• A váltott műszakos munka okozta zavarok

        Szerző:
        WEBBeteg

        Váltott műszakos munka zavarról akkor beszélünk, amikor a szervezet belső alvás-ébrenlét fázisa nincs szinkronban az életével – a teste azt mondja, menjen aludni, míg a munkája miatt ébren kell maradnia.

        Emiatt a megzavart ritmus miatt a váltott műszakos munka zavarban szenvedő betegnek gyakran nehezére esik ébren maradni a munkájához, továbbá nehézségei lehetnek az elalvással.

        Az alváshiány egészségügyi kockázatai

        A legtöbb embernek hét-nyolc óra alvásra van szüksége naponta. Ha csupán egy órácskával kevesebbet alszunk éjszakánként, máris érezhetővé válik, hogyan romlik koncentráló képességünk és a hangulatunk. Elhízás, szívbetegség, cukorbetegség … a kockázatok listája hosszú>>

        A váltott műszakos munka zavar további egészségügyi problémákhoz vezethet:

        • Nehézség a koncentrálásban
        • Álmossághoz köthető balesetek
        • Csökkent munkavégzés
        • Elmulasztott családi és társadalmi események miatti frusztráció
        • Fejfájás
        • Fokozott ingerlékenység
        • Kimerültség
        • A szív egészségének gyengülése, gyomorbántalmak

        Felmérések szerint az éjszakai vagy váltott műszakban dolgozók 10-25%-a szenved a váltott műszakos munka zavartól.

        Hirdetések

        Kiket veszélyeztet?

        Míg a váltott műszakos munka zavar egyaránt érinthet nőket és férfiakat, bármely korosztályból, bizonyos tényezők súlyosbíthatják azt. Ezek a következők:

        Alvászavar

        Az alvászavar csökkenti az alkalmazkodóképességet, azaz a "túlélést": a reagáló-, tanulási- és tűrőképesség, a figyelem, a munkateljesítmény csökken, egyre kifejezettebb ingerlékenység, fáradtságérzés jelentkezik, sőt, tartósan kimerült állapotban a testi (szomatikus) betegségek és a szellemi leépülés (dementálódás) kockázata is lényegesen fokozódik hatására. A WebBeteg cikke az alvászavarról>>
        • 50 év feletti életkor
        • Korábbi alvászavar
        • Korábbi gyomorbetegség
        • Diabétesz
        • Szívbetegség

        Manapság már a foglalkozások széles skálája megköveteli az alkalmi vagy állandó váltott műszakot. Ilyenek:

        • Szakmai és üzleti szolgáltatások – könyvelők, tőzsdeügynökök, ügyfélszolgálati és informatikai személyzet
        • Egészségügyi szakemberek – sürgősségi orvosok, nővérek, ügyeletes gyógyszertári dolgozók
        • Vendéglátás és szórakoztatás – csaposok, felszolgálók, szakácsok, DJ-k
        • Nagy-és kiskereskedelem – raktári dolgozók
        • Védő szolgáltatás – rendőrök, tűzoltók, biztonsági őrök, diszpécserek

        Hogyan enyhítheti a tüneteket?

        A zavart teljes egészében csak a váltott műszakról való átállás oldja meg, ám bizonyos dolgokkal csökkentheti a tüneteket:

        Ételek, melyek segítik a jobb alvást

        Egy pohár langyos (mézes) tej elalvás előtt, minden bizonnyal jólesik, ám nincs rá tudományos bizonyíték, hogy segítené az elalvást. Természetesen mindaz, amit eszünk vagy iszunk, hatással van az elalvásunkra, illetve annak nehézségére. Ételek, melyek segítik a jobb alvást>>

        Beszéljen orvosával!

        Figyeljen arra, hogy minden egyedi sajátosságról beszámoljon:

        • Tudassa a munkarendjét – Milyen időbeosztásban dolgozik, milyen napszakban dolgozik? Volt-e mostanában változás a munkarendjében?
        • Tájékoztassa orvosát, ha úgy érzi, túlzott álmosságtól szenved, és ez zavarja a napi munkában – Mikor és hol álmos, Mit tesz annak érdekében, hogy ébren maradjon (pl. kávé, energia ital, stb.)? Hogyan befolyásolja ez a munkáját, magánéletét?

        Legyen nyílt és őszinte orvosával, hiszen az egészsége forog kockán! Ha részletes tájékoztatást tud adni, azzal segít orvosának, hogy megértse, min megy keresztül, hogy érez.

        (WEBBeteg - Cs.K.)

        Legutóbb frissült:
        Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
        • WEBBeteg.hu
      • Legfrissebb cikkek
      • Önök ajánlották
      • Visszérkezelés télen-nyáron!

        A visszeresség nem csak esztétikai probléma, kezelés hiányában olykor komoly szövődményeket is okozhat. (x)

        Az afta kezelési lehetőségei

        A fájdalmas gyulladással az emberek kb. 60 százaléka találkozik az élete során. Mit tehetünk ellene?

        Köszvényes rohamok

        A gyógyszeres kezelés mellett számos életmódbeli változtatás is enyhíthet a tüneteken. Megelőzés és kezelés.

        Cukorbetegek figyelem!

        Decembertől újabb változás lesz, ezentúl ezt kell nézni a termékek csomagolásán.

      •  





        Hozzászólások (4)
        Írta: Lilapor
        Kimaradt még a termelési folyamatot irányítók, karbantartók, kezelők.És a tanácsok közül az is kimaradt, hogy ne baszogassa a 3 műszakos dolgozót a fehérnyakkendős köcsög főnöke, ha netalán elszundít a munkafolyamat között - akkor ha egyébként minden munkát rendben elvégez.Meg még az is fontos volna, hogy aki lenyomott 35-40 évet folyamatos múszakban, elmehessen 55 évesen nyugdíjba, vagy adjanak neki ugyanennyi fizetéssel nappali könnyített munkát... mondjuk, a közalkalmazotti vezetők 5 millás bére, vagy a stadionok, vagy a képviselők égig érő bére helyett.

        Írta: SOMA
        Csak azt nem értem aki ilyen munka idő beosztásban ledolgozott 40-évet beleértve a férfiakat is miért nem mehetnek el nyugdíjba!! A 3-műszak rengeteget kivesz az ember fiából!!

        Írta: Fusi
        Kimaradtak még a karbantartók is, akik ezeket a sorokat javítják szintén folyamatos műszakban. Szükséges a szerteágazó figyelem, rendkívüli éberség, és türelmesség a követelőzőkkel szemben (az én sorom a fontosabb, ezt javítsd előbb, mert hívom a manageremet.... mikor jössz már, leesik a százalék.... stb). Megfelelő fizikai erőnlét és állóképesség (nagy távolságok legyaloglása, nehéz alkatrészek cseréje). Probléma megoldó képesség a nem rutinszerű javításokhoz. Átfogó szoftver és hardver ismeret. Nem csak egy sorod van, hanem mondjuk 20 féle, teljesen különböző PLC programokkal. Mindenütt ott a halálos 400 Volt, hibázni nem lehet. Mások biztonságáért is felelős vagy. Egy gépet szerelsz, másik kettő javításában telefonon segítesz közben.Erre a melóra a felkészülést már otthon kell kezdeni. Relaxálás, testmozgás, többször eszel és keveset, kialszod magad (amikor a szervezet kívánja, akkor azonnal alvás, mert később nem fog sikerülni, csak következő napon). Ez csomó időt elvon a papíron létező szabadidődből, és a kapcsolataid rovására megy. A reagáló-, tűrőképesség hiánya, dementia, stb otthon jelentkezik tömbösítve.

        Lapozzon a hozzászólások között!