Az óvodáskori matematikai tudás egész életen át elkísér

DRportal
megjelent:

A Developmental Science számában publikált tanulmány rámutat, hogy azoknál a gyermekeknél hamarabb kialakul a helyes számfogalom, akiket szüleik már kora gyermekkorban rendszeresen, és megfelelő módon vezetnek be a számok világába.

A későbbi matematikai ismeretek elsajátításának képességét alapvetően meghatározza az egészen korai életkorban rögzült, számokkal kapcsolatos ismeretek összessége, olyannyira, hogy bizonyos kutatások szerint, az óvodáskorra megszerzett matematikai ismeretek szintjéből megjósolható a gyermek egész általános iskolai teljesítménye.

A matematikai fejlődés egyik alappillére a kardinális számok, vagyis a számosság megértése. Fontos megjegyezni, hogy a számolni tudás nem jelenti azt, hogy a gyermek meg is értette ezt az elvet, hanem tisztában kell lennie számnevek numerikus tartalmával is, például hogy a három szó jelentése három dologra utal. Azok a gyermekek, akik óvodáskorukban megértik a kardinális számok elvét, később jobban teljesítenek matematikából.

A University of Chicago pszichológusai 44 gyermek esetében, 14-től 30 hónapos korig követték nyomon a számok fogalmával kapcsolatos szülői interakciókat. A vizsgált időszakban, 5 alkalommal, egyenként 90 perces felvételeket rögzítettek a gyermekek otthonában, majd 4 éves korban felmérték a kardinális számok megértését.

Megállapították, hogy azok a gyermekek, akiknek szülei a matematikai foglalkozások alkalmával gyermekeiknek 4-10 elemből álló halmazok vagy sorozatok bemutatására és megértetésére törekedtek, később könnyebben megértették a kardinális számokat. Kevesebb elemből álló halmazok megtanításából nem következik a számosság megfelelő megértése, mivel a három vagy annál kevesebb elemből álló sorozatokat a kisgyermekek képesek egyfajta holisztikus módon is felismerni.

A Gunderson and Susan Levine által készített tanulmány rávilágít arra, hogy bár hajlamosak vagyunk azt hinni, gyermekeink matematikai előmenetele elsősorban az iskolák felelőssége, valójában a gyermek későbbi matematikai fejlődése helyes szülői közreműködéssel már az első életévtől megalapozható.

(DRportal)

Cikkajánló

Ízületi fájdalmak
Ízületi fájdalmak

Milyen okai lehetnek? Hogyan kezelhető?

Tavasz és fájdalom
Tavasz és fájdalom

Mit tehetünk a fájdalom ellen? (x)

WEBBeteg - Bak Marianna, biológus szakfordító
WEBBeteg - Bak Marianna, biológus szakfordító
WEBBeteg - Dr. Muszil Dóra, pszichiáter és Dr. Szabó Zsuzsanna, háziorvos, pszichoterapeuta szakorvos
WEBBeteg - Bak Marianna, biológus szakfordító
WEBBeteg - Bak Marianna, biológus szakfordító
WEBBeteg - Bak Marianna, biológus szakfordító
Cikkértesítő
Értesítés a témában születő új cikkekről.