• Eozinofíl sejtes nyelőcső-gyulladás - Megvan a genetikai magyarázat?

Eozinofíl sejtes nyelőcső-gyulladás (EoE)- fiatal gyermekeknél a fő tünet a táplálék visszaköpése; nagyobb gyerekeknél és felnőtteknél az étel egyszerűen megakadhat a nyelőcsőben.

A tudósok beazonosították az emberi kromoszómának egy olyan régióját, mely összefüggésbe hozható az eozinofíl sejtes nyelőcső-gyulladással (EoE), egy nemrég felismert allergiás megbetegedéssel.

Az EoE-ben szenvedő embereknél gyakoriak a táplálkozási nehézségek, vagy allergiásak lehetnek bizonyos élelmiszerekre. Ez a tanulmány még arra is utal, hogy a feltételezett ún. fő allergia gén szerepet játszhat ennek a ritka, de igen kellemetlen működési zavarnak a kialakulásában.

Probiotikumok
        Probiotikumnak nevezzük azokat a baktériumok, gombákat, melyek szájon keresztül bejutva, élve elérik a vastagbelet, majd ott megtapadva (colonisatio) a gazdaszervezet számára hasznos funkciót töltenek be. Másként megfogalmazva olyan élő microbialis táplálék-kiegészítők, melyek a bélflóra egyensúlyának pozitív irányú megváltoztatásával a szervezet állapotát javítják. Probiotikumokról részletesen>>

Az EoE jellemzője a gyulladás és egy bizonyos fajta immunsejt, az eozinofil granulocita felhalmozódása a nyelőcsőben. Az EoE tünetei életkoronként eltérőek: fiatal gyermekeknél a fő tünet a táplálék visszaköpése; nagyobb gyerekeknél és felnőtteknél az étel egyszerűen megakadhat a nyelőcsőben.

A tünetek enyhülhetnek, ha a beteg olyan folyékony étrenden él, mely nem tartalmaz allergén fehérjéket; vagy olyan diétát tart, melyből hiányzik a hat leginkább allergizáló ételfajta (tej, szója, tojás, búza, mogyoró és tenger gyümölcsei). Az EoE nem azonos a sokkal gyakoribb ételallergiákkal, melyek szintén súlyos következményekkel járhatnak. Keveset tudni arról, hogy mi okozza at EoE-t, de megfigyelték családon belüli halmozódását, ezért valószínű, hogy bizonyos génekhez kötött a kialakulása.

Génváltozatok és az eozinofíl sejtes nyelőcső-gyulladás (EoE)

A kutatócsoportot Marc Rothenberg, a Cincinnati Gyermekkórház munkatársa vezette, az Allergiás és Fertőző Betegségek Nemzeti Intézete és a Nemzeti Diabétesz, Emésztési és Vesebetegségek Intézete támogatásával. Mindkét intézmény tagja az amerikai Nemzeti Egészségügyi Intézetnek. A kutatók egy teljes genomra kiterjedő asszociációs analízist készítettek egészséges és EoE-ben szenvedő gyerekek bevonásával. Ez a tanulmányfajta a teljes humán genom genetikai variánsainak markereit tárja fel.

Lehetővé teszi, hogy közelebbről belőhessenek egy kromoszómarégiót, az egészséges és a betegség kialakulását befolyásoló gének beazonosítása végett. Ebben a tanulmányban a kutatók az V. kromoszóma területén azonosítottak be génváltozásokat, melyek erőteljes összefüggésben állnak az EoE-vel.

Ennek a régiónak az egyik génje kódolja a thymus stroma lymphopoitein (TSLP) nevű fehérjét. A kutatók az EoE-s gyerekeknél ennek a génnek a kifejeződési fokát jóval magasabbnak találták, mint az egészségeseknél. Ez arra enged következtetni, hogy a TSLP szerepet játszik az EoE kialakulásában. A TSLP-t az epitélsejtek hozzák létre, melyek a test külső és belső felszínén sorakoznak fel. Már felfedezték, hogy ez egyfajta főkapcsoló, mely más allergiás betegségeket indít be, mint például az asztma és az atópiás dermatitisz (ekcéma).

További kutatások szükségesek annak megállapítására, hogy ezek az eredmények elvezetnek-e a TSLP genetikai tesztjéhez, és hogy a TSLP termelését ill. működését gátló szerek alkalmasak lehetnek-e az EoE kezelésére.

Medipress

Látászavar, szédülés?

Dr. Kapocsi Judit

A kezeletlen vagy rosszul beállított magas vérnyomás szövődményei is lehetnek.

Gyümölcsök és puffadás

Dr. Hidvégi Edit

Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

Kevesebbszer alakul ki daganatos betegség az allergiásoknál

Mivel az allergia tulajdonképpen az immunrendszer túlzott válasza, így azoknál, akik allergiásak, ritkábban alakul ki daganatos betegség, mivel a fokozott immunválasz a degenerált sejtosztódást is megtámadja.

A sóterápia az allergiások légzését is könnyíti

A sóterápia során a légtérben jelen lévő só megköti az apró szennyező elemeket, így tisztítja a levegőt, és csökkenti az allergia, asztma tüneteit. Belégzéskor a gyógyító sórészecskék elérnek a hörgőkig, ott feloldódnak, majd a szennyeződések megkötése után azokat a beteg felköhögi, és megszabadul a nyálkahártyát irritáló szennyeződésektől, illetve a véráramba kerülve elhagyják a szervezetet. Azokban a helyiségekben, ahol sóterápiás levegőt állítanak elő, ami mentes a csíráktól, fertőzést okozó baktériumoktól, az allergia, asztma tüneteitől szenvedő betegek szó szerint fellélegezhetnek.

Szénanátha: gyógyszer, spray, szemcsepp?

Az allergiás eredetű nátha a magyar lakosság mintegy egytizedét érinti. A betegség a tünetek alapján könnyen diagnosztizálható, és hatékonyan kezelhető. Ha Ön tartós tünetekkel küzd, ne folytasson folyamatos öngyógyszerelést, inkább kérje ki szakorvos tanácsát!

Milyen tünetek utalhatnak pollenallergiára?

Az allergiás reakciót a pollenallergiásoknál a virágos növények szabad szemmel egyáltalán nem látható virágporszemcséi váltják ki.

Az antibiotikum indokolatlan szedése növelheti az allergia kialakulásának az esélyét

Az antibiotikumok nagyon sok hasznos bélbaktériumot is elpusztítanak, amiknek a hiánya komoly gondot okoz az emésztőrendszerben. Mivel az immunrendszer egyik központi helye a bélrendszer, a gyerekkorban sokszor felborított bélflóra sok esetben felnőttkorban növeli az allergiás megbetegedések kialakulását.

Mit egyen és mit kerüljön a szoptatós anyuka?

A szoptatás alatt az anyatejben az anyuka által elfogyasztott élelmiszerek, tápanyagok fehérjéi kis mennyiségben kiválasztódnak, így mire eljön a hozzátáplálás, addigra a szoptatott baba szervezete is sok mindennel találkozik már.