• Az antioxidánsok növelhetik a cukorbetegség kialakulásának kockázatát?

Az antioxidánsok a sejteket érő oxidatív stressz ellen lépnek fel azáltal, hogy megelőzik a töltéssel bíró, a sejteket károsító szabadgyökök elszaporodását. E hatásuk miatt kedvelt étrend-kiegészítővé váltak. Tony Tiganis kutatási eredményei szerint azonban a kép ennél összetettebb.

Egérkísérletek azt mutatják, hogy a sejtkárosodástól védő antioxidáns étrend-kiegészítők hatása összetettebb, mint eddig gondolták: inzulinrezisztenciához vezethetnek, ezáltal növelhetik a diabétesz kialakulásának esélyét - közölték kedden megjelent tanulmányukban ausztrál kutatók.

Antioxidáns-forrásaink

Az antioxidánsok egy része csak növényi táplálékkal kerülhet be szervezetbe (vitaminok, flavonoidok), mások az emberi szervezetben is képződnek, pl.: az antioxidáns hatású enzimek (kataláz, glutation-peroxidáz, szuperoxiddizmutáz, stb.), a szőlőcukor, vagy a húgysav. Közismert antioxidánsok az A-, a C-, és az E-vitamin, a béta-karotin, a flavonoidok, az izoflavonoidok, a fenolsavak, a szelén, a Q10 (más néven ubikinon) molekula.

"Tanulmányunk szerint a 2-es típusú (felnőttkorinak is nevezett) diabétesz korai szakaszában ezeknek az antioxidánsoknak a használata rosszat tesz" - írta közleményében Tony Tiganis, az ausztráliai Monash Egyetem munkatársa, akinek vizsgálati eredményei a Cell Metabolism című szaklap kedden megjelent számában láttak napvilágot.

E hatásuk miatt kedvelt étrend-kiegészítővé váltak. Tiganis kutatási eredményei szerint azonban a kép ennél összetettebb.

Az általa vezetett kutatócsoport 12 héten át nagy zsírtartalmú, ezáltal nagy oxidatív stresszt jelentő étrenden tartotta a kísérleti egereket. A rágcsálók egyik csoportjából hiányzott egy enzim, amely segít megküzdeni az oxidatív stresszel.

Nem tett jót a kísérleti egereknek az antioxidáns?

Megállapították, hogy az enzimhiányos egereknél kisebb valószínűséggel alakult ki inzulinrezisztencia, amely a cukorbetegség kialakulásának korai jelzője. Amikor azonban antioxidánst adtak az enzimhiányos állatoknak, elveszítették előnyüket, és romlott diabéteszes állapotuk.

Figyeljen oda Ön is, hogy mit eszik!

Tiganis úgy véli, hogy az oxidatív stressz nem mindig károsítja a szervezetet, előfordul, hogy ártó enzimek működését gátolja, az antioxidáns adagolása pedig ronthatja ezt a védőhatást.

A kutató figyelmeztetett, hogy vizsgálati eredményeik egerekre vonatkoznak, humán tanulmányok még nem készültek.

"Meggyőződésem szerint az egyébként egészséges egyéneknek nem kellene antioxidánst szedniük, fontosabb lenne, hogy inkább egészségesen étkezzenek, és mozogjanak" - mondta el Tiganis.

Hgb (haemoglobin)

Dr. Dobi Gyöngyi

Mennyi a normálértéke? Mi okozhatja azt, ha a szintje eltér a normál tartománytól?

Kiurgó pulzus

Kardioközpont

Mindenképpen utána kell járni, milyen oka lehet a jelenségnek, majd kezelni.

Ezért kell odafigyelnie a szívére, ha cukorbeteg!

A cukorbetegségben szenvedőknél - a betegség érrendszerre gyakorolt hatásai miatt – fokozottabb a szívbetegségek kockázata. A szívbetegségre számos egyéb tényező is hajlamosíthat, közülük az egyik legismertebb az elhízás. Vajon mi minden növelheti még a szív- és érrendszeri szövődmények kialakulását cukorbetegeknél?

Az éjszakai műszak a feje tetejére állítja a bioritmusunkat

Tapasztalták már, hogy egy át nem aludt éjszaka után másnap képtelenek koncentrálni, fejfájással, szédüléssel küszködnek? A rossz komfortérzethez az is elég, ha rosszul és kevesebbet alszanak ahhoz képest, amit megszokott a szervezetük. Elképzelni is nehéz, hogy miként élik meg a nappali ténykedésüket azok, akik rendre éjszakai vagy váltott műszakban dolgoznak.

Közel 1500-an vettek részt a Cukorbeteg Egyesületek Országos Szövetségének rendezvényén

A május 12-én második alkalommal megrendezett „Botra fel” elnevezésű rendezvényén rengetegen vettek részt. A 18 vidéki városban és 2 budapesti helyszínen megtartott, nordic walking oktatással egybekötött séta célja az volt, hogy felhívja a figyelmet az életmód és mozgás fontosságára, amelyek segítségével a diabétesz jobban ellenőrzés alatt tartható.

Stresszes? Ellenőriztesse a vércukorszintjét!

A cukorbetegség sokszor már csak előrehaladott stádiumban okoz tüneteket, azonban tudnunk kell, hogy számos tényező hajlamosít a kialakulására. Dr. Marton Anna, belgyógyász, kardiológus, diabetológus a stresszről mint önálló rizikófaktorról beszélt.

A neuropátia szűrése májustól már Heves megyében is elérhető

Dr. Vácity József, a Markhot Ferenc Oktatókórház és Rendelőintézet főigazgatója és Dr. Kádár Éva, a Wörwag Pharma Kft. ügyvezető igazgatója 2018-án ünnepélyesen átadták használóinak a Markhot Ferenc Oktatókórház és Rendelőintézetben működő Heves Megyei Neuropathia Centrumot, melynek vezetője Dr. Harcsa Eleonóra főorvos. A centrum Heves megyéből fogad betegeket.

A lenmag fogyasztásának szervezetre gyakorolt hatásai

A lenmag magas fehérjetartalmú, rostokban, B-vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag. Kiemelkedő a tiamin-, magnézium- és foszfortartalma. Mégis, az utóbbi időkben számos tudományos publikációban tanulmányozott, egészségre gyakorolt kedvező hatását a benne lévő különleges olajokra és lignánokra lehet visszavezetni.