• Biztonságosabb technológia az őssejt-előállításra

Amerikai tudósok biztonságosabb módszert fejlesztettek ki őssejtek laboratóriumi előállítására. Rákkeltő retrovírusok helyett közönséges náthavírusokkal juttatják be a bőrsejtekbe azokat a géneket, amelyek hatására a bőrsejt az embrionálishoz hasonló őssejtté alakul.

A korábban erre a célra használt retrovírusok gyakran megváltoztatták a bőrsejtek genomját, emiatt a kísérleti állatoknál gyakran keletkeztek daganatos elváltozások.

Az új módszer szerint közönséges náthavírusokkal juttatják be a bőrsejtekbe a DNS-hez kapcsolódó fehérjéket. De a náthavírusok nem változtatják meg a bőrsejt genomját, vagyis nem károsítják genetikailag a bőrsejtből keletkező őssejtet.

Ha az új technika emberi sejteken is beválik, az nagy előrelépést jelent majd a ma még gyógyíthatatlan betegségek kezelésében. Állatkísérletekben sejtterápiával már sikerült Parkinson-kór vagy más betegségek tüneteit megszüntetni. Az új eljárás elősegítheti a sejtterápia humán alkalmazását.

De ehhez még azt is ki kell deríteni, hogy az ily módon generált emberi sejtek is ugyanolyan hatásosak-e, mint az emberi embrionális őssejtek.

A felfedezésről a Science című amerikai tudományos magazin pénteki száma közölt cikket.

(FH)

Időskor

Dr. Kónya Judit

Milyen betegségekre figyeljünk, az idő múlásával?

Miért fáj a hátam?

A hátfájás az egyik legfőbb közegészségügyi probléma a világon. (x)

Daganatmentessé tettek egy előrehaladott mellrákban szenvedő nőt

Először sikerült teljesen daganatmentessé tenni egy előrehaladott és már áttétes mellrákban szenvedő nőt egy áttörő terápiával, amely a beteg saját immunrendszerének erejét használta fel a daganatok elleni küzdelemben.

Az agydaganatok szövettani típusai, és a betegek kilátásai

A daganatos betegségek, így az agydaganatok (központi idegrendszeri daganatok) is lehetnek jó és rosszindulatú elváltozások. Ezt a szövettani kép alapján határozzák meg a patológus szakorvosok, melyhez egységes osztályozási rendszereket fejlesztettek ki. A központi idegrendszert érintő daganatok kórlefolyását viszont erősen befolyásolja a daganat elhelyezkedése, valamint növekedésének üteme.

Nem a gyengeség jele, ha segítséget kérünk

A daganatos megbetegedések egyre többször fordulnak elő társadalmunkban. Fontos, hogy a betegséget minél hamarabb felismerjük, és megkapjuk a számunkra legmegfelelőbb ellátást. A testi kezelés mellett azonban a betegség lelki oldalát sem szabad elhanyagolni. A lelki támogatás akár a család, akár egy pszichológus bevonásával hatalmas segítség lehet a kór leküzdésében. Erről kérdeztük Désfalvi Judit pszichológust.

Rákkeltő anyagok - Egészségügyi jelentés

Az Amerikai Rák Társaság egy korábbi jelentésében megtalálható a leginkább rákkeltő anyagok listája. A toplistán a többműszakos munka is helyet kapott.

Daganatos betegségek és fájdalomcsillapítás

Nemzetközi felmérések alapján a rosszindulatú daganatos megbetegedésben szenvedők közül minden harmadik egyén érez fájdalmat a betegség felfedezése után és ellátása során. Ez az arány a betegek halála előtt megközelítheti a 80 százalékot is.

Ki jelentkezhet őssejtdonornak? Mi a donáció menete?

Hazánkban, ha valakinek szüksége van őssejtekre, nagy valószínűséggel találnak alkalmas donort - családi, elsősorban testvérdonort, ennek hiányában pedig idegen donort.