• A magas rosttartalmú diéta véd a mellrák ellen

        Szerző:
        WEBBeteg

        A tanácsot, hogy együnk több rostot, könnyű figyelmen kívül hagyni: legtöbben jóval kevesebb rostot fogyasztunk, mint az életkortól és nemtől függően ajánlott napi 25-38 gramm. Ez azonban magas egészségügyi kockázattal járhat, különösen kamasz lányoknál.

        A Pediatrics című szaklapban megjelent tanulmány szerint, a kamaszkori, rostokban gazdag étrend jelentősen csökkenti a mellrák kialakulásának kockázatát.

        A tanulmány 44 000 nő hosszú távú vizsgálatával készült, akiket megkérdeztek a kamaszkori étkezési szokásaikról is, valamint négyévente kellett részletes kérdőívet kitölteniük az étkezési szokásaikról.

        Magas rosttartalom, alacsonyabb kockázat

        A kutatók azt tapasztalták, hogy azoknál a nőknél, akik sok rostot fogyasztottak (átlagosan napi 28 grammot), 24%-kal volt alacsonyabb a mellrák kialakulásának kockázata a menopauza előtt, mint az alacsony rosttartalmú (napi 14 gramm) étrenden élőknél. A magas rosttartalmú étrend emellett a mellrák kialakulásának egész életre szóló kockázatát is 16%-kal csökkentette.

        Hirdetések

        Természetesen az elképzelés, miszerint a magas rosttartalmú étrend segít megőrizni az egészségünket, nem új. Jól ismert, hogy a rostok megakadályozzák a székrekedést azáltal, hogy mozgásban tartják a beleket, terjedelmesebbé teszik a székletet, felszívják a vizet. Korábbi kutatások szerint az élelmi rost véd a colorectális rák ellen is, csökkenti a cukorbetegség és szívbetegségek kockázatát. Emellett egyre több bizonyíték van arra, hogy a rostfogyasztás segít az egészséges testsúly megőrzésében.

        Csökkenő ösztrogénszint, stabil vércukorszint

        „Ez egy nagyon fontos tanulmány, mely arra utal, minél több rostot eszünk kamaszkorban, annál kisebb a mellrák kialakulásának kockázata”- mondta Kimberly Blackwell, a Duke Cancer Center mellrák specialistája.

        A Pediatrics-ban megjelenő tanulmányt kísérő kommentárban Blackwell a következőket írja: „Régóta ismert tény, hogy a rostok csökkenthetik az ösztrogén szintjét. Ez segít megmagyarázni, miért csökkentik a mellrák kialakulásának kockázatát is.”

        A szerzők másik lehetséges magyarázatra is rámutattak. Ezek szerint a magas rosttartalmú étrend azáltal is csökkentheti a mellrák kialakulásának kockázatát, hogy javítja a szervezet inzulin érzékenységét, mivel a rostok csökkentik a cukrok felszívódását, ezáltal stabilabban tartják a vércukorszintet.

        A tanulmány egyik vezető szerzője, Maryam Farvid, a Harvard School of Public Health munkatársa szerint, a rostok daganatok kialakulásának kockázatát befolyásoló hatása idő-érzékeny lehet. A serdülőkor az az időszak, amikor a mellrák kockázati tényezői különösen fontosnak tűnnek.

        Megkérdőjelezhető eredmények

        A tanulmány egyetlen korlátja, hogy olyan 30-40 éves nők adataira támaszkodik, akiknek emlékezetből kellett felidézni, mit ettek kamaszkorukban – ez az emlékezet pedig nem biztos, hogy pontos.

        Blackwell szerint az egy évtizeddel korábbi táplálkozási szokásokra való visszaemlékezés megkérdőjelezhető, noha az emberek étkezési szokásai általában nem változnak sokat. Általánosan elmondható, hogy amilyen élelmiszereket fogyasztunk tinédzserként, általában olyat eszünk a későbbi életszakaszban is.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        A kamaszokban is tudatosítani szükséges

        A kérdés az, hogy az új tanulmány eredményét a magas rosttartalmú étrend és az alacsony daganat kialakulási kockázat összefüggéséről hogyan lehet a kamaszok felé kommunikálni?

        Sajnos a kamaszok figyelmét nehéz felhívni az egészséges táplálkozás előnyeire, mivel életkoruknál fogva az azonnali kielégülést keresik, és nem feltétlenül foglalkoznak azzal, hogy a mai tetteik hogyan hatnak majd a jövőbeli egészségükre.

        Azonban az étkezési szokásoknak a mellrák kockázatára való hatását hangsúlyozva meg lehet ragadni a figyelmüket. A legtöbb tini lány ismer valakit, akinek mellrákja van/volt, ezért ez a megközelítés megérinti őket.

        Ajánlott napi rostbevitel

        Szakértők azt javasolják, hogy minden étkezés során fogyasszunk rostokat is, zöldségek, gyümölcsök, teljes kiőrlésű gabona, hüvelyes vagy diófélék formájában.

        • Nőknek: 25 gramm/nap ajánlott
        • Férfiaknak: 38 gramm/nap ajánlott

        Ez soknak tűnhet, de ha belegondol, hogy egy darab körte 7 gramm rostot tartalmaz, már nem is olyan lehetetlen teljesíteni az ajánlott napi bevitelt.

        (WEBBeteg - Cs.K., Forrás: npr - Lektorálta: Dr. Osikóczki Orsolya)

        Legutóbb frissült:
        Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
        • WEBBeteg.hu
      • Legfrissebb cikkek
      • Önök ajánlották
      • A vastagbélrák rizikófaktorai és tünetei

        Milyen idős kortól fordulhat elő a vastag-, illetve a végbél daganatos betegsége? - Az orvos válaszol.

        Crouzon-szindróma

        Mi okozza, milyen tünetekkel jár, és hogyan kezelhető ez a ritka genetikai betegség?

        A vérszegénység tünetei

        Milyen tünetek esetén gondoljunk vérszegénységre? Jelek, melyek alapján felmerülhet a betegség gyanúja.

        A lábgomba kialakulása

        A gomba a talp bőrén és a lábujj közötti részek nedves zugaiban telepszik meg. Kik fertőződhetnek meg legkönnyebben?

      •  





        Hozzászólások (0)