• Ezekkel károsítjuk leginkább csontjainkat

        Szerző:
        WEBBeteg

        Milyen tevékenységek vagy élelmiszerek lehetnek káros hatással a csontrendszerünkre? Összegyűjtöttük, hogy mire érdemes odafigyelnie, ha meg akarja óvni csontjait.

        Túl sok só

        Minél több sót fogyasztunk, a szervezet annál több kalciumtól szabadul meg, azaz károsítja a csontjainkat. A kenyér, sajtok, chips és felvágottak mind sok sót tartalmaznak! Nem kell, hogy teljesen lemondjon róla, de próbálja meg napi 2300 mg alatt tartani a fogyasztását!

        Mértéktelen tv-nézés

        Nincs azzal semmi gond, ha megnézi a kedvenc sorozatát, de ha szokássá válik, hogy órákat tölt a képernyő előtt, nem jut elég ideje a testmozgásra, ami kihat a csontok egészségére is. A testmozgás ugyanis erősíti a csontokat. Ehhez a legjobb mozgásforma, ha a lábaknak az egész testsúlyt cipelniük kell - ilyenkor ugyanis a csontoknak és az izmoknak a gravitáció ellen kell dolgozniuk.

        Hirdetések

        Hosszú kerékpározás

        Amikor kerékpárral megy dolgozni, vagy a hétvégén kirándulni, a szíve, a tüdeje és a csontjai is erősödnek. Mivel a biciklizés során nem cipeljük a saját súlyunkat, mint sétáláskor, futáskor vagy túrázáskor, a csontsűrűséget sem növeli ez a tevékenység.

        Amennyiben Ön lelkes kerékpározó, fontolja meg egy-egy súlyzós edzés bevezetését a heti programjába, vagy kösse össze a biciklizést olyan más szabadidős programokkal, mint a túrázás, úszás (a víz ellenállása segíti a csontokat), tánc vagy tenisz.

        Túl sok idő a lakásban

        Lehet, hogy többet kéne kimozdulnia: a szervezet a napfényen D-vitamint termel. Önmagában már 10-15 perc is elegendő heti pár alkalommal! Azonban ne vigye túlzásba, hiszen a napon töltött túl sok idő növeli a bőrrák kialakulásának kockázatát!

        Emellett az, hogy mennyi D-vitamint tudunk előállítani, függ az életkortól, a bőrszíntől, az adott évszaktól és a lakóhelytől is.

        Fogyasszon D-vitaminnal dúsított gabonaféléket, gyümölcsleveket és tejtermékeket, valamint kérdezze meg orvosát, hogy szüksége van-e D-vitamin étrendkiegészítő alkalmazására.

        Még egy koktél

        Ha elmegy szórakozni, még egy kör alkohol szinte természetesnek hangzik. Azonban, ha meg akarja előzni a csontritkulást, korlátozza az alkoholfogyasztását! Nőknek napi egy, férfiaknak napi két pohár alkoholnál több fogyasztása nem ajánlott, hiszen az alkohol befolyásolja a szervezet kalcium felszívó képességét.

        Egyes italok

        A túl sok szénsavas üdítő árthat a csontoknak. Noha további kutatásra van szükség, egyes tanulmányok szerint a csontritkulás összefüggésbe hozható ezeknek az üdítőknek a koffein és foszfor tartalmával. A túl sok kávé- és teafogyasztás is csökkenti a csontok kalciumtartalmát.

        Milyen veszélyekkel jár a csontritkulás?
        Az oszteoporózis alattomos betegség, kezdetben semmilyen klinikai tünetet nem okoz. Első jele egy kisebb baleset, például egyszerű elesés miatti csonttörés lehet, előrehaladott formájában azonban már a mindennapi élet biztonságát is veszélyezteti.

        Tudjon meg többet! Csontritkulás (oszteoporózis)

        Búzakorpa tejjel

        Mi hangzik egészségesebben, mint a 100%-os búzakorpa? Ám ha tejjel fogyasztja azt, a szervezet kevesebb kalciumot épít be.

        Nem kell aggódnia más, búzakorpát tartalmazó élelmiszerek (pl. kenyér) fogyasztásánál, csak figyeljen oda arra, hogy legalább 2 óra teljen el ennek, és a kalcium tablettának a bevitele között!

        Dohányzás

        Amennyiben rendszeresen lélegzi be a cigaretta füstöt, a szervezete számára nehéz az új, egészséges csontszövet képzése. A dohányosoknál éppen ezért nagyobb a csonttörések kockázata, illetve azok gyógyulása hosszabb időt vesz igénybe. Leszokással csökkenthetők ezek a kockázatok, és javulhat a csontok egészsége - bár ez akár éveket is igénybe vehet.

        Bizonyos gyógyszerek

        Bizonyos gyógyszerek - különösen, ha hosszabb ideig kell szedni őket -, negatív hatással lehetnek a csontokra. Bizonyos rohamok kezelésére alkalmazott gyógyszerek és glükokortikoidok (pl. prednizolon és kortizon) is okozhatnak csontvesztést, amit egyes, a reumatoid artritisz, lupus, asztma és Crohn-betegség kezelésénél használt gyulladásgátló gyógyszerek is tartalmaznak.

        Alacsony testsúly

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Alacsony testsúly (18,5 vagy annál kevesebb BMI) esetén magasabb a csonttörések és csontvesztés kockázata. Javasolt a súlyzós edzések rendszeres végzése és több kalcium bevitele az étrenddel. Ha nem biztos az alacsony testsúly kiváltó okában, kérdezze meg orvosát is. Ő ellenőrzi majd, hogy étkezési zavar vagy más egészségügyi állapot áll-e a háttérben.

        Esések

        Az életkor előrehaladtával az esések egyre veszélyesebbek, különösen, ha a csontjai gyengék! A csonttörés vagy csontrepedés gyógyulása hosszú időt vehet igénybe. Idősebb korban pedig gyakran egy olyan hanyatlás kezdete, amiből már nehéz visszajönni. Tegye biztonságosabbá otthonát kapaszkodókkal és csúszásgátló szőnyegekkel! Takarítsa el az útjába eső tárgyakat mind a lakáson belül, mind a lakáson kívül, hogy elkerülje a félrelépést, megbotlást.

        Forrás: WEBBeteg
        Cs. K., fordító; WebMD
        Lektorálta: Dr. Osikóczki Orsolya, háziorvos

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Hgb (haemoglobin)

        Dr. Dobi Gyöngyi

        Mennyi a normálértéke? Mi okozhatja azt, ha a szintje eltér a normál tartománytól?

        Rett-szindróma

        Dr. Debreczeni Anikó

        Általában a szokottnak megfelelő a fejlődés 1 éves korig, de ekkor megreked.

        Mennyi a napi kalciumszükséglete? Mutatjuk!

        A kalcium számos fontos élettani folyamat nélkülözhetetlen szereplője, biztosítja az izom- és idegsejtek ingerelhetőségét, és szerepet játszik a véralvadásban, a szívműködésben és a vérnyomás szabályozásában is. A szervezetben lévő kalcium 99 százaléka a csontokban és fogakban található.

        Tápérték, biológiai érték és élvezeti érték

        Szervezetünk a működéséhez, növekedéséhez és megújulásához szükséges energiát az élelmiszerekben lévő tápanyagokból nyeri.

        A csontritkulás okai és rizikófaktorai

        Harmincöt éves korát követően szinte mindenki szervezete több csontot bont le, mint amennyit képez. A csontritkulás kockázata főleg attól függ, hogy mekkora csonttömegre tett addig szert az egyén és milyen gyorsan kezdi el a csonttömeget veszíteni.

        Káros-e a szellentés visszatartása?

        A nők általában még csak beszélni sem hajlandóak a szellentésről, míg a férfiak sokkal nyitottabbak a témában. Felmerül azonban a kérdés, milyen következményekkel járhat, káros lehet-e annak visszatartása?

        A magyar fejlesztésű CalciTrio lett az Év Terméke Díj 2017 nyertese

        Innovatív összetételének köszönhetően a CalciTrio pezsgőtabletta nyerte el a rangos Év Terméke Díj 2017 címet a kalciumos pezsgőtabletta kategóriában. A CalciTrio 3 az 1-ben különlegessége, hogy kalcium mellett D-vitamint és természetes K2-vitamint is tartalmaz. (x)

        A lábfájdalom lehetséges okai

        Szinte mindenkivel előfordul egyszer-egyszer, hogy alsó végtagjaiban, a lábszár területén hosszabb-rövidebb ideig tartó fájdalmat érez. Milyen problémák állhatnak a háttérben?

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA