A túl korai kétnyelvűség dadogást okoz

Független Hírügynökség
megjelent:

A túl korai idegennyelv-nyelvtanulás jelentősen megnövelheti a gyerekeknél kialakuló dadogás kockázatát - figyelmeztet egy aktuális brit tanulmány, amiről a sueddeutsche.de számolt be.

Szomorú tény, hogy a magyarok többsége nem beszél idegen nyelveket. Azoknak a szülőknek, akik - merő jó szándékból - legapróbb gyermekeik nyelvtanulását forszírozzák, számolniuk kell annak a kockázatával is, hogy szemük fénye a túl koraira időzített második nyelv miatt dadogni fog. A megdöbbentő megállapítás olyan gyermekek esetében lehet érvényes, akik a második elsajátítandó nyelvvel öt évesnél fiatalabb korukban találkoznak - vélik brit pszichológusok.

A kutatás során olyan londoni gyermek kommunikációját figyelték meg, akiknek az angol nem az anyanyelvük, viszont - a szigetországbeli lakóhelyből adódóan - minden nap találkoznak vele, és a dadogás miatt klinikai kezelésre szorulnak. A beszédhibás gyerekek kereken két harmada már jóval az iskolába kerülés találkozott a második nyelvvel - így gyakorlatilag kétnyelvűként nőtt fel.

Azoknál a gyermekeknél, akik az iskola előtt nem jártak közösségbe, hanem otthoni környezetben csak anyanyelvükön beszéltek, jóval kisebbnek bizonyult a dadogás előfordulása.

Sokukat életük végéig elkíséri a dadogás

A kétnyelvűség és a beszédhiba közötti összefüggés nem jelent újat a szakemberek számára, ám mindezidáig tisztázatlan maradt, hogy az érintett gyermekek csak egyik nyelvükön, vagy mindkettőn dadognak. A londoni kutatók eredményei szerint a fiatal, kétnyelvű nemzedékeknek mindkét nyelven problémái akadhatnak.

A jelenséggel az is együtt jár, hogy a túl korai kétnyelvűségből adódó dadogás lassabban küzdhető le. Azok a fiatalok, akik az angol nyelvvel csak az iskolában találkoztak, többségükben tizenkét éves korukra túlestek a beszédhibán, míg a fiatalabb korukban kétnyelvűvé válók mintegy egynegyedét életük végéig elkíséri a dadogás.

A beszédhibások között számos hasonlóságot állapítottak meg, attól függetlenül, hogy csak angolul beszéltek, illetve az angollal, mint idegen nyelvvel túl korán, vagy csak az iskolában találkoztak: a jelenség négy és öt éves korukban jelentkezett. Elgondolkodtató az is, hogy a beszédhibások között négyszer annyi fiú található, mint lány, ugyanakkor a dadogás nem hatott ki érezhetően az iskolai osztályzatokra: a beszédhibások eredményei nem maradtak el sem angolból, sem matematikából a problémával nem küzdő társaikétól.

(WEBBeteg)

Cikkajánló

Cikkértesítő
Értesítés a témában születő új cikkekről.