• Új eljárás a rákőssejtek azonosítására

Az Oxfordi Egyetem kutatói új módszert dolgoztak ki arra, miként lehet őssejtekben gazdag mintát venni bélrákos sejtvonalakból, majd laboratóriumi sejttenyészetben tartani azt.

Új, gyorsabb módszert találtak brit kutatók a rákőssejtek tanulmányozására, amelyek kulcsszerepet játszanak a rák kifejlődésében és kiújulásában is.

Mik az őssejtek?

Az őssejtek olyan sejtek, melyekből – elvileg – az emberi szervezet bármely sejttípusa létrehozható. Szervezetünk sejtekből épül fel, melyek szövetekbe, majd a szövetek szervekbe rendeződnek, végül a szervek szerrendszereket alkotnak.
        Bővebben az őssejtekről >>

Az eljárás segítségével bármikor tesztelhetik, hogy a tervezett gyógyszeres terápia hatásos-e a daganatsejtek ellen. Walter Bodmer, a tanulmány vezetője elmondta, hogy sokkal gyorsabb és egyszerűbb sejtvonalakon kipróbálni egy-egy szert, így jóval több rákellenes gyógyszert értékelhetnek.

Amennyiben egy hatóanyag nem pusztítja el megfelelően a rákőssejteket, a tumor újra növekedésnek indulhat.

A rákőssejtek olyan mestersejtek, amelyek ellenállnak a hagyományos kemo- és sugárterápiának, ezért sok esetben a rák visszatérését eredményezhetik.

Az amerikai tudományos akadémia lapjában, a PNAS-ben kedden megjelent tanulmány szerzői szerint a rákőssejtek azonosítására eddig csak hosszas eljárással volt lehetőség.

Biopszia után a rákbetegek tumormintáiból sejttenyészetet hoztak létre, majd megnézték, hogy egerekben okoz-e daganatot.

Az új módszer ezzel szemben sejtvonalakat alakít ki a rákőssejtekből, amelyeket többször felhasználhatnak, folyamatosan rendelkezésre állnak. A kutatók új megállapítása az is, hogy a rákőssejtek különböző számban és arányban találhatók meg a tumorokban. Az agresszívebb, gyorsabban növekvő daganatokban például nagy mennyiségben voltak jelen rákőssejtek.

Címkék: Rák, Őssejt,

Látászavar, szédülés?

Dr. Kapocsi Judit

A kezeletlen vagy rosszul beállított magas vérnyomás szövődményei is lehetnek.

Gyümölcsök és puffadás

Dr. Hidvégi Edit

Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

Civilizációs betegség? A halálos ítélet? - Tévhitek a rákról

Ma még sokan úgy tekintenek a rákra, hogy egyenlő a halálos ítélettel. A negatív hiedelmek erősebbek, mint a daganatos betegségekkel kapcsolatos tudás. A gyógyuláshoz is hozzájárul, ha a betegséggel kapcsolatos tudásunk nem a tévhitekre épül.

Daganatos betegségre utaló laboreredmények

Bár alapvetően az adott szervre jellegzetes tumormarkerek segítik a daganatok diagnosztizálását, ezek értékelése sem mindig könnyű. Sokszor észlelhető magasabb tumormarkerszint gyulladás esetén is, ilyenkor az emelkedett érték nem több százszorosa-ezerszerese a normál értéknek. Nem minden tumormarker egy szerv daganatára jellegzetes csak, így előfordul, hogy nehéz beazonosítani a kiinduló szervet.

Növeli-e a rák kockázatát a röntgen és az orvosi képalkotás?

Mindennap ki vagyunk téve természetes forrásokból származó sugárzásnak (ilyen pl.: a földkéregből származó radon gáz, a Napból, csillagokból és a világűrből jövő kozmikus sugárzás és az ételeink, italaink sugárzása is). Azonban felvetődik a kérdés, hogy a mesterséges sugárzás vajon milyen hatással lehet az egészségünkre.

Ráktünetek, melyeket egy férfi sem hagyhat figyelmen kívül!

A rákot minél korábban veszik észre, annál nagyobb az esély, hogy sikeresen kezelhető. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy ismerje a saját testét, és forduljon orvoshoz, ha bármilyen gyanús elváltozást tapasztal. Cikkünkből megtudhatja, hogy férfiként milyen tüneteket nem szabad figyelmen kívül hagynia.

Rákra utaló tünetek, amiket a nők gyakran figyelmen kívül hagynak

Ismerem a testem, és észre fogom venni, ha valami bajom van - gondolja sok nő, és ez a legtöbb esetben így is van. Ennek ellenére vannak olyan látszólag ártalmatlan tünetek, melyek kezdődő rákos megbetegedést jelezhetnek. Cikkünkben azokat a legfontosabb, korai figyelmeztető jeleket szedtük össze, melyek okát nőként részletesebben ki kéne vizsgáltatnia.

A túlfeldolgozott élelmiszerek fogyasztása rákkockázattal járhat

Francia tudósok szerint létezhet kapcsolat a túlságosan feldolgozott ételek - sütemények, csirkefalatok, csomagolt kenyérfélék - fogyasztása és a rák kialakulásának kockázata között, de hangsúlyozták, hogy ennek kiderítésére további kutatásokra van szükség.