gyakorlat. Viszont akik korábban is részt vettek aerobik programokon, folytathatják, feltéve, ha a gyakorlás orvosi ellenőrzés mellett zajlik és megfelelő tesztek előzték meg. Kérdőívekből az derül ki, hogy sok idős örömmel vesz részt játékos mozgásokban.

        Gyakran tapasztalják a gyógytornászok, hogy a kondicionáló tornára járók egy része elég hamar kimarad, mert nekik túl megterhelő a fiatalabbak lendületes, gyors mozgása. Az egyes gyakorlatokhoz fölvett testhelyzet sem mindig kellemes. Csontritkulás esetén nem is ajánlott (egyeseknek tilos) állva, ülve törzshajlításos gyakorlatot végezni. Akinek fáj a térde, nehezen fekszik le a tornaszőnyegre, nehezen kel fel, a négykézláb állás is zavaró, kényelmetlen.

        Akinek az optimálisnál magasabb a vérnyomása, nem ajánlott a négykézláb vagy mély kúszó helyzetben végzett karemelgetés sem. Fontos volna elmagyarázni a tornázónak, hogy a felső végtaggal végzett testmozgások – ugyanakkora oxigénfelvétel mellett – lényegesen magasabb pulzus- és vérnyomásértékkel járnak, mint a futás vagy a biciklizés.

        Ismerni kell a beteg előéletét!

        A legtöbb idősre azonban a fentiek nem vonatkoznak, mert ők nem járnak edzőtermekbe, gyógytornásszal pedig csak kivételes helyzetben, például kórházban fekvés alkalmával találkoznak. Sokuknak elsősorban a séta, a kirándulás jelenti a fizikai aktivitást, aminek különösen jó hatása van ebben az életkorban.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Tanulmányok igazolják, hogy azoknak a 70-es éveikben járóknak, akik legalább fél órát gyalogolnak naponta, erősebbek a lábizmaik, csontjuk több kalciumot tartalmaz, vérük triglicerid szintje alacsonyabb.

        A sétálókkal szemben azonban magas a kerti munkát végzők aránya, ami a gyógytornász számára nem jó hír, jegyzi meg Mészáros Lászlóné. Az ilyen mozgás ugyanis sok törzshajlítással jár, ami fokozza a mozgásszervi kopásos panaszok amúgy is nagy számát.

        A geriátriai szakember úgy véli, módot kellene találni rá, hogy az idősebbek megtanulják a gerincet kímélő munkamozdulatokat, és az ergonómiailag nekik leginkább megfelelő szerszámok használatát. Ha pedig már kialakulnak elváltozások, a panaszaik csökkentésére, gyógytornász segítségével kellene gyakorlatokat végezniük, ami esetükben tercier prevenciót jelenthet.

        (WEBBeteg - Fazekas Erzsébet)

         

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Az intimlézer

        Dr. Kiss György

        Hogyan zajlik a nőgyógyászati lézerkezelés, és mikor alkalmazzák?

        Gyümölcsök és puffadás

        Dr. Hidvégi Edit

        Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

        Derékfájás, hátfájás - Harcoljon a krónikus gerincfájdalom ellen

        A krónikus gerincpanasz a betegszabadságok leggyakoribb oka az iparilag fejlett országokban. Nemzetközi statisztikák szerint a felnőtt lakosság kb. 90 százaléka életében legalább egyszer szenved nyak-, hát- vagy derékfájástól.

        Szarkopénia - Izomerő- és izomtömegvesztés a kor előrehaladtával

        Az USA-ban 2004-ben a társadalombiztosító 16,3 milliárd dollárt költött a csontritkulásos betegek kezelésére, gondozására, de ennél jóval többet költöttek (18,5 milliárd dollár) egy ugyancsak mozgásrendszeri problémára, a szarkopéniára.

        Időskori izomvesztés és csontritkulás - Segíthet a súlyzós edzés

        Eddig csak kardioedzést ajánlottak, a Debreceni Egyetem új kutatása szerint azonban a szakszerűen végzett súlyzós gyakorlatok is rendkívül előnyösek 60 felett. Az öregkori izomvesztés mellett a leggyakoribb időskori betegségek és a csontritkulás megelőzésében is fontos szerepet játszik a sport.

        Gyógytorna a neurológiai betegségekben: Mikor javasolt? Mikor tilos?

        Semmilyen neurológiai betegségben, beleértve a gerincbetegségek heveny fájdalommal járó szakaszát, nem tilos a gyógytorna, csak helyesen kell megválasztani a nehézségi fokot, időtartamot és a gyakorlatok mennyiségét (naponta többször rövid ideig).

        Időskori táplálkozás

        Ahogy idősödik az ember, úgy nemcsak életmódbeli, hanem élettani változások is bekövetkeznek, ami hatással van a táplálkozásra is.

        Csontritkulásos betegek gyógytornája

        A csontritkulás kezelésének egyik alappillére a testmozgás. A megfelelő típusú torna ugyanis elősegíti a csontok, a vázizmok erősödését. A mozgás során javul a szervezet vérellátása is, így a csontok optimális felépítéséhez szükséges ásványi anyagok is könnyebben beépülnek. A következő gyakorlatokat azoknak ajánljuk, akiknek csontritkulás betegségük már előrehaladott állapotban van.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA