• Lehet, hogy másként lesznek betegek a pacsirta és a bagoly típusú emberek?

        Szerző:
        WEBBeteg

        Korán kel vagy későn fekszik? A kérdés egyáltalán nem csak azért érdekes, mert a válaszokból következtethetünk arra, hogy valaki keveset, vagy sokat alszik - az alvás idejének még a depresszióra való hajlamosság szempontjából is lehet jelentősége.

        Azt már régóta tudjuk, hogy a nem kielégítő, vagy valamilyen okból zavart alvás a depresszió előszobája, arra azonban az orvosok is csak most kezdenek rájönni, hogy bizony annak is van jelentősége a hangulatunk szempontjából, hogy mikor hajtjuk álomra a fejünket. - Kronotípusunk határozza meg, hogy a nap mely részében mennyire vagyunk aktívak, és mikor a legoptimálisabb aludnunk. A legtöbb ember rugalmas kronotípusú, tehát alkalmazkodni tud a pacsirta és bagoly léthez is. A rugalmas emberek fiatalkorukban inkább bagoly, idősebb korukban inkább pacsirta irányban tolódhatnak el - magyarárzta dr. Purebl György, a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézetének klinikai igazgatóhelyettese.
         
        Hirdetések
         
        Vannak többen azonban akik, úgynevezett merev kronotípusúak, ők az igazi "baglyok" illetve "pacsirták". - A pacsirták korán aktívak, este azonban hamar elfáradnak. Ha valamit nem tudnak aznap elvégezni, nem maradnak fenn, másnap inkább korábban kelnek - folytatta Purebl, hozzátéve: a baglyok éppen fordítva működnek. 

        A bagoly talán harcosabb, mint a pacsirta

        A bagoly típusú emberek reggel dekoncentráltabbak, este azonban jól tudnak dolgozni. Ha valamit nem tudnak befejezni nappal, fennmaradnak éjszaka. Az, hogy az alvás szempontjából kétféle típusú ember személyiségjegyekben mennyire különbözik, még kevéssé vizsgált terület. Egyes, még megerősítésre szoruló vizsgálat szerint azonban az látszik, hogy a baglyok közt több a kezdeményezőbb, harcosabb karakter.
         

        Baglyok és pacsirták


        A reggel morcos éjszakai alvókat „baglyoknak” nevezik. A „pacsirták” hajnal hasadtával kelnek szárnyra, azaz ébrednek fel, ezért már 21 órakor aludni térnek. A két extrém véglet közt számos átmeneti típus is létezik.
        - Arra már van néhány tudományos adat - magyar vizsgálat is publikálás alatt áll - hogy a baglyok között nem csak a harcias jellem gyakoribb, hanem a depressziós tünetek is. Ennek okát azonban nem a személyiségben kell keresni: a világunk inkább pacsirtákra szabott (az iskola, a legtöbb munkahelyen a munkaidő még ma is  korán reggel kezdődik), így a baglyok állandó alkalmazkodásra kényszerülnek, és saját ritmusuk szerint leginkább csak hétvégén tudnak tevékenykedni.
         
        Ezt a jelenséget - vagyis, hogy a baglyok hétközben kénytelenek korábban kelni és feküdni, de hétvégén visszaállnak a saját ritmusukra - "szociális időzóna-zavarnak" (social jetlag), hívjuk, és lehet, hogy többek között ez áll a baglyok gyakoribb depressziója mögött - ennek határozott kijelentéséhez azonban még több tudományos vizsgálat szükséges - hangsúlyozta a szakértő.

        Legjobb kezelés a napi ritmus helyreállítása

        Az eltérő időbeosztás, és az ebből fakadó eltérő tünetek miatt természetesen a baglyoknak és a pacsirtáknak eltérő kezelésre lehet szüksége, amennyiben depressziós tünetekkel küzdenek. - Az alkalmazott módszerek ugyanazok, csak az időzítésük más. Korlátok is vannak: egy merev bagolynak azt ígérni, hogy a kezelés hatására majd reggel hatkor vidáman és kipihenten kipattan az ágyból elég nagy hiba volna - mondta Purebl György.
         

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Fentiek alapján a hétköznapokban a baglyok billennek ki könnyebben a ritmusukból. A ritmus a legkönnyebben rendszeres életmóddal, a felkelések és lefekvések az egyén kronotípusához, igényeihez és lehetőségeihez igazításával segíthető elő (a három között sokszor nehéz megtalálni az egyensúlyt). A nagyon rendszertelen életvitelre kényszerülő személyeknél törekedjünk legalább a rendszeres étkezés fenntartására! Fontos továbbá a rendszeres testmozgás, és a másokkal való, örömet okozó társas együttlét is, ezek ugyanis ritmusbeállító hatásúak. - Ha valakinél ezek sem segítenek, és szakember segítségére szorul, akkor kronoterápiás módszerekkel (alváskorlátozás és fényterápia), kognitív viselkedésterápiával és gyógyszerekkel kezelhető - magyarázta a magatartáskutató.
         
        (WEBBeteg - Kósa-Boda Veronika, újságíró)
        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Hgb (haemoglobin)

        Dr. Dobi Gyöngyi

        Mennyi a normálértéke? Mi okozhatja azt, ha a szintje eltér a normál tartománytól?

        Kiurgó pulzus

        Kardioközpont

        Mindenképpen utána kell járni, milyen oka lehet a jelenségnek, majd kezelni.

        Gyakran érzi fáradtnak magát? - Mi lehet az oka?

        A fáradtság fogalma orvosilag nehezen definiálható, a fáradtság szubjektív, mindenki másképp éli meg. A fáradtság legtermészetesebb oka az alváshiány, ám hátterében betegségek is állhatnak.

        Az éjszakai műszak a feje tetejére állítja a bioritmusunkat

        Tapasztalták már, hogy egy át nem aludt éjszaka után másnap képtelenek koncentrálni, fejfájással, szédüléssel küszködnek? A rossz komfortérzethez az is elég, ha rosszul és kevesebbet alszanak ahhoz képest, amit megszokott a szervezetük. Elképzelni is nehéz, hogy miként élik meg a nappali ténykedésüket azok, akik rendre éjszakai vagy váltott műszakban dolgoznak.

        A kerti munka jó hatással van az idegrendszerre

        A XXI. században időt kell adni a pihenésnek is. Sokan a kertjüket a második nappalikét használják. Így a kerti bútoroknál is nagyon fontos a kényelmi szempont. Az árnyékolásvédelem a káros sugarak elől ad menedéket, a kerti grillezés pedig összehozza a családot és a barátokat.

        Betegséget is jelezhet, ha beszél álmában

        Gyermekkorban, főként 3 és 10 év között fordul elő gyakran, de a felnőttek 5 százaléka is beszél rendszeresen, vagy alkalmanként álmában. A jelenség lehet szórakoztató, vagy zavaró, de bizonyos esetekben orvosi kezelés is igénylő.

        Ránctalanító hatása is van a pihenésnek

        Sokan a nagyváros zaja elől a vidéki nyugalomba menekülnek. Pár nap alatt szinte ténylegesen belassul az ember, és a környezeti szépségek, a természet segít helyrebillenteni a valós értékeket. A pihenéssel pedig a test sejtszinten regenerálódik, így akár szépségkúrának is megfelel egy pihentető hétvége.

        Betegséget okoz a túlhajszolt életmód

        A nagyvárosi élet sokszor kéz a kézben jár a stresszes életmóddal. A stressz viszont nem csak az idegeket veszi igénybe. Sejtszinten befolyásolja az egész szervezet működését. Épp ezért nagyon fontos időt szánni a pihenésre, arra, hogy a megszokott környezetből kiszakadva - például egy nyugodt vidéki környezetben - feltöltődjön a test és a szellem. Az egészségmegőrzésben ennek kulcsfontosságú szerepe van.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.