• Eredményes DNS kutatás Szegeden

A daganatos betegségek hatékonyabb gyógyításához, és egyes fertőző betegségek legyőzéséhez is hozzájárulhatnak azok a kutatások, amelyeket Vértessy Beáta, az MTA Szegedi Biológiai Központ Enzimológiai Intézetének igazgatóhelyettese és kutatócsoportja végez.

A legújabb eredményeiket ismertető tanulmányt, az amerikai Nemzeti Tudományos Akadémia hivatalos folyóirata, a PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences) tette közzé.

Sérülékeny DNS molekulák

Mint a Magyar Tudományos Akadémia (http://mta.hu) honlapján olvasható, kellően stabil tárolás szükséges ahhoz, hogy a sejtek nemzedékei változatlanul továbbadják a genetikai információt.

Az örökítőanyag, a nukleinsavak és főként a DNS azonban kémiailag meglehetősen instabil, sérülékeny molekulák, és ez az instabilitás élettani körülmények között is megjelenik. A DNS nem csupán külső rákkeltő hatásokra, hanem a sejt normál működése során is sérül. Ezek a sérülések a sejt hibás működéséhez, vagy akár halálához is vezethetnek.

Az evolúció során olyan javító mechanizmusok alakultak ki, amelyek megvédik a sejtet az örökítőanyag károsodásának súlyos következményeitől. Élettani körülmények között a leggyakoribb meghibásodás, a citozin nevű molekula úgynevezett dezaminálása. Ez egy igen egyszerű kémiai reakció, amelynek során a DNS-ben citozinból uracil képződik.

Míg az uracil nevű molekula az RNS alapvető építőeleme, addig a DNS-ben nemkívánatos hatásokhoz, mutációkhoz vezethet. Az enzimológiai intézet által vizsgált dUTP-áz (dezoxiuridin-trifoszfatáz) enzimcsalád, gátolja az uracil DNS-be való beépülését. A kutatók eredményei szerint, az enzimfunkció eltűnése több élőlényben bizonyítottan letális következményekkel jár.

Beteg sejtek elpusztítása a javító enzimcsalád működésének gátlásával

Az enzimcsalád esszenciális volta ellenére, Vértessy Beáta és kutatócsoportja, mégis a javító enzim működésének gátlását próbálja elérni. Ez a preventív mechanizmus elsősorban azoknak a sejteknek az esetében fontos, amelyekben aktív DNS-szintézis folyik, ugyanis a felnőtt, kifejlett élőlényben a sejtek túlnyomó többsége már nem szaporodik.

A kutatók az enzimcsalád gátlása révén képesek elpusztítani az aktívan szaporodó sejteket: iIyenek a rákos sejtek, a vírusok által megtámadott sejtek, vagy a tuberkulózis és a malária kórokozói.

Amennyiben sikerül pontosan megismerni a dUTP-áz enzimet, akkor képesek lesznek a működését is gátolni, és ezáltal azonosítani a gyógyszerjelölt-molekulákat. A Mycobacterium tuberculosis esetében, már három olyan molekulacsaládot is találtak az intézet kutatói, amelyek specifikusan és hatékonyan gátolják a kórokozó dUTP-áz enzimjét.

Genetikai rendellenességek

A gén nem más, mint az öröklődés alapegysége. Egy adott DNS-szakasz alkot egy gént. A DNS molekula, egy kettős spirál alakú molekula - mintha a létra két végét megfogva elcsavarnánk azt -, melynek építőköve négy nukleinsav molekula. A négy nukleinsav molekula egymást váltogatva egy mintázatot hoz létre, mely végtelen számú variációt eredményez. Ezért aztán ahogy a mondás is tartja, ahány ember, annyi féle. Genetikai rendellenességek>>

Látászavar, szédülés?

Dr. Kapocsi Judit

A kezeletlen vagy rosszul beállított magas vérnyomás szövődményei is lehetnek.

Gyümölcsök és puffadás

Dr. Hidvégi Edit

Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

Hogyan kerülhető el a herpesz fellángolása?

Ha valaki egyszer megfertőződött a herpeszvírussal, akkor a vírus már nem irtható ki a szervezetéből. A herpeszvírusok megbújnak az idegdúcokban, és időről időre reaktiválódva a tünetek fellángolását, a herpesz megjelenését okozzák.

Előzzük meg a herpesz terjedését! 9 tipp a mindennapokra

Az ajakherpesszel való megfertőződés kockázata megelőző intézkedésekkel csökkenthető. Ha a herpeszvírus egyszer már bekerült a szervezetbe, akkor azt nem lehet kiirtani, ugyanis megbújik az idegdúcokban, és időről időre aktiválódik. A herpeszes fellángolások gyakoriságának csökkentéséért sokat lehet tenni.

Számos veszély leselkedhet ránk a strandon és uszodákban

Az úszás egészséges. Azonban az úszómedencében lévő kórokozók fertőzéseket okozhatnak, a magnéziumhiány pedig lábgörcsöt.

A hepatitis E-fertőzés kezelése és megelőzése

Cikkünkben a hepatitis E-fertőzés diagnosztizálásáról, a betegség lefolyásáról, kezeléséről és a megelőzési lehetőségekről olvashat.

Mi a zoonózis és hogyan lehet megelőzni?

Zoonózisnak azokat a betegségeket, illetve fertőzéseket nevezik, amelyek állatról emberre, illetve emberről állatra átvihetők. A kórokozók lehetnek vírusok, baktériumok, gombák vagy protozoonok (állati jellegű egysejtűek).

Az elhízás növeli a daganatok veszélyét

A fejlett országokban a legaggasztóbb népegészségügyi problémák közé tartozik a daganatos megbetegedések és az elhízás kérdése. Egy kutatás szerint a daganatos megbetegedések közel fele összefüggésbe hozható az elhízással.