• A mozgásszegény életmód kétszer olyan halálos, mint az elhízás

        Szerző:
        WEBBeteg

        A mozgásszegény életmód kétszer olyan halálos, mint az elhízás – állítja egy új tanulmány. Ugyanakkor a kutatók szerint már egy minimális – például napi 20 perc séta – mozgás is elég ahhoz, hogy a korai halálozás kockázata 30 százalékkal csökkenjen.

        Az inaktív személyek akár csak kismértékű mozgásra tett erőfeszítése is jelentős egészségügyi előnyökkel járhat, állítja a tanulmány vezető szerzője, Ulf Ekelund, a University of Cambridge kutatója.

        Elmondása szerint a kockázat csökkenése a normál testsúlyú, a túlsúlyos és az elhízott egyéneknél egyaránt tapasztalható volt. A kutatók becslése szerint a fizikai inaktivitás felszámolásával kétszer olyan mértékben csökkenthető a korai halálesetek száma, mint az elhízás megszüntetésével.

        Hirdetések

        A mozgás fontosabb, mint az elhízás

        A kutató szerint közegészségügyi szempontból a fizikai aktivitási szint növelése legalább olyan fontos, ha nem fontosabb, mint az elhízottak arányának csökkentése. A tanulmány az American Journal of Clinical Nutrition című szaklap január 14.-i számában jelent meg.

        A tanulmány üzenete egyszerű és világos: bármilyen testsúlyúak is legyünk, az inaktívról aktív életmódra váltás jelentősen csökkenti a korai elhalálozás kockázatát. A tanulmány arra figyelmeztet, hogy az egészségnek jót tesz, ha fittek és megfelelő testsúlyúak vagyunk. Ezek nem elérhetetlen kihívások, hiszen a fizikai aktivitás fittséghez, és testsúlycsökkenéshez vezet – ily módon pedig az elhízás is elkerülhető.

        Meggyőző adatok

        A tanulmány során Ekelund és kollégái 334 000 férfi és nő adatait gyűjtötte, akik magasságát, testsúlyát, haskörfogatát és saját bevallásuk alapján megítélt fizikai aktivitását átlagosan 12 éven át követték figyelemmel. A kutatók arra a megállapításra jutottak, hogy a mérsékelt mennyiségű testmozgás az inaktív életmóddal szemben jelentősen csökkenti a korai halál kockázatát.

        A kutatók becslése szerint a 90-110 kalóriát égető testgyakorlatok napi rendszerességgel történő végzése 16-30 százalékkal csökkenti a korai halál esélyét. A mérsékelt testmozgás ilyen jellegű pozitív hatása a normál testsúlyúak körében volt a legmagasabb, ám a túlsúlyos és elhízott személyek esetében is érzékelhető volt.

        A legfrissebb európai halálozási adatok szerint a 9.2 millió halálesetből kb. 337 000 köthető az elhízáshoz, és becslések szerint kétszer ennyi a mozgásszegény életmódhoz!

        Az emberi testet a mozgásra teremtették

        Samantha Heller, a New York University vezető klinikai táplálkozástudományi és fiziológus szakembere szerint, ha jól megnézzük az emberi test csontjainak és izmainak felépítését, egyértelmű, hogy az mozgásra teremtett. A rendszeres testmozgás hatására beinduló gyógyhatások a szervezetben elképesztőek. Az aerob mozgás javítja a szervezet immunrendszerét, javítja a szellemi teljesítőképességet, fokozza az energiaszintet, erősíti az izmokat és csontokat, valamint csökkenti az olyan krónikus betegségek kockázatát, mint a cukorbetegség, szív-és érrendszeri megbetegedések vagy a rák.

        „Ha nem mozgunk rendszeresen, egy idő után képtelenek leszünk rá!” – állítja Heller. „Nem véletlen, hogy még senkitől nem hallottuk azt a mondatot, hogy mennyire sajnálja, hogy aznap mozgott ” – tette hozzá a szakember.

        Forrás: WEBBeteg
        Cs. K., fordító
        Lektorálta: Dr. Árki Ildikó

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Fiatalkori mellrák

        Tóth András

        Szűcs Adriána modellel beszélgettünk, aki 16 kemoterápián van túl.

        Mi az a divertikulózis?

        Dr. Mármarosi István

        Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

        Miért híznak nyáron a gyerekek?

        A hosszú nyári szünetben sokkal nehezebb megoldani a gyerekek étkezését, így könnyebben előfordulhat, hogy az iskolások azt esznek, amit éppen találnak otthon, vagy gyorsételekre költik a zsebpénzüket.

        Táplálkozási trendek: holnap és ma

        A táplálkozás életünk egyik dinamikusan változó területe. Szinte naponta jelenik meg egy-egy új étrendi irányzat vagy új élelmiszer az üzletek polcain.

        A kövér gyerekek nagy százaléka felnőttkorban betegebb lesz

        Egy rosszul táplált, elhízott gyerek felnőttkorára sok esetben cukorbeteg vagy szív- és érrendszeri beteg lesz. Nagyon fontos, hogy már a gyerekeknél csökkenteni kell a telítettzsírsav-fogyasztást és az állati eredetű fehérjének és a szénhidrátnak a bevitelét.

        Hasi zsírréteg - Ezekkel a veszélyekkel kell szembenézni

        A túlságosan vastag hasi zsírréteg akkor is veszélyesnek számít, ha nem társul magas testtömeg-indexszel. A szakemberek minden figyelemfelhívása ellenére az emberek többsége alulbecsüli a hasi elhízás kockázatát.

        Gyorséttermi ebéd - Amit a dietetikus is megengedne

        Nem tiltja a dietetikus a gyorséttermi menüt, de hangsúlyozza: csak alkalomadtán, havonta néhány alkalommal ebédeljünk a kedvenc éttermünkben. Választhatunk sült krumplit és szendvicset, azonban a salátáról sem feledkezzünk meg.

        A hasi elhízás és a depresszió

        Köztudott, hogy a cardiovasculáris betegségek és a cukorbetegség rizikótényezőjeként szerepelhet a hasi elhízás. Egy holland tanulmány szerint a viszcerális (zsigeri) zsírtöbblet és a depresszió kialakulása között is összefüggés van.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.