• Hogyan lehet befolyásolni szervezetünk energiaegyensúlyát?

        WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
        Szerző:
        WEBBeteg

        A mai világunkat sokszor a külsőségek vezérlik. Kevés az olyan ember, aki teljes mértékben elégedett az alakjával, testtömegével - az áhított külalak eléréséért vagy fogyni vagy hízni szeretnénk. Sajnos általában nem a szervezetünk természetes működésének megfelelően történik ez a változtatás, hanem gyorsan és olykor drasztikusan törekszünk a testsúly csökkentésére vagy épp a növelésére. A türelmetlenség azonban ez esetben sem terem rózsát. Hiába érjük el gyorsan a kitűzött célunkat, az nem fog sokáig megmaradni. Testünk evolúciósan egyszerűen nem a gyors változásokhoz adaptálódott.

        Sport és egészség a WEBBetegen

        A tartós eredményhez sok idő, kitartás és türelem szükséges

        Ezáltal egészségünk nem károsodik. Ezt úgy érhetjük el, ha megértjük az anyagcserénk működését. Azzal mindenki tisztában van, hogy azért lesznek rajtunk felesleges zsírpárnák, mert az étkezéseink során több kalóriát viszünk be, mint amennyire valójában szüksége van testünknek, a felesleget pedig vész esetére (éhezés) elraktározza. Tovább ront a helyzeten, hogy mindennapjaink során egyre kevesebbet mozgunk, csökken a felhasznált kalóriák száma. Mindezek következtében felborul szervezetünk energiaegyensúlya, úgynevezett pozitív energiamérleg alakul ki. Fordított esetben pedig, amikor kevesebb a bevitt kalória, mint amit fizikai aktivitás során felhasználunk, negatív energiamérleg lép fel, és csökkenni fog a testsúlyunk.

        Mi az az energiaegyensúly?
        A nagyításhoz kattintson a képre!

        Szervezetünk anyagcseréjét számos olyan tényező befolyásolja, melyekre nincs ráhatásunk

        Ilyen például az életkorunk, a nemünk, a környezetünk hőmérséklete, de olyanok is, amelyeken változtathatunk, mint például a bevitt és felhasznált energia mennyisége. Emellett hatással lehetnek rá különböző állapotok (pl. a terhesség) vagy betegségek is (pl. a hormonháztartás zavarai).

        Hirdetések

        Felnőttkorban fokozatosan csökken az alapanyagcserénk, köszönhetően annak, hogy megkezdődik az izomzat leépülése, az anyagcserénk lassulása. Adott magasságú és testtömegű férfi alapanyagcseréje gyorsabb, mint ugyanolyan értékekkel rendelkező nő alapanyagcseréje – ez a férfiak nagyobb izomtömegének, valamint a nők nagyobb zsírtömegének (kivételek vannak) tulajdonítható. Az alacsonyabb külső hőmérséklet serkenti az alapanyagcserét, hiszen fokozódik a hőtermelés. A szellemi munka – gondolkodás – nincs hatással az alapanyagcserére, az nem számít bele a napi (fizikai) munkavégzésbe.

        Elhízás során, bár nő a testtömeg, de az nem jelenti, hogy nő az energiaigény, hiszen nem az aktív izomszövet mennyisége emelkedik, hanem a zsírtömeg mennyisége gyarapodik. A fizikailag aktív életmódot folytató személyek anyagcseréje gyorsabb, mint akik a nap nagy részét üldögéléssel (munkahelyen, utazás során, szabadidő eltöltése közben) töltik. Ugyanakkor az is igaz – a tévhittel ellentétben, hogy a túlsúlyos vagy elhízott személyek nyugalmi anyagcseréje gyorsabb, ellenben vékonyabb társaikkal. Vagyis a cingárabb emberek nem azért kisebb súlyúak, mert amit megesznek, az gyorsabban emésztődik és szívódik fel.

        Hogyan tudunk változtatni?

        Ahhoz, hogy testtömegünk maradandóan, fenntarthatóan érje el a kívánt értéket, fontos szempont, hogy milyen mértékben csökkentjük (fogyáshoz), illetve növeljük (hízáshoz) az energiabevitelt, és hogyan változik az energiafelhasználásunk. Ezt minden esetben a legcélravezetőbb, ha személyre szabottan állapítja meg szakember (dietetikus), de általánosságban elmondható, hogy szervezetünk anyagcseréje napi 500-700 kcal mennyiségű energiaváltozás hatására hangolódik át. Fogyás esetén megelőzhető a ciklikus testtömegváltozás, más néven a „jojó-effektus”, ha heti 0,5 kg súlycsökkenésre törekszünk. Ezáltal testünknek van ideje alkalmazkodni új életvitelünkhöz, amelyet a kívánt cél elérése esetén továbbra is tartani kell, máskülönben fáradozásunk rövid életű lesz.

        Találkozhatunk a reklámokban olyan szerekkel, amelyekről azt hirdetik, hogy befolyásolják az anyagcserét, amely adott esetben akár igaz is lehet, de fontos tudni, hogy ezen vegyületeket és tablettákat nem feltétlenül vetették alá alapos kutatási vizsgálatoknak, így a lehetséges mellékhatásokról sincs elegendő információnk. Valószínűleg több kárt okoznak egészségünkben, mint hasznot, ezért ezeket mindenki saját felelősségére alkalmazza.

        Elsősorban tehát a fizikai aktivitás, a testmozgás mennyiségének növelésével (energiafelhasználás), valamint a táplálékokkal elfogyasztott kalóriák (energiabevitel) megregulázásával lehet befolyásolni szervezetünk energiaegyensúlyát és anyagcseréjét. A kitartás biztos eredményhez vezet.

        Önnek ajánljuk Egy evőkanál étolaj=5 alma? - Meglepő kalóriaértékek

        Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakemberForrás: WEBBeteg 
        Szakértőnk: Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

         
        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Földimogyoró-allergia

        Dr. Hidvégi Edit

        A tünetek súlyossága az enyhe irritációtól az életveszélyes reakcióig terjedhet.

        Gyümölcsök és puffadás

        Dr. Hidvégi Edit

        Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

        Kinek ajánlott a roboráló étrend?

        Energia- és fehérjedús étrendre elsősorban azoknak van szükségük, akik valamilyen okból nem érik el a kívánt vagy ideális testtömeget vagy olyan beavatkozás vár rájuk, ami testtömegvesztést eredményezne.

        Nem tudok hízni - Mi okozhatja a soványságot?

        Amikor a média, a fitneszvilág s a mindennapok reklámjai szinte egyfolytában a fogyást, a testsúlycsökkentést szajkózzák, talán kevesen gondolnak bele abba, hogy léteznek köztünk olyanok, akik számára éppen alacsony testsúlyuk okozza a legnagyobb problémát. Ők azok, akik sokszor bármit megadnának egy-egy felszedett kilóért cserébe, akik számos túlsúlyos társukhoz hasonlóan szégyellik testüket, csak éppen egy egészen másfajta látvány miatt.

        Brideorexia - A menyasszonyok táplálkozási zavara

        A brideorexia az anorexiának azon fajtája, mely azokat a menyasszonyokat érinti, akik esküvőjük előtt nagyon gyorsan és egészségtelen mértékben fogynak. Sajnos egyre jobban elterjedt étkezési rendellenességről van szó.

        Fogyókúra lézerrel

        A fogyni vágyókat ma már számos technológiai vívmány segíti. A lézert például a felszínhez közeli zsírréteg lebontására is szokták alkalmazni. A lézer kipukkasztja a zsírsejteket, majd a nyirokrendszer a sejtmaradványokat kitisztítja a szervezetből.

        Nem tud hízni? Ezek lehetnek az okai

        A legtöbb ember vissza-visszatérően kénytelen megküzdeni a felesleges kilókkal az egészség megőrzése érdekében. Éppen ezért általában a cikkek és a TV műsorok a súlyvesztésről szólnak, ám azokról, akik nem tudnak hízni, mélyen hallgatnak.

        Striák - Miért alakulnak ki, hogyan lehet kezelni?

        A striák a feszülés irányára merőleges lila vagy vörös csíkok, amelyek később gyöngyházas fehér színűvé fakulnak. A csíkok jellemzően nagy hízás és fogyás után jelentkeznek, esetleg éppen ezért terhesség következtében, vagy ha valaki túl intenzíven folytatja a testépítést.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • Hirdetések
      • Partnereink hírei
        A hiperhidrózis egy kellemetlen egészségügyi probléma, amire van hatékony orvosi megoldás.
        Gyakorisága a kor előrehaladtával nő, de bármely életkorban kialakulhat.
      • Orvos válaszol
      • Infografika és videó
      • Hirdetések
      • Szavazás

        Korábbi szavazások