• Gyemekkori fokozott higiénia és a felnőttkori betegségek

A nyugati társadalmakban felnövő kislányoktól azt várják el, hogy mindig rendesek legyenek és tiszták, csupa masni és lokni. Egy nemek közti különbségekkel foglalkozó tudós szerint ez ahhoz vezet, hogy bizonyos betegségek gyakrabban fordulnak előtt felnőtt nőknél.

A fokozott higiénia és fertőtlenítés valamint az asztma, allergia és autoimmun betegségek gyakoribb megjelenése közötti kapcsolat a „higiénia hipotézis”, mely kiterjedt dokumentációval rendelkezik. A nemek szerepét azonban még nem igazán tárták fel a jelenség részeként.

Az Oregoni Állami Egyetem filozófusa, Sharyn Clough szerint a kutatóknak mélyebbre kellene ásniuk. A Social Science & Medicine című folyóiratban megjelent tanulmánya rámutat arra, hogy a nők körében gyakoribb az allergia, az asztma és sok autoimmun megbetegedés, de erre nincs egységesen elfogadott magyarázat.

Clough azonban új ötlettel állt elő. Több szociológiai és antropológiai kutatásra utalt, melyekből kiderül, hogy a lányokat máshogy szocializálják, mint a fiúkat. Különösen arra tér ki, hogy a lányoknak kevésbé nézik el, ha összekoszolják magukat.

Higiénia hipotézis

Kosz és allergia

Ma már egyre több szülő szembesül azzal, hogy gyereke tüsszög, köhög, törölgeti a szemét. Egyre gyanúsabbá válik: ez már nem nátha. A szakorvos egy-két vizsgálatból látja, hogy allergiáról van szó. Vezet a poratka az ellenségek toplistáján. A kosz hasznos allergia ellen!>>

A lányokat inkább olyan ruhákba öltöztetik, ami nem lehet koszos, gyakrabban játszanak a házban, a szülők gyakrabban kísérik figyelemmel a tevékenységüket, mint a fiúkét  – mondta el Clough. Jelentős különbség mutatkozik abban, hogy mennyi kosszal érintkeznek a fiúk, és mennyivel a lányok. Ez magyarázhatja a férfiak és nők egészségi állapotában mutatkozó eltéréseket is.  Ez azonban nem jelenti azt, hogy a szülők hagyják lapátszámra enni a piszkot a lányoknak.

Arra szeretnék kilyukadni, hogy a régi tanulmányokat kellene új szemüvegen keresztül áttekinteni. A higénia hipotézist sok minden támasztja alá, de remélem, hogy az epidemiológusok és orvosok a nemek szűrőjén át is megvizsgálják az adatokat  – mondta Clough.

A higiénia hipotézis az asztmás, allergiás és autoimmun betegségek (pl. Crohn-betegség és reumás arthritis) számának növekedését bizonyos földrajzi és környezeti tényezőkkel hozzák kapcsolatba. Sok tanulmány jegyezte meg, hogy az iparosodással és az urbanizációval egyre többen betegednek meg. Például Indiában is egyre több a Crohn-beteg, ahogy fejlődik a higiénia és az ipar.

A nők és férfiak megbetegedésének aránya

Ön tudta?

A bélcsatornában élő 400 különféle baktériumfajból álló bélflóra pótolhatatlan az emberi szervezet kiegyensúlyozott működéséhez. A nélkülözhetetlen bélflóra>>

A Betegségkezelési és Megelőzési Központ szerint az asztma gyakoribb a nőknél (8,9 százalék a férfiak 6,5 százalékához képest. A nők gyakrabban halnak meg asztma miatt. A Nemzeti Egészségügyi Intézet statisztikáiból kiderül, hogy a nőket háromszor olyan gyakran érinti az autoimmun betegség, mint a férfiakat.

A nemekkel, szklerózis multiplexszel és autoimmunitással foglalkozó jelentésből látható, hogy a szklerózis multiplex és a reumás artritisz esetében a nők-férfiak aránya 2:1 és 3:1 között mozog. A lupusz esetében kilencszer annyi nő érintett, mint férfi.

Clough tevékenysége során különösen a feminizmusra és a nemek közti különbségekre fókuszál. Úgy véli, hogy a higiénia, a nem és a betegségek kapcsolata nem csak véletlenszerű egybeesés.  Még épp csak kapizsgáljuk a baktériumok és egészség komplex kapcsolatát  – mondta.  A testünk sejtjeinek több mint 90 százaléka inkább mikrobális jellegű, semmint emberi. Olyan, mintha a baktériumokkal együtt fejlődtünk volna ki. Többet kell megtudnunk erről a kapcsolatról, és nem csak a probiotikus joghurtok tekintetében.

Steril körülmények helyett több szabadtéri tevékenység

Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt!
        Ezért nem javasolja Clough, hogy a szülők piszokkal etessék a gyerekeket. Egy gramm szennyezetlen termőföldben 10 milliárd mikrobális sejt található, így a piszokevés hatásai nem ismertek.

Nem tudjuk még megbízhatóan megkülönböztetni a hasznos és káros baktériumokat -, azt azonban bízvást kijelenti a szakértő, hogy a szabadtéri tevékenységek jót tesznek a gyerekeknek, még akkor is, ha esetleg egy kicsit összekoszolódnak közben.

Csak támogatni tudom, hogy a fiúkat és a lányokat egyaránt kicsi koruktól annyit vigyék a szabad levegőre, amennyit csak lehet - fejtette ki Clough.

(forrás:  Medipress.hu)

Demencia

Dr. Veress Dóra

Nyelési nehézség, félrenyelés. Megoldások táplálkozási nehézségek esetére.

Kiurgó pulzus

Kardioközpont

Mindenképpen utána kell járni, milyen oka lehet a jelenségnek, majd kezelni.

A WC-ülőke és a fertőzések - Ezért fontos az elővigyázatosság

A gyakorlatban többnyire a látványosan piszkos helyeken van esély komolyabb fertőzést kapni, ám vizsgálatok olyankor is kimutattak betegséget okozó baktériumcsoportokat, amikor a WC-ülőkén nem volt látható látványos kosz vagy folyadék.

Óvatosan az antibiotikumokkal!

A penicillin feltalálását követően az addig gyógyíthatatlan betegek millióit lehetett megmenteni a haláltól. Hivatalos orvosi fórumokon is a fertőző betegségek végleges leküzdéséről beszéltek. Napjainkra azonban kiderült: szó sincs erről, sőt, az antibiotikumok elterjedésével új problémákkal kellett szembesülnünk.

Probiotikumok - A barátságos baktériumok

A probiotikumok azok a baktériumok, melyek együtt élnek velünk, de nem okoznak megbetegedéseket. A barátságos baktériumok segítik az emésztést, védik a szervezetet az ellenséges baktériumok ellen, azaz erősítik az immunrendszert.

Nem mindegy, hogy mi van a ruha alatt - A női higiénia alapjai

Nem mindegy, hogy mi van a ruha alatt, hiszen a személyi higiénia hiányában a különféle betegségek is könnyebben kialakulnak. A tisztálkodás alapjait már gyermekkorban elsajátítjuk, érdemes azonban ezen felül is néhány dologra odafigyelni.

Influenzajárvány: veszély a tömegközlekedési eszközökön

A téli influenzaszezonnal évről évre szembesülnünk kell november végétől kora tavaszig, amely a lakosság jelentős százalékát érinti. Ha sorra vesszük a fertőzés rizikófaktorait, joggal tarthatunk a tömegközlekedési eszközök használatától, hiszen a zsúfolt helyek kifejezetten kedveznek a fertőzések terjedésének. Mit tehetünk, hogy elkerüljük az influenzajárványt? Van-e hatásos védekezési módszer?

Mi van a fogkefén?

Az angol University of Manchester kutatói megállapították, hogy egy fedetlen fogkefe, több mint 100 millió baktériumtól nyüzsög, melyek között a súlyos hasmenést okozó E. coli és a bőrfertőzést okozó staphylococcus is megtalálható.