• Egészségesek-e az izotóniás italok?

        WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
        Szerző:
        WEBBeteg

        Az izotóniás italokat (más néven sportitalokat) általában sportolók fogyasztják az edzések előtt, alatt, illetve a testmozgás végeztével. Teszik ezt azért, hogy a szervezetükből verejtékezéssel eltávozott vizet és ásványi anyagokat (elektrolitokat) pótolják, egyúttal pedig energiával töltsék fel a kiürült raktárakat. Manapság egyre több termék közül van lehetőségük választani, amelyek azonban összetételükben különbözhetnek egymástól.

        A cél a só- és energiapótlás

        Az izotóniás ital neve arra utal, hogy a testünk sejtjeinek ásványi anyag-összetételével megegyező mennyiségben tartalmazza az elektrolitokat – ezek, többek között, a nátrium, a klór, a magnézium és a kálium. Ezen kívül egyszerű szénhidrátot (cukrot) is tartalmaznak, amely az italok édesítésén kívül, komoly szerepet játszik a szervezet energiahiányának pótlásában. Ezek a szénhidrátok általában gyorsan felszívódóak, mint például a glükóz, fruktóz, szacharóz. A szénhidráttartalom kivédi az izmok glikogéntartalmának csökkenését, fenntartja a teljesítményt. Sok termékben lehetnek édesítőszerek is, amelyek többlet kalória bevitele nélkül édesítik az italokat.

        A szénhidrátok ideális mennyisége az italokban 4-8% közötti. Vásárolhatunk olyan sportitalt is, amely aminosavakkal vagy vízben oldódó vitaminokkal dúsított, például B-, és C-vitamin. Az összetevők között találkozhatunk még (természetes vagy mesterséges) színezékekkel és tartósítószerekkel (kivéve az italporokat, amelyek ezeket nem tartalmazzák). Az izotóniás italok fontos tulajdonsága az ozmolaritás (ionnyomás). Ezekben az italokban ez általában  280-320 mosmol, amely az emberi sejtekben lévő folyadék és a vér értékével megegyezik. Hipotóniás, ha ez az érték 280 mosmol alatti (például a csapvíz), hipertóniás, ha az érték magasabb, mint 320 mosmol (például üdítőitalok, gyümölcslevek, tej).

        Hirdetések

        A sportital nem azonos az energiaitallal

        Sokan összekeverik a sportitalokat a boltokban kapható energiaitalokkal, hiszen mind a kettőt szokás ugyanazzal a névvel illetni. Ugyanakkor az energiaitalok teljes mértékben különböznek az izotóniás italoktól, hiszen azok nem ásványi anyagokat és vitaminokat tartalmaznak, hanem koffeint és/vagy taurint, amelyek élénkítő hatásuk révén időlegesen fokozzák a fizikai és szellemi teljesítményt. Ezek fogyasztása nem ajánlott, különösen testmozgás végzése során, hiszen mind a két összetevő fokozza a vizeletelválasztást, ezáltal dehidratációt (kiszáradást), valamint negatív elektrolit-egyensúlyt okozhatnak. A sportitalok nem tartalmazzák az említett serkentőszereket, és a kutatások során semmilyen egészségkárosító hatást nem figyeltek meg a fogyasztásukkal összefüggésben.

        Az izotóniás italok fogyasztása nem mindenki számára ajánlott

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt!

        Sportolás során elengedhetetlen a szervezet folyadékegyensúlyának megtartása. Edzések előtt 2-3 órával 4-6 dl, edzés alatt 15-20 percenként 1,5-3,5 dl folyadék elfogyasztása javasolt. Természetesen ezek az ajánlások változhatnak a sportolás fajtájától és intenzitásától függően. Edzést követően pedig javasolt a súlyvesztés 150%-át folyadékkal pótolni.

        A verejtékezés mértéke és annak ásványi anyag-tartalma személyenként változik. Könnyebb fizikai aktivitás esetén kisebb az elektrolitvesztés, mint a hosszú távon végzett intenzív edzések során. Jelentős befolyásoló tényező emellett a hőmérséklet (téli hideg, nyári meleg) és a magas páratartalom.

        Fontos tudni, hogy az izotóniás italok fogyasztása leginkább professzionális versenysportokban indokolt, a hobbisportolók általában nem igényelnek fokozott elektrolitpótlást sem az edzések alatt, sem azután. Versenyidőszakban átmenetileg megemelkedhet az igény, de a regeneráció alatt elegendő a helyesen összeállított étrend által biztosított mikrotápanyag-tartalom. Az italok szénhidráttartalma is meghatározza, hogy kik számára ajánlott a fogyasztásuk, hiszen cukortartalmuk miatt diétás étrendben csak a kalóriamentes változatoknak van hely.

        A boltok polcain már számos termék közül választhatunk, különböző ízesítésekben, valamint folyadék vagy tasakos por formájában. Ha valamilyen emésztési rendellenességgel, vagy csökkent veseműködéssel küzd, fogyasztásukkal kapcsolatban egyeztessen kezelőorvosával.

        (WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Sarcoidosis

        Dr. Lajtos Melinda

        A betegség jelentősége abban áll, hogy kórlefolyása nem jósolható meg.

        Kiurgó pulzus

        Kardioközpont

        Mindenképpen utána kell járni, milyen oka lehet a jelenségnek, majd kezelni.

        Ginzeng és a sport

        Nyár közeledtével, nyáron jellemzően többen és többet sportolunk. Sokan ilyenkor kezdik újra kedvenc sporttevékenységüket, amit az őszi, téli időszakban takarékra állítottak. Mások most ismerkednek egy újabb sporttal. Általában ilyenkor mindannyian igyekszünk aktívak lenni, többet mozogni, kirándulni, játszani.

        Reflux mellett szabad sportolni?

        Számos tanulmány igazolta, hogy a refluxbetegségben szenvedők ritkábban sportolnak, mert a panaszaik átmenetileg fokozódhatnak. Ne hagyjuk, hogy a reflux megakadályozzon abban, hogy fittek legyünk. Mire érdemes odafigyelni, ha továbbra is rendszeresen szeretne mozogni?

        Vízfogyasztás és anyagcsere

        A víz nemcsak szomjoltó, hanem aktiválja az anyagcserét is.

        A vízháztartás egyensúlya - A megfelelő hidratáció fontossága

        Mi történik a folyadék- és elektrolit-háztartás zavara esetén? Miért fontos a megfelelő hidratáció?

        Irodai munka és mozgásszervi problémák

        Egyre nagyobb a mozgásszervi panaszokkal küzdő betegek száma. A háziorvosi rendelők, a reumatológiai és ortopédiai szakrendelések tele vannak az ülő életmód áldozataival. Manapság az emberek többsége városban él, autóval jár, és sokan ülőmunkát végeznek, amely a mozgásszervek egészsége szempontjából nagyon káros.

        A folyadék pótlása télen is fontos!

        A folyadékháztartás egyensúlyának fenntartása nem csak nyáron fontos. A hidegebb évszakokban nem tapasztalunk olyan erős szomjúságérzetet, mint amikor árnyékban 30 °C van, éppen ezért, mivel ez a figyelmeztető jel télen nem olyan intenzív, nagyon fontos, hogy ilyenkor is fokozott figyelmet fordítsunk a megfelelő és rendszeres folyadékpótlásra.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.