• Az erős dohányzás gyengíti a csontokat

A szakorvosok csaknem két évtizede fölhívták a figyelmet arra, hogy az erős dohányosok között gyakoribb a csonttörés és erősebb a csontritkulás, mint a nemdohányzók körében.

Amerikai kutatók most kiderítették, miként megy végbe ez a folyamat, és egerekkel végzett kísérlettel is megerősítették a megfigyelést.

A csontritkulás lassan előrehaladó folyamat. Mechanizmusát tanulmányozva Gary Guishan Xiao és munkacsoportja feltételezte, hogy a dohányzás a csontvelőben indít el olyan eseménysort, amely a csontszövet tömegének csökkentésével jár. Tanulmányukat az Amerikai Kémiai Társaság Journal of Proteome Research című szakfolyóirata közölte.

Korábbi kutatási eredmények arra utaltak, hogy a cigarettafüstben lévő mérgező anyagok úgy károsítják a csontokat, hogy gyengítik a csontot folyamatosan építő sejteket, fokozzák a csontszövetet lebontó sejtek hatékonyságát.

Fölgyorsul a csontszövet tömegének csökkenése

A csontritkulás az életkor előrehaladásával eleve végbemenő folyamat, és megmagyarázza az idős embereknél fellépő gyakori töréseket, amelyek súlyos mozgászavarokkal járnak, a koros beteg pedig állandó segítségre szorul. Az erős dohányosoknál ez a veszély még kifejezettebb.

Az amerikai kutatók kimutatták, hogy a cigarettázók szervezete két olyan fehérjét termel, amely a nemdohányzókhoz képest nagy mennyiségben szabadul fel, és a csontot lebontó sejtek működését sokszorosára növeli. A dohányzók és a nemdohányzók csontvelőjében lévő sejtek genetikai aktivitása nagyban különbözik.

Egérkísérletek is azt jelezték, hogy ezeknek a fehérjéknek a dohányfüst kiváltotta, fokozott aktivitása fölgyorsítja a csontszövet tömegének csökkenését. A csontok szerkezete gyorsan gyengül, mert az egykor erős váz fölszívódik.

Látászavar, szédülés?

Dr. Kapocsi Judit

A kezeletlen vagy rosszul beállított magas vérnyomás szövődményei is lehetnek.

Gyümölcsök és puffadás

Dr. Hidvégi Edit

Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

Az égető lábfájdalom okai

Lábfájdalom esetében annak jellegéből, valamint kisugárzásából adódóan lehet következteti az okokra. Orvosi szempontból fontos megkülönböztetni a szomatikus (szervi eredetű) és neuropátiás fájdalmat. Az elkülönítés azért fontos, mert a két fájdalomtípus kezelése is eltérő.

A korai menopauza növeli a csontritkulás esélyét

A menopauza számos kellemetlenséggel járhat, amelyeket azonban szakértő segítséggel jól lehet kezelni. Dr. Demjén László nőgyógyász, menopauza-szakértő arra figyelmeztet, hogy a korán bekövetkező klimax akár a csontritkulás esélyét is növelheti.

Dohányzás - A leszokás módszerei

A dohányosok - akár hiszik, akár nem - nikotinfüggőségben szenvednek. A cigarettázás során felszabaduló káros anyagok számos betegség okozójaként károsítják az egészséget és megrövidítik az illető életét.

A dohányzás a szívbetegségek és a stroke vezető oka hazánkban

A dohányosok körében 2-4-szer nagyobb a szívkoszorúér-megbetegedések és az agyvérzés kialakulásának valószínűsége, mint a nemdohányzóknál, a passzív dohányos felnőttek esetében pedig 25-30 százalékkal magasabb ez a kockázat.

Csontkovácsolás - Súlyos árat fizethetünk a rossz választásért

Egy viszonylag friss felmérés (1) szerint minden második magyar ember küzd mozgásszervi betegséggel, s bár nem létezik hivatalos statisztika, mozgásterapeutaként személyes tapasztalataim azt mutatják, hogy tízből hét-nyolc páciensem rendszeresen jár csontkovácshoz, mielőtt nálam köt ki.

10 tipp a dohányzásról való leszokáshoz

Abbahagyom a dohányzást - bizonyára sokaknak ismerősen hangzik ez a fogadkozás. Cikkünkben olvashat néhány tanácsot, melyek megkönnyítik búcsúját a cigarettától.