• Évszázados tanácsok
        WEBBeteg blogja

        A táplálkozás - Konyhaművészet

           "A táplálkozásnál azonban nemcsak a táplálék mennyisége fontos, hanem az elkészítési módja is. Említettem már, hogy egészséges emberek nyers táplálékkal is kijönnek, de azért a főzést általában nélkülözni mégsem lehet, mert sok olyan tápanyagot tesz a sütés és főzés emészthetővé, ami különben az emberi táplálkozás számára nem volna használható. A főzés ugyanis fokozza a táplálék emészthetőségét azáltal, hogy a sejtfalakba zárt sejttartalmat hozzáférhetővé teszi az emésztőnedvek számára, a táplálék ízletes elkészítése pedig az emésztőnedvnek elválasztását élénkíti. Csak azt a táplálékot emésztjük meg igazán, amit jó étvággyal fogyasztottunk.

        Persze a kultúrember izlése ma már nem lehet mérvadó a táplálékok kiválasztásánál, a szokás, valamint a dohány és szeszes italok élvezete rontja az ízlésünket és elsősorban az erősen fűszerezett ételek felé tereli; de egészségesen élő és kulturmérgekkel magát nem mérgező ember ízlése lassankint visszatér az egyszerű, természetes táplálékok felé. A konyhaművészet nagy kifejlődése oka sok tekintetben annak, hogy az emberek az étkezést nemcsak táplálkozásnak, hanem gyönyörforrásnak is tekintik és ilyen módon túlterhelik szervezetüket táplálékkal.

        A főzésnek még egy fontos szerepe van, hogy elpusztítsa a betegséget okozó baktériumokat vagy élősdieket, amelyek esetleg a tápanyagokhoz tapadnak, vagy pedig beteg állatok húsából származnak. Különösen fontos a tej felfőzése és a húsnak alapos átfőzése és sütése; a gyümölcsök, a zöldség kevésbé veszélyesek, csakis járványok idején célszerű ezeket is főtt állapotban fogyasztani.

        A konyhaművészet még egy szempontból befolyásolja károsan a táplálkozást, azáltal, hogy csaknem teljesen fölöslegessé teszi a rágást. A rágás művelete pedig nagyon fontos, nemcsak azért, hogy a fogakkal a táplálékot feldaraboljuk és ezáltal megkönnyítsük az emésztőnedvek munkáját, hanem azért is, mert a táplálék alapos rágás közben jól összekeveredik a nyállal, a nyál pedig nagyon fontos emésztőfolyadék, amely az emésztőszervek között jelentékeny munkát végez. A táplálék kihasználása igen nagy mértékben függ az alapos rágástól. Kísérletek kimutatták, hogy minél alaposabb a rágás, annál kevesebb táplálékkal tudja a szervezet egyensúlyát fenntartani. A táplálkozás egészségtanának tehát fontos követelése: jó fogak és alapos rágás. Nem szabad már a kis gyermekeket a gyors étkezésre szoktatni, nem fontos, hogy lépést tartsanak a felnőttekkel, csak hadd majszoljanak, legalább nem szoknak rá arra, hogy felnőtt korukban egy darabban nyeljék le, illetve öblítsék le nagy korty sörökkel a rágatlan falatot.

        Az étkezési idő beosztása is fontos, a gyomornak időt kell hagyni, hogy kipihenje magát, az egyes étkezések között legyen elég idő a gyomor alapos kiürülésére. Legcélszerűbb napi háromszori étkezés olyan beosztással, hogy a főétkezés lehetőleg a munka befejezte utánra essék. Nagyon helyes az az angol szokás, amely a főétkezési időt 5-7 óra közé teszi, de ennek alapfeltétele az, hogy a munkaidőt 5 órakor be is lehessen fejezni. Akik kénytelnek később vacsorázni, azoknak már inkább könnyű vacsorát kell enniök, mert különben nincs elég idő a lefekvésig, hogy a gyomor kiürüljön.

        Az utóbbi időben sok helyütt divatba jött a naponta kétszeri étkezés, a reggelinek a kihagyása. A nálunk még mindig általánosan tul hosszu munkaidő mellett azonban célszerűbb az étkezést három részre osztani. Az uzsonna és a tízórai egészséges embernek fölösleges. Különösen szellemi munkásoknak ajánlatos a fő étkezési időt a szellemi munka befejezése utánra tenni, az a latin közmondás, hogy „teli gyomor nem szívesen tanul" nemcsak a tanulásra, hanem minden szellemi munkára áll."

        (Az egészség enciklopédiája - dr. Madzsar József egyet. m. tanár)

        Ezek is érdelehetik Önt:

        A rostban gazdag táplálkozás előnyei>>

        Hasznos tippek az ételmérgezés elkerüléséhez - Jó tudni!>>

        Tippek az emésztés gyorsítására>>

        Emésztési problémák – 10 tipp a mindennapi élethez>>

        A gyorsevőkre elhízás vár>>