• A folyadék pótlása télen is fontos!

        Szerző:
        WEBBeteg

        A folyadékháztartás egyensúlyának fenntartása nem csak nyáron fontos. A hidegebb évszakokban nem tapasztalunk olyan erős szomjúságérzetet, mint amikor árnyékban 30 °C van, éppen ezért, mivel ez a figyelmeztető jel télen nem olyan intenzív, nagyon fontos, hogy ilyenkor is fokozott figyelmet fordítsunk a megfelelő és rendszeres folyadékpótlásra.

        Noha a szomjúságérzet kevésbé kifejezett, az elveszített folyadékot télen is pótolni kell. Bár kevesebb verejték termelődik, mint melegebb időben, de szervezetünk ilyenkor is sok kihívásnak van kitéve. A külső környezet hőmérséklete lehet akár fagypont körüli, miközben a lakásban, fűtött helyiségekben 20-23 °C van, ami pedig az enyhébb nyári napok hőmérsékleti viszonyaihoz áll közelebb.

        A fűtött helyiségek levegője sokkal szárazabb, így a nyálkahártyák gyorsabban kiszáradnak, és ebben az állapotban kevésbé ellenállók a kórokozókkal szemben, vagyis a szervezet fogékonyabbá válik a fertőzésekre. A meleg és száraz, fűtött levegő a bőrt is kiszárítja, ami kellemetlen viszketéssel és kivörösödéssel jár. Az agynak és a többi szervnek is szüksége van folyadékra ahhoz, hogy hatékonyan működjön, különben fejfájás és fáradtság jelentkezik.

        Hirdetések

        Tehát hiába izzadunk kevesebbet, ez nem azt jelenti, hogy folyadékigényünk kevesebb lenne, mint nyáron. A hideg évszakban is ajánlott napi 1,5-2 liter folyadékot fogyasztani, annak pedig, aki sportol, ennél is több folyadékra van szüksége fizikai igénybevételtől függően.

        Mivel pótoljuk a folyadékot? - Víz, tea, gyümölcsök, zöldségek                          

        Sport és hidratáció - Mivel pótoljuk az elvesztett folyadékot?
        Sportolás közben, legyen szó akár hobbisportolásról, akár versenysportról, fontos odafigyelnünk a megfelelő folyadékpótlásra a szervezet folyadék - valamint só - (elektrolit) háztartásának biztosítása érdekében. Sport és hidratáció - Mivel pótoljuk az elvesztett folyadékot?

        Különböző lehetőségek vannak a folyadékigény fedezésére. Ahogy az év többi szakaszában, úgy télen is az ásványvíz az első számú folyadék, amit folyadékpótlásra ajánlunk. Az ásványvíz nem tartalmaz kalóriákat, serkenti az anyagcserét, és a szervezet számára fontos ásványi anyagok találhatók benne. Ha a víznél ízletesebb italra vágyik, akkor jó választás az édesítetlen tea, ami kalóriaszegény, és bizonyos vitaminokat is tartalmaz. Frissen (de ne túl forrón) fogyasztva ráadásul a hideg időben felmelegít és így jó hatással van a közérzetre.

        A folyadékszükséglet egy része fedezhető természetes módon, bizonyos élelmiszerek fogyasztása révén is. Az olyan klasszikus téli gyümölcsök, amilyen a narancs és a mandarin, igen magas víztartalmúak és sok vitamint tartalmaznak. Az idényzöldségek elkészíthetők például levesnek, ami szintén hozzájárul a folyadék- és vitaminigény fedezéséhez.

        Megfelelő folyadékpótlás sportolók esetében

        Mivel a szabadban télen alacsony a hőmérséklet és általában a sportlétesítményekben is hidegebb van ilyenkor, a szervezetnek kevesebb munkájába telik, hogy a normál testhőmérsékletet sportolás közben fenntartsa. Ez kevesebb verejtéktermeléssel jár, ebből kifolyólag a folyadékigényt sem emeli meg olyan nagymértékben. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne lenne szükség sportolás közben is folyadékpótlásra. A hidegben is jól hidratáltan kell starthoz állni, illetve megkezdeni az edzést, és legkésőbb egy órával utána inni kell valamit. A legjobb azonban, ha 20 percenként iszik néhány korty folyadékot.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Az év egészére érvényes, hogy az elveszített folyadékot pótolni kell. Nagyon fontos, hogy sportolás után minél előbb fogyasszon sok folyadékot, akkor is, ha egyáltalán nem érzi magát szomjasnak. Ne hagyja magát megtéveszteni azáltal, hogy a ruháját nem áztatta át a verejték. A hidráltsági állapot jó fokmérője a vizelet színe. Amennyiben világos, a folyadékháztartás nagy valószínűséggel rendben van.

        Milyen legyen a folyadék hőmérséklete?

        A fogyasztott ital legyen legalább szobahőmérsékletű. Hűtött italokat ne igyon, ehelyett inkább melegen fogyassza a folyadékot, de sose túl forrón! A meleg kellemesebb, és a szervezetnek is jobban esik ilyenkor. A hidegben való sportolás után víz vagy izotóniás ital helyett teát is ihat. Vigye magával termoszban, hogy röviddel edzés után melegen fogyaszthassa.

        Emlékeztesse magát a rendszeres folyadékfogyasztásra!

        Ha nem is szomjas, jusson eszébe, hogy pótolnia kell a folyadékot. Ha épp dolgozik - mindegy, hogy íróasztalnál ül, vagy fizikai munkát végez -, akkor is igyon rendszeresen. A legjobb, ha a vizes flakon mindig szem előtt van (pl. a számítógép képernyője mellett), a keze ügyében, ahol könnyű észrevenni.

        Forrás: WEBBeteg
        B. M., szakfordító; netzathleten.de
        Lektorálta: Dr. Árki Ildikó, háziorvos

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Demencia

        Dr. Veress Dóra

        Nyelési nehézség, félrenyelés. Megoldások táplálkozási nehézségek esetére.

        Kiurgó pulzus

        Kardioközpont

        Mindenképpen utána kell járni, milyen oka lehet a jelenségnek, majd kezelni.

        A fogyókúránál a bőr rugalmasságára is figyelni kell

        Aki valaha fogyókúrázott már, az ismeri a gyors súlyvesztés következményeit. A bőr veszít a feszességéből, sőt nagyobb fogyásnál akár meg is ereszkedhet, vagy rosszabb esetben lóghat is. Fontos, hogy az egyenletes fogyás közben a bőr rugalmasságát az elegendő vízbevitellel rugalmasan tartsuk.

        Életmód és mellrák - Mit felejtsen el?

        A mellrák kialakulásának kockázata csökken azoknál a nőknél, akik nem isznak alkoholt, szabadidejükben sportolnak és odafigyelnek testsúlyukra. Az egészséges életmód pozitív hatásai számokban amerikai kutatók vizsgálatai nyomán fejezhetők ki.

        Vízfogyasztás és anyagcsere

        A víz nemcsak szomjoltó, hanem aktiválja az anyagcserét is.

        A vízháztartás egyensúlya - A megfelelő hidratáció fontossága

        Mi történik a folyadék- és elektrolit-háztartás zavara esetén? Miért fontos a megfelelő hidratáció?

        A tél végére kritikus a lakosság D-vitamin szintje - Miért veszélyes?

        A D-vitamin-hiány veszélyeire figyelmeztetnek az orvosok. A magyarok több mint kétharmada szenved D-vitamin-hiányban tél végére.

        Stresszes időszak télen? Így hat az immunrendszerünkre

        A hideg időjárás és a rövid, borús nappalok bárkit könnyen lehangolttá tehetnek. A mindennapokban átélt stressz pedig további kihívást jelent immunrendszerünk számára.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.