• Prediabétesz diéta: mit együnk, ha több a cukrunk a kelleténél?

        Szerző:
        WEBBeteg

        A prediabétesz állapot a cukorbetegség előszobájának is tekinthető, mivel ekkor a vércukorszint már a normál érték fölé emelkedett, noha még nem éri el a kóros értéket. Bár a prediabéteszben szenvedők aránya nem pontosan ismert, egy vizsgálat alapján minden harmadik brit felnőtt érintett és a CDC adatai szerint az USA-ban is hasonló az arány.

        A megelőzési tervek két kulcseleme az egészséges étkezés és a rendszeres testmozgás. 
        A 2001-es amerikai Diabetes Prevenciós Program eredménye arra utal, hogy a prediabétesz prevenciós terv első évében elért, átlagosan 6,8 kg fogyás 3 éven át 58%-kal csökkenti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát. A John Hopkins Egyetem kutatói szintén arra jutottak, hogy a megfelelő étrend és a testmozgás segíthet a 2-es típusú diabétesz megelőzésében. A prevenciós terv első évében a két módszer kombinált alkalmazásával elért legalább 10%-os testsúlycsökkenéssel 3 éven belül 85%-kal csökkent a 2-es típusú diabetes kockázata.

        Bővebben A cukorbetegséget megelőző állapotról részletesen

        Étkezési tanácsok a cukorbetegség elkerüléséhez

        A diétát többféleképpen is megtervezhetjük. A Mayo Clinic az alacsony zsír- és kalóriatartalmú, rostdús élelmiszereket ajánlja, vagyis sok zöldség, gyümölcs, teljes kiőrlésű gabonafélék, sovány húsok és fehérjedús hüvelyesek fogyasztását, továbbá, hogy kerüljük a mesterséges és hozzáadott cukrokat illetve zsíros ételeket.

        Hirdetések

        A megfelelő étrend összeállításában a glikémiás index (GI) nyújt hasznos segítséget, mely azt jelzi, hogy az adott élelmiszer mennyire befolyásolja a vércukorszintet. Bizonyos szénhidrátféleségek emésztése lassú, így fokozatosan szabadulnak fel, míg mások gyorsan lebomlanak és hirtelen megemelik a vércukorszintet. Mivel a prediabetes prevenciós terv elsődleges célja az egyenletes vércukorszint elérése, a diéta alapját az alacsony és közepes glikémiás indexű élelmiszerek jelentik.

        55 alatti glikémiás index esetén a vércukorszint lassan emelkedik, míg 70 feletti értéknél hirtelen felszökik. Az 56-69 GI érték közepesnek tekinthető, vagyis az ebbe a tartományba eső élelmiszerek mérsékelt iramban növelik a vércukorszintet.

        Ránézésre nem könnyű meghatározni egy élelmiszer glikémiás indexét, de néhány általános szabály segít az eligazodásban:

        • A finomított cukrot tartalmazó ételek általában magasabb glikémiás indexszel rendelkeznek, mint az alacsony zsírtartalmú, természetes cukrokat tartalmazó ételek.
        • A teljes kiőrlésű gabonafélék glikémiás indexe általában alacsonyabb, mint a fehérlisztből készült kenyérféleségeké, fehér rizsé vagy finomított gabonaféléké.
        • Az édesburgonya, a zöldségek zöme, a nyers gyümölcsök és zöldségek és hüvelyesek glikémiás indexe alacsonyabb, mint a burgonyához hasonló keményítőtartalmú zöldségeké.
        • Minél érettebb a gyümölcs, annál nagyobb a glikémiás indexe.
        • Az alacsony vagy csökkentett zsírtartalmú tej és tejtermékek glikémiás indexe alacsonyabb, mint a zsíros tejé vagy tejtermékeké.
        • A durumlisztből készült tésztafélék glikémiás indexe alacsony, mivel másként kötik meg a keményítőt.
        • A zöldséges tészták glikémiás indexe szintén alacsony.
        • Az előfőzött rizs, basmati vagy barna rizs glikémiás indexe a jázmin vagy apró szemű rizsénél alacsonyabb.
        • A halak glikémiás indexe többnyire alacsonyabb, mint a sertés, baromfi vagy marhahúsé.
        • A házi zabpehely glikémiás indexe alacsonyabb, mint a bolti változatoké.

        A prediabétesz rizikófaktorai

        A diabéteszhez hasonlóan a prediabétesz is anyagcserezavar, így minden olyan dolog, amely megzavarja a szervezet anyagcseréjét, a tápanyagok felszívódását vagy raktározását, befolyásolhatja ezt a kórállapotot. Prediabéteszben a vércukorszint emelkedését az elégtelen inzulintermelés vagy a sejtek inzulinra adott nem megfelelő reakciója okozza.

        Az életkor, a testsúly, és a fizikai aktivitás szintén szerepet játszik a cukorbetegséget megelőző állapot kialakulásában. A legnagyobb kockázat általában a 40 év feletti, mozgásszegény életmódot folytató, túlsúlyos embereket érinti.

        Tudjon meg többet! Milyen betegségekkel áll összefüggésben a mozgáshiány?

        Ugyanakkor az etnikai hovatartozás és kulturális hatások sem mellékesek. Azokban az országokban, ahol több a cukorbeteg, több a prediabéteszes is. Kialakulásának szempontjából fokozott veszélyben vannak a Csendes-óceáni szigetlakók, a Dél-ázsiaiak, valamint Afrika és a Karib-térség lakói, illetve ázsiai, afrikai, spanyol vagy latin felmenők az USA-ban élő leszármazottai.

        További kockázati tényezők:

        • cukorbetegségben szenvedő közvetlen hozzátartozó
        • magas vérnyomás
        • magas triglicerid szint
        • alacsony, nagy sűrűségű lipoprotein (HDL) koncentráció
        • hasi elhízás
        • bizonyos kórállapotok, pl. policisztás ovárium szindróma (PCOS), terhesség alatti diabétesz, illetve a férfiaknál alacsony tesztoszteronszint
        • szívbetegség

        Prediabéteszre figyelmeztető jelek

        A prediabétesz tüneteit gyakran nehéz felismerni, sőt, olykor teljesen tünetmentes.
        A leggyakoribb jel a gyakori vizeletürítés és a fokozott szomjúságérzet. Az állandóan emelkedett vércukorszint miatt a beteg fáradékony, nehezen koncentrál, testsúlya gyakran ingadozik.  Előfordulhat bőr sötét elszíneződése is a nyak, a könyök, a térd és az ujjpercek környékén. Figyelmeztető jel lehet továbbá, ha az egyébként banális sebek és horzsolások nehezebben gyógyulnak.

        Bővebben Nehezen gyógyuló sebek ellátása

        Megelőzési lehetőségek

        A prediabétesz kezeléséhez leginkább az étrend, a testmozgás és a fogyás helyes kombinációjára van szükség. A prevenciós terv fő célja az egyenletes vércukorszint fenntartása, ami a felesleges cukrot felhasználó testmozgással és alacsony glikémiás indexű élelmiszerekből álló diétával érhető el.

        Az Ausztrál Sporttudományi Intézet javaslata szerint a prediabéteszes embereknek heti 210 perc mérsékelt intenzitású vagy 125 perc intenzív mozgásra van szükségük. Az Amerikai Diabetes Szövetség (ADA) heti legalább ötször, de lehetőleg minden nap 30 perc testedzést javasol, ami bármilyen edzésforma, azaz kocogás, ütemes séta, flexibilis vagy erősítő edzés is lehet. A mozgással a szervezet elégeti a felesleges cukrot, amit egyébként zsír formájában raktározna.

        Számos új kutatás hozzájárult a preventív intézkedések listájának bővítéséhez. Az American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine orvosi szaklap hasábjain megjelent friss tanulmány megállapította, hogy a folyamatos pozitív légúti nyomás (CPAP) terápiás készülék csökkenti az alvási apnoéban szenvedők vércukorszintjét, így ha valaki kezelteti az alvászavarát, az hatással lehet a prediabéteszére is.

        A cukor ugyanakkor az elfogyasztott ételekből kerül a szervezetbe, ezért a prevenció legfontosabb eleme a helyes diéta.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Jó tanácsok betegeknek

        A prediabéteszesknek kerülniük kell az olyan helyzeteket, amelyek jelentősen megváltoztathatják a vércukorszintet, például nem szabad éhezniük. A rendszeresen, helyes adagokban fogyasztott étel a siker záloga. Fontos a kiegyensúlyozott tápanyagtartalom, vagyis hogy az étel megfelelő mennyiségű zsírt, fehérjét és szénhidrátot tartalmazzon.

        Egy szigorú diéta során kihívást jelenthet egy-egy éttermi vacsora vagy vendégmeghívás. Ilyen esetekben kérjünk fél adagot, válasszunk inkább előételeket, és az is célravezető, ha előre tájékozódunk az étterem kínálatáról.

        WEBBeteg logo


        Forrás: WEBBeteg
        E. M. M., fordító, medicalnewstoday.com
        Lektorálta: Dr. Piros Zsuzsanna

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Kötőhártya-gyulladás

        Dr. Juhász Levente Ákos

        Mi jelzi, ha kötőhártya-gyulladása lehet gyermekének? Mikor forduljunk orvoshoz?

        Miért fáj a hátam?

        WEBBeteg

        A hátfájás az egyik legfőbb közegészségügyi probléma a világon. (x)

        Veszélyes kombináció: magas vérnyomás és prediabétesz

        A magas vérnyomás és a prediabétesz együttes jelenléte sokkal komolyabb veszélyt jelent a szervezetnek, mint külön-külön. Dr. Vaskó Péter, a Budai Kardioközpontkardiológusa az összefüggésekre hívta fel a figyelmet.

        A tojásallergia tünetei

        Egyre gyakoribb a tojásallergia kialakulása, Magyarországon nagyjából a lakosság 1 százaléka allergiás a tyúktojás valamely összetevőjére. A diagnózis legtöbbször gyermekkorban születik meg, hiszen az első tünetek akkor válnak nyilvánvalóvá, mikor a hozzátáplálás megkezdődik.

        Súlyos vagy krónikus májbetegség - A bevitt tápanyagok és a diéta szerepe

        Májbetegségek fennállása esetén jellegzetesen csökken az étvágy, így a bevitt kalória- és tápanyagmennyiség is kevesebb. Emellett a máj betegsége e létfontosságú szerv raktározó funkciójának kiesését eredményezi, amely miatt a betegeknél rendszerint tápanyag- és vitaminhiány alakul ki. Mindezek miatt fontos, hogy ebben az időszakban jobban odafigyeljünk a táplálkozásra.

        Puffadás és teltségérzés - Elfogyasztott ételek és az életmód

        Tekintettel arra, hogy a puffadás és a teltségérzés hátterében számos életmódbeli és táplálkozási hiba, illetve gasztroenterológiai elváltozás állhat, a kezelés minden esetben a kiváltó októl függ. A legtöbb esetben azonban a tünetek enyhülését és megszűnését érhetjük el a mindennapi szokásaink megváltoztatásával.

        A dietetikus javaslatai 1-es típusú cukorbetegeknek

        Az 1-es típusú cukorbetegnek étrendje összeállításakor nagyfokú tudatosságra van szüksége. A diéta azt jelenti, hogy megválasztja a fogyasztani kívánt ételek, italok mennyiségét és minőségét, ahelyett, hogy egyszerűen csak csökkentené azokat.

        2-es típusú cukorbeteg? Figyel a vércukrára? Vigyázzon a szívére is!

        A cukorbetegség egy olyan krónikus betegség, mely a föld lakosságának jelentős részét érinti. A Nemzetközi Cukorbetegség Szövetség (IDF) szerint a világon több mint 415 millió ember szenved cukorbetegségben, melyből 193 millió beteg nincs is diagnosztizálva. Becsléseik szerint 2040-re a cukorbetegek száma 642 millióra nő majd világszerte1.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA