• Egy új DNS-teszttel korai szakaszban lehet felismerhető a bélrák

Egyes tesztekkel megkülönböztethető lehet a bélfalon jelentkező jóindulatú polip és a bélrák. A megállapításra brit kutatók jutottak két gént és azok hatását vizsgálva.

Az eredmény azért fontos, mert miközben nem minden polip lesz rákos, csaknem valamennyi bélrák polipokból fejlődik ki.

A cambridge-i egyetem kutatóinak tanulmánya a British Medical Journal csoporthoz tartozó Gut című szakfolyóiratban jelent meg. A vizsgálatban 261 mintát elemeztek, melyek vagy jóindulatú polipból, vagy a bél tumorjából származtak. A tudósok különösen az úgynevezett DNS-metilációra figyeltek, mert úgy vélik, ez alapvetően fontos az élet folyamataiban.

Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt!

Az egészséges sejtekben a DNS-molekulához kapcsolódó kis méretű metil-csoportok vannak jelen, melyek - más feladatuk mellett - megakadályozzák, hogy bizonyos gének által kódolt fehérjék termelődni kezdjenek. Rákos sejtekben azonban ez a folyamat "elromolhat", a metilációs mintázat megváltozhat.

Korai diagnosztizálás válik lehetővé

Mint Ashraf Ibrahim kutatásvezető elmondta, ezeknek a molekuláris változásoknak a tanulmányozása segítheti, hogy a bélrákot sokkal egyszerűbben diagnosztizálják a jövőben. A kutatók több olyan helyet azonosítottak, ahol ezek a molekuláris jelzők károsodhatnak, és kimutatták a rák kifejlődésével való összefüggésüket.

A rák kialakulásának hátterében álló molekuláris folyamatot vizsgálva olyan jelzőket sikerült detektálni, melyek egykor tesztelésre is alkalmasak lesznek - vélekedett Ibrahim. A korai diagnózis és kezelés pedig alapvető a gyógyulás érdekében a béldaganatok esetében is.

Mielőbb forduljon orvoshoz!

Az egészségügyet érheti sok kritika, ám ez nem változtat azon: az orvosok csak azokon tudnak segíteni, akik elmennek hozzájuk szűrésekre, illetve egy-egy panaszuk kivizsgáltatásával nem várnak hónapokat, éveket.
        Ne halogassa az orvoshoz fordulást!>>

Koleszterincsökkentés

Dr. Vajda Orsolya

Mi alapján választ gyógyszert az orvos? Mennyi ideig kell szedni?

Mi az a divertikulózis?

Dr. Mármarosi István

Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

Székrekedés, gondok a WC-n: bélrák is okozhatja

Az állandósult székrekedés mint gyakran elhallgatott vagy bagatellizált probléma enyhítésével időben foglalkozni kell, mert nemcsak zavaró tüneteket (puffadást, kellemetlen leheletet) vonhat maga után, hanem rizikótényezőt jelent komoly betegségeknek is.

Mennyi kávét igyunk egy nap?

Kutatások bizonyítják, hogy a koffein csökkenti a depressziót és a béldaganatok kialakulásának kockázatát, növeli a sportteljesítményt, ugyanakkor igaz az is, hogy felelőtlenül fogyasztva növeli a stresszt, a csontritkulás és a szívproblémák esélyét, olyannyira, hogy még hirtelen szívmegálláshoz is vezethet. De akkor mennyi is az annyi, mennyit igyunk belőle és mikor?

Az antibiotikum tartós szedése a bélrák előfutárának tekintett sejtszaporulatot idézhet elő

A hosszú időn át antibiotikumot szedőknél nagyobb eséllyel alakulnak ki a bélrák előfutárának tekintett sejtszaporulatok egy új kutatás szerint.

Az életmód nagyobb hatással van a bélrák kockázatára, mint a genetika

Spanyol onkológusok kimutatták, hogy az életmód nagyobb hatással van a kolorektális daganat (vastag- és végbélrák) kialakulásának kockázatára, mint a genetika.

Apa csak egy van!?

Az apaság intézménye nem merül ki csupán a gyermeknemzésben - ennél jóval több és összetettebb: az életre szóló érzelmi kötődésen túl a férfi számára voltaképpen egy fontos szerep, identitás, feladat, kihívás és lehetőség is egyszerre. Probléma akkor merülhet fel, ha felvetődik a gyanú, hogy a gyermek biológiai apja esetleg nem azonos az őt nevelő apával...

Ígéretes eredmények a bélrák leheletből való szűrésével

Az esetek több mint háromnegyedében sikeresen diagnosztizálta a páciensek leheletéből a bélrákot egy új típusú szűrőteszt.