• Magyar genetikus a rák kockázatait vizsgáló világméretű programban

Magyar genetikust hívtak meg a BRCA-kihívás világméretű programjába. A mellrák kockázatával összefüggő BRCA1 és BRCA2 génekről elnevezett nemzetközi programba másik három európai genetikai központ vezetője mellett Oláh Editet, az Országos Onkológia Intézet osztályvezetőjét hívták meg - áll az intézet MTI-hez eljuttatott közleményében.

A mellrák rizikófaktorai

A mellrák kialakulása több tényezőre vezethető vissza, konkrét külső hatáshoz nem köthető. A mellrák nem lehet egy bizonyos életforma következménye. Ez azonban sajnos fordítva is igaz: a rendkívül egészségtudatos életvitel sem akadályozhatja meg kialakulását. Bárkinél előfordulhat. A mellrák rizikófaktorai.>>

A világméretű összefogás a nagy genetikai rákkockázattal élők klinikai ellátásának javítását szolgálja. A BRCA1 és BRCA2 gének csaknem 20 évvel ezelőtti felfedezése óta világszerte egymilliónál több nőt és férfit vizsgáltak meg, hogy jelen vannak-e náluk e gének öröklött mutációi.

A genetikai vizsgálatok eredményei révén sok emberi életet lehetett megmenteni. Ugyanakkor még mindig nem ismeretes azoknak a genetikai változásoknak a teljes köre, amelyek hajlamosítanak daganatos megbetegedésekre. Sőt, a már ismertek klinikai jelentősége sem határozható meg pontosan minden esetben.

Stephen J. Chanock, az amerikai Nemzeti Rákkutató Intézet (NCI) Daganat-epidemiológiai és Genetikai Részlegének igazgatója vezetésével a közelmúltban globális összefogást hirdettek.

Világméretű referencia-adatbázis kialakítását tervezik azzal a céllal, hogy az öröklött génváltozások szerepét pontosan meghatározzák az emlő-, a petefészekrák és más tumorok kialakulásában, és ezáltal javítsák a BRCA1 vagy BRCA2 mutációt hordozók klinikai ellátását, elsőként a BRCA1 és BRCA2 gének kutatásával kapcsolatban.

A programhoz olyan vezető molekuláris diagnosztikai laborokat hívtak meg, ahol nagy tapasztalat áll rendelkezésre és sikeresen alkalmazzák az új genetikai technikát (NGS). Európából három másik genetikai központ vezetője mellett Oláh Edit akadémikus kapott meghívást.

Az Országos Onkológiai Intézetben az Oláh Edit professzor vezette munkacsoport 20 éves tapasztalattal rendelkezik a daganatos megbetegedésekre hajlamosító genetikai változások kutatásában. Az elmúlt két évtizedben az intézet klinikusaival együttműködve genetikai teszteket biztosítanak a nagy genetikai rákkockázattal élők kiszűrésére, segítve a betegség korai felismerését, megelőzését és a terápiás döntések meghozatalát.

Kásler Miklós, az Országos Onkológiai Intézet főigazgató főorvosa az MTI-nek elmondta: létrejöttek genomikai profillal olyan magánlaborok, amelyek tevékenysége sok etikai, jogi és terápiás problémát vet fel. "A nemzetközi összefogás arra vonatkozik, hogy a genomikát arra használják, amire való" - magyarázta az onkológus professzor.

Kiégés szindróma

Dr. Balogh Katalin

Azokat sújtja, akik munkájuk során társadalmi segítő funkciót látnak el.

Mi az a divertikulózis?

Dr. Mármarosi István

Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

Daganatmentessé tettek egy előrehaladott mellrákban szenvedő nőt

Először sikerült teljesen daganatmentessé tenni egy előrehaladott és már áttétes mellrákban szenvedő nőt egy áttörő terápiával, amely a beteg saját immunrendszerének erejét használta fel a daganatok elleni küzdelemben.

Az agydaganatok szövettani típusai, és a betegek kilátásai

A daganatos betegségek, így az agydaganatok (központi idegrendszeri daganatok) is lehetnek jó és rosszindulatú elváltozások. Ezt a szövettani kép alapján határozzák meg a patológus szakorvosok, melyhez egységes osztályozási rendszereket fejlesztettek ki. A központi idegrendszert érintő daganatok kórlefolyását viszont erősen befolyásolja a daganat elhelyezkedése, valamint növekedésének üteme.

Nem a gyengeség jele, ha segítséget kérünk

A daganatos megbetegedések egyre többször fordulnak elő társadalmunkban. Fontos, hogy a betegséget minél hamarabb felismerjük, és megkapjuk a számunkra legmegfelelőbb ellátást. A testi kezelés mellett azonban a betegség lelki oldalát sem szabad elhanyagolni. A lelki támogatás akár a család, akár egy pszichológus bevonásával hatalmas segítség lehet a kór leküzdésében. Erről kérdeztük Désfalvi Judit pszichológust.

Rákkeltő anyagok - Egészségügyi jelentés

Az Amerikai Rák Társaság egy korábbi jelentésében megtalálható a leginkább rákkeltő anyagok listája. A toplistán a többműszakos munka is helyet kapott.

Daganatos betegségek és fájdalomcsillapítás

Nemzetközi felmérések alapján a rosszindulatú daganatos megbetegedésben szenvedők közül minden harmadik egyén érez fájdalmat a betegség felfedezése után és ellátása során. Ez az arány a betegek halála előtt megközelítheti a 80 százalékot is.

A biológiai alapkutatást és a személyre szabott daganatterápiát is segíti szegedi kutatók „beszélgető szoftvere”

A képelemző program intelligens kérdésfeltevéssel kommunikál a biológussal/patológussal, és a szakember válaszai alapján folyamatosan tanul.

• Hirdetések
      • Partnereink hírei
        A hiperhidrózis egy kellemetlen egészségügyi probléma, amire van hatékony orvosi megoldás.
        Ginzengtartalmú készítmény, számos gyógyhatással. Tudjon meg többet! (x)
        Gyakorisága a kor előrehaladtával nő, de bármely életkorban kialakulhat.
      • Orvos válaszol