• Ehetek burgonyát IR-esként?

        Szerző:
        WEBBeteg

        Az inzulinrezisztenciásoknak egy meghatározott szénhidráttartalmú diétát kell követniük, ami már önmagában sem egyszerű, odafigyeléssel, folyamatosan egyeztetve a dietetikussal azonban nem korlátozásnak fogjuk megélni az étrendünket! Varga Dórát, a Budai Endokrinközpont dietetikusát kérdeztük.

        Az IR-étrend alapja a rendszeres, meghatározott szénhidrát tartalmú személyre szabott étkezés, melyben érdemes minél kevesebb gyors vércukorszint emelkedést okozó alapanyagot fogyasztani. Fontos, hogy nem kell teljes mértékben elhagyni a szénhidrátokat az étrendből, csupán a minőség, mennyiség kérdését kell rendbe tenni, és meg kell ismernie az IR-esnek, hogyan tud jó ételkombinációkat összeállítani, hogy finomakat egyen megfelelő vércukor – és inzulinszint elérése mellett.

        Hirdetések

        Az sem mindegy, hogyan fogyasztjuk

        A sokak által kedvelt köret, a burgonya is sajnos magas glikémiás indexű/GI-értékű, azaz gyorsan felszívódó szénhidrátok közé tartozik, ezért sok IR-es teljesen kiiktatja az étkezéséből. A krumpli önmagában ugyan mindig gyorsan felszívódik, az étrend tervezésnél azonban rendszeresen elfeledjük, hogy egy-egy alapanyagot nem önmagában, hanem egyéb élelmiszerekkel kombinálva eszünk meg, melyek mind-mind befolyásolják az elkészült étel vércukorszint emelő képességét. Az sem mindegy, miként készítjük el a burgonyát: a püré például magasabb glikémiás indexű, mint a héjában főtt krumpli, hiszen a pürésítés minden esetben gyorsítja egy alapanyag felszívódását.

        Amennyiben a kedvelt burgonyaköret mellé fogyasztunk pl. egy-egy szelet húst, akkor egy fehérjében gazdag alapanyag jelenléte miatt már kisebb a burgonya vércukorszint-emelő képessége. Ha mindezt még egy nagy tál friss salátakeverékkel is kombináljuk, akkor egészen szép mennyiségű rosttartalommal is ki tudjuk egészíteni az étkezést. Ezt fokozhatjuk: ha a salátánkra még egy kevés hidegen sajtolt növényi olajat is locsolunk (pl. olívaolaj, tökmagolaj, lenmagolaj, stb.), akkor jó minőségű zsiradék hozzáadásával kihozhatjuk a lehető legjobbat egy burgonyás köretből, és nem is lesz olyan gyors vércukorszint emelő hatása!

        Nagyon fontos, hogy ne korlátozásnak éljük meg az inzulinrezisztens étrendet, hanem tanuljuk meg tudatosan befolyásolnia az ételek vércukorszint-emelő képességét megfelelő és értékes alapanyagok kombinációival, jó ételkészítési technológiákkal – tanácsolja Varga Dóra.

        Ne mondjunk le kedvenc ételeinkről, mert akkor hamar tarthatatlanná tesszük a diétánkat, hanem tanuljuk meg megfelelő mértékben, mennyiségben, jó alapanyagból elkészítve a mindennapi étkezésbe illeszteni azt. Természetesen mindenkinél egyénre szabott étrend összeállítására van szükség, hiszen másképp tolerálja a szervezetünk a magasabb glikémiás indexű ételek fogyasztását. Érdemes próbálkozni, és dietetikus szakember segítségét kérni a személyre szabott étrend megtervezése során.

        Ez is érdekelheti Inzulinrezisztenciás és gluténmentes étrend egyszerre

        (Budai Endokrinköznpont - Varga Dóra, dietetikus)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Ízületi fájdalmak gyötrik?

        WEBBeteg

        Egyszerű és célzott fájdalomcsillapítás masszázsfej segítségével. (x)

        Miért fáj a hátam?

        WEBBeteg

        A hátfájás az egyik legfőbb közegészségügyi probléma a világon. (x)

        Az inzulinrezisztencia szövődményei

        Gyakran mondják a cukorbetegség diagnózisa alkalmával, hogy a cukoranyagcsere-zavar már 5-10 éve fennállhat. Gyakorlatilag az inzulinrezisztencia a 2-es típusú cukorbetegséget megelőző állapot.

        IR, PCOS, cukorbetegség - Egyszerűbb és pontosabb vizsgálat érhető el

        A felsorolt betegségek gyanúja esetén, a terheléses vércukorvizsgálat helyett elvégezhető az adiponektin értékének meghatározása. Prof. Balázs Csaba endokrinológus, a Budai Endokrinközpont orvosa elmondta, hogy a korábbinál lényegesen egyszerűbb és az érintettek számára kevésbé megterhelő vizsgálathoz elegendő egy vérvétel, és nem szükséges a sok esetben kellemetlen mellékhatásokat okozó cukoroldat elfogyasztása.

        Vezető meddőségi ok: PCOS

        A PCOS és az inzulinrezisztencia egy olyan tünetegyüttes, mely egyre gyakoribb a fiatal felnőtt nők körében, és amely manapság az egyik leggyakoribb vezető női meddőségi ok. Hogyan kezelhető? Milyen terápiás lehetőségek léteznek?

        Hormonális probléma is okozhatja, ha túlsúlyos a gyerek

        A testsúly mind a felnőtteknél, mind a gyermekeknél igen kényes téma, hiszen nagy befolyással van az ember egészségére, életkilátására és önbecsülésére. Természetesen azt, hogy valaki túlsúlyos vagy vékony, a genetika és mellette a mozgás és a táplálkozás befolyásolja.

        Az inzulinrezisztencia az egész hormonháztartásra hatással van

        A fokozott szőrnövekedés, a pattanásos bőr, a túlsúly és a menstruációs zavarok, mind az inzulinrezisztencia tünetei, bár meglétük nem törvényszerű. Figyelemfelkeltő panaszok híján sokan nem is gondolnak arra, hogy náluk is fennállhat a probléma, illetve nem fordulnak hétköznapinak tűnő tüneteikkel orvoshoz, viszont érdemes tudni, hogy a betegség az egész hormonrendszerre negatív hatással van.

        Tudja meg, vajon önnél is fennáll-e az inzulinrezisztencia gyanúja!

        Napjainkban egyre több nő és férfi kapja kézhez a diagnózist, miszerint inzulinrezisztenciában szenvednek, melyet csak egy hajszál választ el a 2-es típusú cukorbetegségtől. Ennek hátterében a genetikai tényezőkön túl a mozgáshiány, az egészségtelen táplálkozás és a túlsúly áll, tehát erősen életmódfüggő betegségről van szó.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA